Porsche 718 Cayman T är en mer förarfokuserad version av den vanliga 718 Cayman. Även om drivlinan förblir densamma är T lägre till marken, har mer fokuserade komponenter och får dessutom vissa funktioner som endast finns tillgängliga för 6-cylindriga 718 Cayman-modeller. Detta innebär att 718 Cayman T är 718 Cayman på ingångsnivå för purister.
Porsche gör också detta med sin 911-serie med i stort sett samma idé. T-modellen är något lägre, lättare, får särskilda tillval och är mer anpassad till dem som älskar Porsche-märket som helhet. Allt detta innebär att dessa T-modeller inte borde skilja sig så mycket från de modeller som de baseras på och det verkar som om det är fallet här.
Cayman T lider av motorrelaterade problem, transmissionsproblem, problem med luftkonditioneringssystemet, problem med krockkuddar och problem med bränslesystemet. Det är värt att nämna att äldre 718-modeller är betydligt sämre och är mer benägna att drabbas av dessa och många andra problem.
På det hela taget är 718 Cayman T en hyfsat pålitlig bil, precis som fallet är med den vanliga 718 Cayman. Den kan vara lite dyrare än många andra bilar i detta segment, men de flesta är villiga att betala för det eftersom Cayman är en otroligt rolig bil att köra.
Porsche 718 Cayman T – Motorproblem
718 Cayman T använder sig av instegsmotorn med platt fyrcylindrig motor med 300 hk, vilket inte precis är något som de flesta Porsche-entusiaster vill ha. Den platta 6-cylindriga som finns i de högre modellerna är de som får allt beröm av en anledning. När det gäller tillförlitlighet kan dock dessa 4-cylindriga Boxster-motorer ibland ha problem med tändstift och tändspolar.
Oljeläckage är sällsynt, men vissa ägare menar att det kan förekomma även på bilar med lägre körsträcka. Dessa kan åtföljas av motorfel, grov tomgångskörning och att bilen till och med stannar. På det hela taget är dessa motorproblem inte tillräckligt vanliga, särskilt inte på nyare 718-modeller.
Porsche 718 Cayman T – problem med växellådan
718 Cayman T lider också ibland av transmissionsrelaterade problem. 718 Cayman T finns med antingen en manuell eller en PDK-växellåda med dubbelkoppling och båda dessa kan ibland orsaka problem. Problem med manuella växellådor beror vanligtvis på oskicklig körning, så var noga med att vara uppmärksam på hur du kör bilen.
Å andra sidan är 718 Cayman T-modeller med en automatisk dubbelkopplad PDK-växellåda känd för att vara nervösa i lägre hastigheter. Några få ägare har till och med rapporterat att PDK helt och hållet misslyckats och inte vill låta dig lägga in D- eller backväxel. Problem som dessa är inte så vanliga med nyare 718-modeller, inklusive 718 T.
Porsche 718 Cayman T – problem med luftkonditionering
A/C-systemet kan ofta vara ett problem i många Porsche-modeller, men det verkar som om 718-serien är den som lider mest av A/C-relaterade problem. Till att börja med är A/C-kondensatorn känd för att ibland gå sönder och bli extremt skramlande och bullrig. Detta kan innebära att A/C-systemet blir oförmöget att kyla ner eller värma upp interiören i 718 på ett korrekt sätt.
Slutligen kan kondensatorledningarna också slitas ut i förtid och göra hela luftkonditioneringssystemet oanvändbart. Hur som helst, om du är intresserad av att köpa en 718 Cayman, se till att alltid inspektera A/C-systemet för eventuella tecken på problem eftersom dessa kan kosta ganska mycket pengar att åtgärda.
Porsche 718 Cayman T – Problem med krockkuddar
Problem med krockkuddar är något som många biltillverkare kämpar med att få rätt eftersom det helt enkelt inte finns något utrymme för fel när det gäller krockkuddar. Porsche återkallade 718-serien två gånger på grund av problem med krockkuddar. Den första återkallelsen ägde rum 2016 och den andra återkallelsen skedde 2018.
718 Cayman-modeller som tillverkats efter dessa två återkallelser verkar ha fullt fungerande krockkuddar som inte visar några tecken på problem. Det är av största vikt att kontrollera om den 718 Cayman T du tittar på har fått dessa problem lösta.
Porsche 718 Cayman T – Bränslesystemproblem
Vi har redan nämnt att 718 Cayman ingick i två olika återkallelser som rörde problem med krockkuddar, men många 718-modeller som tillverkades mellan 2019 och 2020 ingick också i en återkallelse på grund av problem med bränsleledningarna.
Dessa problem är ännu allvarligare än de som nämndes i föregående stycke eftersom de lätt kan leda till en motorbrand som kan totalförstöra bilen omedelbart. Se därför till att kontrollera om den bil du tittar på var involverad i denna återkallelse.
FAQ-avsnittet
Är Porsche 718 Cayman T bättre än den vanliga Cayman?
Porsche 718 Cayman T är bara en något mer förarfokuserad version av den vanliga Cayman. Det innebär att T-modellen är gjord för dem som inte vill ha en 718 på instegsnivå utan vill ha något med lite mer substans. T-modellen erbjuder samma effekt som den vanliga 718-modellen, men den körs annorlunda.
Om du är någon som värdesätter Porsche som varumärke och du anser dig vara en Porscheentusiast kommer du sannolikt att uppskatta 718 Cayman T. Om du inte är en Porsche-nörd är det bättre att du tar den vanliga 718 Cayman.
Hur mycket kostar Porsche 718 Cayman T?
Porsche 718 Cayman T börjar på strax under 67 000 dollar, vilket är ungefär 6 000 dollar mer än den vanliga 718 Cayman. Vi har redan nämnt att dessa två är nästan identiska och att endast Porsche-entusiaster kan se skillnaden.
Du kan tänka på Cayman T som en vanlig Cayman men med ytterligare tillval som mestadels är skräddarsydda för att ge dig en behaglig körning.
Hur länge kan en Porsche 718 Cayman T hålla?
Enligt många källor på nätet ska 718 Cayman T kunna hålla runt 100 000 mil utan att behöva större översyner. Det finns dock inga anledningar till varför Cayman T inte skulle kunna klara mycket mer än så.
Genomsnittliga Porsche sportbilsägare tar hand om sina bilar ganska bra vilket vanligtvis innebär att dessa bilar kan hålla långt längre än de flesta bilar.