Är Porsche 718 Boxster GTS 4.0 en bra bil?

Är Porsche 718 Boxster GTS 4.0 en bra bil?

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 är en 2-sitsig Porsche cabrioletsportbil som är gjord för dem som gillar en toppdriven upplevelse men också vill ha en bil som kan hävda sig på en bana. 718 Boxster är en rolig bil att köra, och den levereras med en riktig Boxster-motor, en 4,0 liter stor, naturligt insugande platt 6-cylindrig motor. Så är Porsche 718 Boxster GTS 4.0 en bra bil?

Ja, Porsche 718 Boxster GTS 4.0 är definitivt en riktigt bra bil eftersom den kombinerar det som varje Porsche gör bäst. Först och främst får den en ordentlig motor till skillnad från alla 718-modeller på instegsnivå, och den körs otroligt bra. Du har också möjlighet att lägga ner taket om du vill känna vinden i håret.

GTS ser mer fokuserad ut än vad 718-modellerna på instegsnivå gör, vilket innebär att den sitter lägre till marken, har snyggare hjul och har vissa ytterligare funktioner som skiljer den från de fyrcylindriga 718-varianterna. GTS är också en relativt pålitlig bil, men det finns vissa problem som är värda att uppehålla sig vid.

Värdena på dessa är riktigt starka eftersom de behåller sitt värde bättre än i stort sett alla bilar från detta segment. Praktiken är ganska begränsad på grund av det lilla chassit, men Boxster räcker till för två vuxna av genomsnittlig storlek. Dessutom har den också två relativt stora förvaringsutrymmen fram och bak.

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Drivlinan

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 får en riktigt spännande 4,0 l sugmotor med platt 6-cylindrig motor med naturlig insugning som kommer direkt från GT3 911. Den här motorn ger 400 hk och 310 lb-fft vridmoment vilket gör att GTS 4.0 når 60 mph från stillastående på ca 4 sekunder. Topphastigheten är 179mph och tiden för en kvartsmil är under 12 sekunder.

  Är Cayman en Boxster med hårt tak?

Den här motorn är en fröjd att köra eftersom den erbjuder ett linjärt effektband och eftersom det är en frivarvande motor som låter härligt. 718-modellerna på instegsnivå har en oduglig 4-cylindrig motor som på något sätt inte passar 718, men den 6-cylindriga motorn i GTS/Boxster Spyder-modellen är helt underbar.

Den här motorn är kopplad till antingen en Porsche short-throw manual eller en PDK-automatik med dubbelkoppling, och båda har sina fördelar och nackdelar. Alla 718-modeller är bakhjulsdrivna och alla har sina motorer monterade i mitten av bilen.

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Design och chassi

718 Boxster GTS 4.0 skiljer sig inte särskilt mycket från den vanliga Boxster-modellen förutom några få designdetaljer. Snyggare hjul, mer spännande färgval, svartklädd klädsel och en lägre körhöjd är bara några uppgraderingar jämfört med den vanliga 718 Boxster-modellen. Interiören börjar visa upp sin ålder lite grann men är genomgående fylld med högkvalitativa material.

Chassit och fjädringsinställningen är styv, men inte överdrivet styv. Det innebär att bilen håller sig platt i kurvorna och att den körs hårt, men den är inte straffande på något sätt. Bilen är vackert balanserad tack vare en mittmonterad motor som fördelar vikten över alla fyra hörnen på ett perfekt sätt.

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Tillförlitlighet och vanliga problem

718 GTS 4.0 är en hyfsat pålitlig bil, men det finns några problem som är värda att tala om. Till att börja med har GTS-motorn ett massivt problem med kopplingsstängerna som till och med fick Porsche att helt pausa produktionen av 718. Bilen är också utsatt för ökad oljekonsumtion vilket vissa säger är normalt, men i verkligheten är det inte det.

  Kommer en 996 Turbo att öka i värde?

Andra problem är förknippade med luftkonditioneringssystemet, växellådan och utrustningen. Den manuella växellådan måste skötas om den ska hålla, luftkonditioneringssystemet lider av problem med kondensatorn, och bakspoilern är ofta känd för att fastna, och det gör även taket.

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Värde och praktiska egenskaper

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 kostar cirka 90 250 dollar medan specialutgåvan 25th anniversary kostar strax under 100 000 dollar. Båda dessa är identiska förutom att 25th-anniversary-modellen ser coolare ut. Hur som helst behåller båda dessa sitt värde riktigt bra vilket innebär att de inte värdeminskar lika mycket som vissa andra bilar från detta segment gör.

Praktiken är nedsatt tack vare ett litet chassi, endast två säten och brist på benutrymme för längre förare. Vuxna i genomsnittsstorlek bör klara sig bra bakom ratten medan längre förare sannolikt kommer att få kämpa.

FAQ-avsnitt

Ska jag köpa Porsche 718 Boxster GTS 4.0?

Om du gillar kompakta tvåsitsiga cabrioleter kommer du att älska 718 Boxster GTS 4.0. Anledningen är enkel. Först och främst får den en fantastisk sugmotor som inte kommer att finnas kvar så länge till. För det andra kör den otroligt bra eftersom den är så balanserad och vältrimmad.

Men om du är lång och inte gillar den här typen av bilar kommer du inte att njuta av Boxster på något sätt. Den klarar inte daglig körning så bra och den kan inte heller transportera passagerare. Bilen är definitivt kompromissad på den praktiska avdelningen, och det är ganska uppenbart.

  Är Porsche Cayenne hybrid pålitlig?

Är Porsche på väg att upphöra med Boxster?

Framtiden för Porsche Boxster är osäker, men det verkar som om Porsche inte kommer att upphöra med vare sig Cayman eller Boxster. Det verkar som om Porsche är mer angelägen om att göra dessa helelektriska bilar i framtiden, och vissa säger att vi kommer att få se helelektriska Boxster- och Cayman-modeller i slutet av 2022.

Varför älskar folk Porsches platta 6-cylindriga motor?

Porsche-fanboys brukar svamla om den platta 6-cylindriga motorn som om det vore en 6,5 liter sugmotor från Ferrari V12. 6-cylindriga motorer är vanliga på bilar som absolut inte har något med prestandakörning att göra under en tid. Så vad är det som är så speciellt med den platta 6-cylindriga motorn?

Till att börja med definierar den här motorn en äkta sport-Porsche-modell och har funnits i årtionden, särskilt i 911. Dessutom erbjuder den här motorn ett otroligt linjärt, förutsägbart effektband som bara är smörigt att köra. Slutligen är det en sugmotor som låter trevligt, kraftresponsen är på pricken och det finns helt enkelt inte många av dessa motorer i dagsläget.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts