Vilken är den billigaste Porsche?

Det finns ingen billig Porsche, men det finns inte heller någon billig Rolex. Med det sagt är priser relativa, och i Porsche-världen finns det ett par modeller som kostar betydligt mindre än resten av sortimentet.

Den billigaste vägen in i Porsche-ägandet är den kompakta SUV:n Porsche Macan. Macan är billigare än majoriteten av Porsches modeller, men erbjuder ändå en äkta Porsche-upplevelse. Macan är den mest dynamiskt kapabla kompakta SUV:n på marknaden.

Om du är sugen på en riktig sportbil är Porsche 718 Boxster den billigaste sportbil som Porsche för närvarande erbjuder. Boxster är en mittmotorig bakhjulsdriven racerbil, och en hyfsad mängd Porsche-kunder anser att Boxster/Cayman-plattformen är roligare att köra än 911.

Men du kan alltid gå till begagnat, och på begagnatmarknaden finns det massor av olika alternativ att välja mellan. Och om du tar hänsyn till Porsches tillförlitlighet och värdebevarande på lång sikt är Porsche ett utmärkt sätt att spendera dina surt förvärvade pengar.

Porsche Macan – den billigaste Porschen

Instegsmodellen Porsche Macan säljs för cirka 53 000 dollar, och för ett sådant pris får du en turboladdad 4-cylindrig motor med 248 hk och 370 Nm vridmoment. Standardutrustningen är ganska knapphändig, men du får en 10,9-tums infotainmentskärm, Wifi, Bluetooth, surroundljud med 10 högtalare och LED-strålkastare.

Det är starkt rekommenderat att du väljer Premium-paketet som innebär uppvärmda fram- och baksäten, ett uppgraderat surroundljud, adaptiva strålkastare och automatiskt dimbara speglar. Om du vill ha en sportig upplevelse bör du också skaffa Porsche Sport Chrono-paketet.

Om du går längre upp i sortimentet får du för 61 000 dollar Porsche Macan S och för ytterligare 10 000 dollar får du den snyggaste Porsche Macan GTS. Längst upp i sortimentet sitter Macan Turbo, men Turbo kostar så mycket som 83 000 dollar, vilket är mycket pengar för en kompakt SUV.

  Är Porsche bra på snö?

Det bästa valet i klungan kommer troligen att vara Macan S eftersom den erbjuder en något avtrimmad V6-motor som också finns i GTS och Turbo. Extra utrustning är dyrt, men nödvändigt om du vill sälja din Macan på begagnatmarknaden.

Porsche 718 Boxster – Billigaste Porsche sportbilen

Man kan hävda att Macan inte är en riktig Porsche, en riktig Porsche ska bara vara en sportbil och inte en SUV. Även om det kan vara sant i viss utsträckning lever vi i en tid då SUV-försäljningen dominerar marknaden, och Macan är något av en upphöjd varm hatchback.

Men om du är fast besluten att gå igenom Porsches sportbilsavdelning erbjuder Boxster/Cayman-modellerna ganska mycket värde. Skillnaden är att Cayman är en coupé och Boxster är en cabriolet, och de återstående skillnaderna mellan de två är främst förknippade med detta.

Grundpriset för Boxster 718 i instegsmodell är 64 000 dollar, men priserna stiger till 102 000 dollar för den begränsade 25th-anniversary-utgåvan. Det bästa valet av alla är förmodligen Porsche 718 Boxster GTS eftersom den erbjuder en naturligt insugande flat-six som återfinns i äldre 911-modeller.

GTS kostar 90 000 dollar vilket är mycket pengar, men vissa anser att GTS är en av de mest prisvärda Porsche-sportbilarna under det senaste decenniet. Med detta sagt är den mest dynamiskt kapabla Boxster-modellen Boxster Spyder, men den kostar 100 000 dollar.

Att köpa en begagnad Porsche – det billigaste sättet att äga en Porsche

Det är ganska svårt att motivera att betala så mycket som 100 000 dollar för en Porsche Boxster. Det är trots allt bara en Boxster och inte en 911. Och det gäller särskilt om man betänker att man kan få en fullfjädrad Porsche 911 för så lite som 10-15 000 dollar om man gillar 996-generationen förstås.

  Vad du behöver veta om Porsche 911-projektbilar

Om du vill ha en 911, men inte vill spendera en orimlig summa pengar, bör du kolla in 997.2 och 991-generationen. Du kan få en hyfsad 997 911 för så lite som 40 000 dollar och en hyfsad 991 Carrera kan kosta dig runt 65-75 000 dollar beroende på modellår och körsträcka.

Den senaste 992 generationens Carrera kan ibland hittas svävande över 100 000 dollar vilket är ett bra pris för en relativt ny bil. En Porsche 911 GT3 kostar så lite som 100 000 dollar för de minst attraktiva 991-modellerna, och de bästa exemplen av 991 GT3 går upp till 150 000 dollar.
Oavsett vad du väljer ska du se till att korsa köp så mycket som möjligt och försöka utreda hur det är att äga en Porsche. Det är värt att nämna att du inte bör sträcka din budget för mycket eftersom Porsche kostar mycket pengar att underhålla.

FAQ-avdelning

Är det värt att köpa en Porsche?

Porschar är inte billiga, och det är den definitiva sanningen. Men om du är ute efter sportbilsupplevelser och uppskattar sofistikerade tekniska lösningar är Porsche till slut inte så dyra trots allt.

Sådana bilar är känslomässiga köp lika mycket som rationella köp, och det är du som bestämmer vad du vill ha, men du kan inte välja vad du gillar. Med detta sagt är Porschar verkligen värda pengarna om du vill ha det som en Porsche erbjuder.

  Vilken Porsche-motor passar till en VW Beetle?

Ska jag köpa en Boxster Spyder eller en begagnad 911 GT3?

Med tanke på de nuvarande marknadspriserna är dessa två modeller ganska lika prissatta. Man skulle kunna tro att dessa två är ganska lika varandra, men det är de inte. En 911 kör annorlunda främst på grund av konfigurationen med bakre motor.

Att köpa en helt ny Porsche är en upplevelse som man bör gå igenom minst en gång i sitt liv. Men det är svårt att argumentera mot en GT3 eftersom det utan tvekan är den bästa Porsche-modellen som någonsin byggts.

Vilka är de dyraste Porsche-modellerna?

Under det senaste decenniet har Porsche bara byggt en enda hyperbil, och det är 917 Spyder. 917 Spyder kostar minst över 800 000 dollar och är den dyraste Porsche-modellen som säljs från nytillverkning.

Men om vi går tillbaka i tiden är den dyraste Porsche som någonsin sålts på en auktion en Porsche 917K från Le Mans-racing som såldes för svindlande 14 miljoner dollar för ett par år sedan.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts