Vanliga problem med Porsche 996

Porsche 996 är betydligt billigare än föregångaren 933 och den efterföljande generationen 997. Detta beror på att 996 fortfarande är den mest kontroversiella 911-modellen av dem alla tack vare sin design, sin motorarkitektur och sin allmänna tillförlitlighet.

Detta betyder dock inte att det är ett dåligt beslut att köpa en 996:a, eftersom välskötta exemplar med lägre körsträcka verkligen är värda priset. Trots detta kostar 996:an ganska mycket pengar att underhålla och det finns några relativt allvarliga problem som är värda att nämna.

Vanliga problem med 996 911 är fel på IMS-lager, spruckna cylinderhuvuden/liners, fjädringsproblem, bakre oljetätningar, kopplings- och växellådsproblem samt problem med kylare och kondensator. 996 är verkligen en av de minst tillförlitliga 911-modellerna genom tiderna, men om du underhåller dem kommer de sannolikt att hålla länge.

Att köpa en 996 är en ganska knepig uppgift eftersom det kräver att du gräver djupt i varje tillgänglig modell. Det bästa du kan göra är att kontakta en licensierad Porsche-specialist för att inspektera bilen fullständigt. Du kommer att behöva betala mer pengar i förväg, men det kommer att spara dig mycket pengar längre fram om du köper ett sunt exemplar.

IMS-lagerfel

Ett av de allvarligaste och potentiellt katastrofala problemen med 996 är de fabriksmonterade IMS-lagren som tenderar att gå sönder utan någon som helst förvarning. Fel som dessa kan helt förstöra en motor, så du måste se till att den 996 du tittar på har någon form av lösning för detta.

Flera källor nämner att mellan 5 och 10 % av 996:orna är plågade av dessa problem, vilket verkligen är många bilar. Det enklaste sättet att lösa detta är att installera en eftermarknadslösning som hindrar IMS-lagren från att gå sönder.

  Polestar vs Porsche tillförlitlighet - vilken är bäst?

Spruckna cylinderhuvuden/liners

996 är också känd för potentiella spruckna cylinderhuvuden och foder som också kan leda till katastrofala konsekvenser. Dessa problem är dock relativt sällsynta och du kommer knappast att uppleva dem på senare 996-modeller.

Icke desto mindre är detta problem problematiskt eftersom det inte kan upptäckas i förväg, åtminstone inte utan Porsche specialutrustning som kostar pengar. Tillgängliga uppgifter visar att äldre 3,4L-motorer är mycket mer benägna att drabbas av problem som dessa i motsats till 3,6L flat 6-motorer efter 2001.

Upphängningsproblem

Med 996 introducerades en helt ny typ av fjädring som har visat sig vara tillförlitlig och en mycket välkommen uppgradering eftersom den gör bilen mycket mer dynamisk och rolig att köra. Många ägare klagar dock över konstiga ljud som kommer från de främre vänstra och högra hörnen, särskilt knäckningsljud.

Dessa är vanligtvis förknippade med slitna eller skadade styrarmar som är relativt enkla och billiga att byta ut. Många Porsche-specialister uppger dock att du bör göra detta vart 3-5:e år.

Problem med oljetätning på bakre huvuddelen

20-25-åriga europeiska bilar är kända för att dricka mycket olja, både för att motorn kräver mer olja med bilar med högre körsträcka och för att de tenderar att bilda läckor. Den bakre huvudoljetätningen på 996:an är ett vanligt ställe där läckor som dessa uppstår och delarna för att åtgärda detta är relativt billiga.

Trots detta är problemet här att denna tätning är ganska svåråtkomlig och därmed är utbyteskostnaderna höga.

  Vad du behöver veta om Porsche 911-projektbilar

Problem med koppling och växellåda

996 finns med två olika typer av växellådor. Det första och mer populära alternativet är den pålitliga manuella lådan, men dessa är kända för att gå igenom kopplingsplattor relativt ofta. Om du är varsam med den har du naturligtvis inga problem, men om du inte är det tenderar de att gå sönder snabbt.

Tiptronic-växellådan är inte dålig när det gäller tillförlitlighet, men den reagerar ganska långsamt och är relativt tråkig jämfört med en manuell växellåda. Dessa växellådor har också kylrör som tenderar att rosta efter några år, men det är enkelt och billigt att byta ut dem.

Problem med kylare och kondensator

996 är känslig för kosmetiska skador orsakade av stenskott precis som alla andra oskyddade bilar där ute. Problemet här är dock att stenslag också ofta orsakar skador både på kylare och kondensatorer.

För att underhålla dessa två ordentligt bör du rengöra dem relativt regelbundet, men du måste ta bort hela stötfångaren för att göra det. Därför tenderar de flesta ägare att ignorera detta trots att det i slutändan leder till korrosionsrelaterade skador.

FAQ-avsnitt

Är 996 Porsche värt det?

Porsche 996 911 är verkligen värt det eftersom det är en relativt billig ingång till 911-ägande. Du måste dock vara villig att spendera lite extra på ett exemplar med lägre körsträcka som har fått alla dessa problem uträttade. Annars kommer kostnaderna för att äga 996:an att kraftigt sänka dess totala attraktionskraft.

  Är Porsche Cayenne samma som VW Touareg?

996 är den mest prisvärda 911:an du kan köpa just nu och välskötta exemplar med manuell växellåda kommer sannolikt att fortsätta att värderas. Därför är det nu en relativt bra tidpunkt att skaffa en 996, men bara en som är sorterad så mycket som möjligt.

Varför hatar folk Porsche 996?

De två främsta orsakerna till att många Porsche-entusiaster tenderar att hata 996:an är designen och den vattenkylda motorn. Den aubergineformade strålkastardesignen var ett stort avsteg från äldre 911-modeller som var så hatade att Porsche omedelbart gick tillbaka till rundade strålkastare med 997.

Den andra anledningen beror på den vattenkylda motorn eftersom äldre luftkylda 911:or inte är skyhöga i värde. 996 är faktiskt en bra 911 eftersom det är en rolig bil att köra och den erbjuder en relativt modern ägarupplevelse.

Vilka är underhållskostnaderna för Porsche 996?

Det verkar som om 996:an kostar mellan 500 och 1000 dollar att underhålla årligen, men dyrare och spårfokuserade versioner tenderar att kosta ännu mer. Allt beror på hur gammal bilen är, hur många kilometer den har kört och hur den är i allmänt skick.

Du måste komma ihåg att detta trots allt är en Porsche, och alla vet att en Porsche kostar ganska mycket pengar att underhålla, oavsett vad du tycker om den.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts