Vanliga problem med Porsche Cayenne

Porsche är numera kända för att vara överlägset pålitliga och välutvecklade bilar, men det har inte alltid varit så, eftersom Porsche en gång i tiden kämpade för att tillverka pålitliga bilar. Cayenne är en av de mest problematiska nyare Porsche-modellerna, både för att den är komplex och för att den använder många VAG-delar.

På det hela taget är de flesta av dessa inte opålitliga i sig, men om de inte underhålls på rätt sätt kommer de att bli det. Porschar är tillverkade med lämpligt underhåll i åtanke, vilket innebär att utan det tenderar de att falla sönder relativt snabbt.

Den mest problematiska Cayenne-modellen är den första generationen medan de två senare generationerna faktiskt är bättre. De vanligaste Porsche Cayenne-problemen är kylmedelsläckage, problematiska växellådor, för tidigt däckslitage, problem med överföringshuset och motorproblem.

De flesta av dessa kan lösas utan så mycket krångel, men de kostar en hel del pengar att åtgärda. Det är verkligheten med att äga en Porsche eftersom Porschar tenderar att vara dyra, oavsett hur man ser på det.

Läckage av kylvätska

Ett av de mest tveksamma konstruktionsbesluten i Porsche Cayenne-historien är kylvattenledningarna i plast eftersom de tenderar att slitas ut i förtid, även på exemplar med låg körsträcka. Det här problemet kan lösas relativt enkelt genom att helt enkelt byta ut dessa rör mot aluminiumrör.

Porsche är dock inte villig att täcka kostnaderna som är mer än 3 000 dollar. Vissa säger att dessa problem är så problematiska att de till och med kräver en fullständig återkallelse. Porsche var inte så intresserad av dessa problem vilket i slutändan ledde till en grupptalan mot Porsche medan NHTSA fortfarande undersöker saken.

  Vad är en 7-växlad Porsche Doppelkupplung?

Transmissionsproblem

De flesta Cayenne-modeller kommer antingen med den äldre Tiptronic-växelomvandlaren eller en modern PDK-växellåda med dubbelkoppling. Den första generationen Cayenne fanns även med en manuell växellåda, men man kan lugnt säga att knappt någon valde en manuell Cayenne.

De äldre automatiska växellådorna är kända för att bli ryckiga och bullriga, vilket senare leder till att de helt går sönder. Dessa beror oftast på aggressiva växlingar och felaktigt underhåll, så se till att hålla utkik efter dessa om du är på marknaden för en Cayenne.

För tidigt slitage av däck och bromsar

Porsche Cayenne är en stor, tung och kraftfull bil med breda, biffiga däck. Detta är ett vanligt recept för för tidigt däckslitage, särskilt om de inte är ordentligt pumpade och korrekt balanserade. De behöver också återställas oftare än de flesta bilar och att rotera dem är en nödvändighet.

På det hela taget ska du inte bli alltför förvånad om du går igenom däcken snabbare än vanligt, särskilt om du väljer de mer avancerade Turbo- och GTS-modellerna. Det är mer eller mindre samma sak med bromsarna också, eftersom det är en svår uppgift att stoppa en så stor lyxpråm.

Problem med växellådan

Vissa Porsche Cayenne-modeller är kända för att ha problem med överföringshuset medan återkommande problem med överföringshuset är minimala. Problemet här är dock att dessa problem tenderar att dyka upp även på exemplar med låg körsträcka, och vissa källor nämner 70k-90k milsmarkeringen som det vanliga området för denna typ av problem.

  Bästa transportsystemet för Porsche 911 takräcke

Detta låter inte nödvändigtvis så illa, särskilt inte om det sker under garanti. Detta är dock mer eller mindre den tidpunkt då de flesta Cayenne-modeller inte längre omfattas av någon garanti och reparationskostnaderna kan lätt sträcka sig mot och potentiellt till och med över 5 000 dollar.

Motorproblem

De två vanligaste motorproblemen med Porsche Cayenne är problem med att starta motorn och eventuellt döda motorer. Dessa problem orsakas ofta av defekta bränslepumpar så se till att kontrollera dem varje gång du tar in din Cayenne för service.

Det ska sägas att vissa Cayenne-modeller upplever problem som dessa redan före 50 000 milsgränsen, och vissa av dem gick så långt att de behövde ett komplett motorbyte. Detta är ett enormt potentiellt problem eftersom ett komplett motorbyte faktiskt kan skriva av den första, eller till och med den andra generationen av Cayenne helt och hållet.

FAQ-avsnitt

Är Porsche Cayenne värd det?

Det beror på vem du frågar, eftersom vissa är villiga att spendera de extra underhållspengarna för att kunna njuta av en Porsche. Vissa anser dock att det är löjligt att spendera rekordstora summor på underhåll för en SUV som potentiellt är 10-20 år gammal.

Även om vissa Cayenne-modeller är billiga att köpa är ingen av dem billig att äga. Även om de flesta människor köper Cayenne-modeller för att de älskar Porsche-märket och de njuter av den extra uppmärksamheten på detaljer och högkvalitativa material, är alla medvetna om att de inte är det objektivt sett bästa sättet hur man kan spendera begagnatbilspengar.

  Porsche vs Lexus tillförlitlighet - vilken är bäst?

Vilken Porsche Cayenne är den sämsta?

Det måste vara den allra första pre-facelift Porsche Cayenne-modellen eftersom den ser konstig ut och är för gammal för en modern köpare. Vissa 1:a generationen Cayenne-modeller kan fås för en löjligt låg summa pengar vilket innebär att den totala efterfrågan på 1:a generationen Cayenne-modeller är liten och nästan obefintlig.

Vissa 1st gen Cayenne-modeller är så billiga att köpa men så dyra att äga att ingen är villig att köpa dem. Även de som gör det underhåller dem nästan aldrig ordentligt, vilket innebär att det finns många av dessa modeller med 100-200 000 miles plus med bristande tillförlitlighet och alla möjliga ooriginaldelar och tvivelaktiga reparationer.

Varför är Porsche Cayenne så dyr att underhålla?

Det finns några tydliga skäl till varför Porsche Cayenne kostar så mycket pengar att underhålla. Det börjar med komplexitetsnivåerna, de avancerade materialen, tillgången på reservdelar, Porsche-märket, motorerna och modellåren. Cayenne SUV:er är packade med alla möjliga tekniker, prylar och funktioner vilket innebär att det är mycket som kan gå fel.

Många Cayenne-modeller använder material som kolfiber för antingen bromsarna eller specifika interiörkomponenter som är extremt dyra, och enbart service av dessa kan bli överlägset dyrt. Porsche-delar är inte lika allmänt tillgängliga som Toyota- eller Honda-delar och Porsche-märket kräver också specialbehandling och därför tar de flesta Porsche-återförsäljare ut dumma pengar även för enkla uppgifter.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts