Är Cayman en Boxster med hårt tak?

Är Cayman en Boxster med hårt tak?

Likheterna mellan Porsche Boxster och Porsche Cayman är så stora att man skulle kunna tro att de är samma bil mer eller mindre. Och det är delvis sant, men det finns några anmärkningsvärda skillnader mellan en cabriolet- och en coupéplattform.

Både Cayman och Boxster delar många delar, men vissa delar är olika på grund av olika aerodynamiska och kylningskrav. Skillnaderna mellan dem är tydligast i den allra översta delen av Cayman/Boxster-modellserien.

Cayman GT4 är en coupé med inriktning på banor som främst syftar till att ge föraren högsta möjliga prestanda och körupplevelse. Boxster Spyder är den Boxster-modell som är jämförbar med GT4, men GT4 är betydligt mer kapabel av de två.

Det är värt att nämna att både Cayman- och Boxster-modellen är lika imponerande, men om du värdesätter en styvare och mer sportig körupplevelse ska du välja Cayman. Om du älskar cabrioleter och bor i ett klimat som gör att du kan köra med taket nedfällt, välj Boxster.

Aerodynamik

Aerodynamik är en term som används för att beskriva bilens förmåga att hantera luft. I det här fallet har Porsche Cayman en mer aerodynamisk profil, vilket innebär att Cayman störs mindre av vindbrus, och statistiken över downforce och dragkoefficient är något bättre med Cayman.

Det betyder inte att Boxster är sämre, men den är helt enkelt inte lika kapabel. Konsekvenserna av en bättre aerodynamisk profil är att Cayman är tystare, borde vara lite effektivare och behöver färre karosserimodifieringar på alla andra nyckelområden för aerodynamik, t.ex. främre stötfångaren och den bakre diffusorn.

  Är en Porsche Boxster en bra daglig förare?

Det är just därför som toppmodellen Boxster är något annorlunda och varför den inte har någon särskild bakre vinge. Porsche lyckades utjämna downforce-siffrorna mellan de två, men Cayman erbjuder fortfarande en bättre aeroprofil.

Drivlina

På drivmedelsavdelningen är Boxster/Cayman-modellerna ganska jämförbara. Men Cayman-modellen erbjuder lite mer kraft i hela sortimentet. Vanligtvis är det en skillnad på 10-15 hk mellan Boxster- och Cayman-modellerna, men inte tillräckligt för att skilja prestandastatistiken märkbart åt.

Cayman brukar nå 60mph lite snabbare, men inte tillräckligt för att du ska märka det utan en timer. Cayman/Boxster-modellerna på instegsnivå har en 2,7 liters flat-sixmotor med 265 för varje modell. S-varianterna av Boxster och Cayman har en 3,4 liters flat-six, och Cayman S har 15 hk mer (330 jämfört med 315 hk).

GT4/Boxster Spyder-varianterna skiljer 10 hk åt till förmån för GT4, men den väsentliga 3,8L Carrera-motorn är densamma. Att döma av ett gäng spionbilder kommer Porsche snart att avslöja den starkt spårfokuserade Cayman GT4RS, och det kommer förmodligen inte att finnas någon Boxster-variant av GT4RS.

Kundbas

Skillnaderna mellan Cayman och Boxster är också ganska uppenbara om man tar en titt på kundbasen. En genomsnittlig Porsche Cayman-kund är vanligtvis mer intresserad av ban- och prestandakörning jämfört med en Boxster-ägare.

En Boxster-ägare är vanligtvis mer intresserad av toppstyrd cruising, och även om du kanske stöter på några Porsche Boxster för spårdag finns det mycket fler Cayman-modeller på platser som Silverstone, Nurburgring, Spa osv.

  Har Porsche Boxster en hardtop?

Det är också värt att nämna att Cayman används för tävlingsändamål, vilket Boxster inte gör. Vissa anser till och med att Boxster var den primära modellen mellan de två och att Cayman främst utvecklades för tävlingsändamål.

Det är också mer sannolikt att du stöter på en Boxster som ägs av en kvinna, och det finns fler manuella Cayman-ägare per procentandel än det finns manuella Boxster-ägare per procentandel. Det är ganska uppenbart att entusiaster av prestandabilar vanligtvis skulle välja Cayman framför Boxster.

FAQ-avsnittet

Är Cayman mer prisvärd än Boxster?

Både Cayman och Boxster har ett liknande nypris. Cayman på instegsnivå kostar cirka 60 000 dollar, och om du vill ha Boxster-modellen får du betala 2 000 dollar extra. I hela sortimentet kostar Boxster ytterligare 1,5-2,5 000 dollar mer än en jämförbar Cayman-variant.

På begagnatmarknaden är Porsche Cayman dock ett bättre värde eftersom de värderas mindre, men värderingsprocenten är ganska jämförbar mellan de två. Oavsett vad som händer gynnar andrahandsmarknaden båda dessa eftersom de är otroligt kapabla sportbilar för priset.

Är Cayman mer praktisk än Boxster?

Detta är också ett område där Cayman är bättre än Boxster. Bagageutrymmet är dock mycket större i Cayman eftersom det mjuka taket i Porsche Boxster äter upp det bakre bagageutrymmet. Interiört erbjuder Cayman också mer huvudutrymme jämfört med Boxster med taket på plats.

Skillnaden i bagageutrymme är 145 liter eftersom Cayman erbjuder 425 liter och Boxster 280 liter bagageutrymme. Cayman kan också fås med det populära alternativet med bucketsäten, vilket ytterligare ökar benutrymmet för båda passagerarna.

  Är Porsche Cayenne bra i terräng?

Är Cayman bekvämare än Boxster?

Cayman erbjuder en märkbart tystare upplevelse jämfört med Boxster på grund av den hårda takkonstruktionen. Cayman erbjuder bättre ljudisolering, men med sporthinkarna på plats är sätena inte lika bekväma som i en Boxster.

Med det sagt är säteskomforten i stort sett densamma om du inte väljer skåpsätena. En del människor anser också att en upplevelse med toppstyrning är bekvämare, medan andra anser att en längre resa med toppstyrning är betydligt mindre bekväm.

Oavsett vad som gäller är båda dessa tillräckligt bekväma, och i viss mån är Cayman en Boxster med hårt tak. Det finns några märkbara skillnader mellan de två, och de kan få dig att svänga åt det ena eller andra hållet. Men oavsett vilken av dessa du föredrar är båda två häpnadsväckande kapabla och välutvecklade tyska sportbilar i premiumklassen.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts