Är Porsche Cayenne bra i terräng?

Cayenne är en Porsche SUV. SUV-förkortningen står för sport utility vehicle, en kraftfull bil som drivs av alla fyra hjulen och som kan ta sig fram på många olika vägytor.

Även om Cayenne inte ser så utilitaristisk ut jämfört med en Mercedes G-Wagon eller en Jeep Wrangler har Porsche sett till att SUV-förkortningen är välförtjänt. Cayenne SUV:er är robusta och byggda för att klara av ökad fjädringsbelastning utan att offra tillförlitlighet.

Porsche har nyligen utvecklat en särskild Porsche Off-road Precision App för att övertyga Cayenne-ägare att ta sina älskade lyxiga SUV:er på terrängkörning. Appen visar dig alla närliggande offroadparker och instruerar dig också hur du ska ta dig igenom alla grova banor.

En Porsche Cayenne är verkligen riktigt bra när det gäller offroad, men det är inte många Cayenne-modeller som någonsin kommer att se lera eller stenar. Men det är verkligen tillfredsställande att veta att du inte kommer att bli besviken om du tar din Cayenne i terräng.

Offroad-funktioner

Dagarna med rent mekanisk terrängkörning är för länge sedan förbi, och moderna bilar erbjuder ett gäng mjukvarulösningar för att hjälpa dig på en terrängbana. Och Porsche Cayenne erbjuder dig en Torque Vectoring Plus-funktion som är inställd på att styra bakdifferentialen vid hala offroad-underlag.

Dessutom kan du också öka Cayennes luftfjädring upp till sex tum, vilket i hög grad påverkar tillfarts- och avgångsvinkeln och vadardjupet vid behov. Cayenne är också utrustad med ett dedikerat system för kontroll av backeutjämning som syftar till en fotriktig backeutjämning även för de brantaste backarna.

Hjulledningsbarheten hos Porsche Cayenne är också ganska imponerande, och man skulle aldrig förvänta sig att en Porsche Cayenne skulle kunna spindla över ojämn terräng. Cayenne har också en markfrigång på över 200 mm, vilket är mer än tillräckligt för de flesta terrängbanor.

  Är Porsche 944 tillförlitlig?

En fyrhjulsdrift kommer som standard, PDK-växellådan är en av de mest sofistikerade dubbelkopplingsväxlarna i hela bilindustrin. Om du kombinerar dessa två med en uppsättning anständigt greppvänliga terrängdäck är Cayenne inte långt ifrån en Range Rover eller en G-Wagon.

Terrängprestanda

Från början är det ganska uppenbart att Cayenne är utrustad med ett gäng imponerande mjuk- och hårdvarulösningar för terrängkörning som säkert kommer att driva Cayenne genom lera, vatten, snö och is.

Cayenne är en sport-SUV och det finns vissa nackdelar med den. Cayenne levereras till exempel med kraftiga bromsskivor, vilket innebär att du inte kan utrusta Cayenne med något annat än relativt lågprofilerade däck. Detta är inte nödvändigtvis något du vill ha i en terräng-SUV, men om du trampar försiktigt är det inte ett så stort problem.

Det är något som en Jeep Wrangler inte behöver klara av, men Cayenne gör det möjligt för dig att trycka på några knappar för att kompensera. Själva bilen klarar av nästan all terräng automatiskt och justerar fjädringen, och gör det helt själv.

Oavsett hur hårt du trycker på gaspedalen kommer bilen själv att tillhandahålla den kraft som behövs, och du behöver bara styra och göra några mindre korrigeringar. Vissa offroadentusiaster gillar inte att bilen kan göra allt själv, men det betyder verkligen att Cayenne är en kapabel offroadbil.

Cayenne Chassi och kraft

Alla dessa ovan nämnda system är imponerande, men utan tillräcklig kraft kommer du inte att kunna ta dig igenom någon form av grov terräng. Som tur är erbjuder Cayenne endast biffiga motorer, och i stort sett alla motoralternativ i Cayenne är mer än tillräckliga för seriös terrängkörning.

  Är Porsche 996 Turbo tillförlitliga?

Cayenne i instegsmodellen för 67 000 dollar erbjuder en turboladdad 6-cylindrig motor som ger 335 hk och 332 lb-ft i vridmoment. Dessa effektstatistik är mer än tillräckligt för de flesta offroad-situationer, men om du betalar mer blir Cayenne kraftfullare än de flesta SUV:er som finns till salu.

Om du betalar 163 000 dollar kan du få Cayenne Turbo S E-Hybrid med löjliga 670 hk och 567 lb-ft vridmoment. Det finns absolut inget behov av att du har 670 hk på en terrängbana, men det finns inget behov av sådan kraft i en SUV ändå, och folk vill ändå ha den, ja det är klart att de vill.

En ganska förbisedd fördel med Cayenne är själva chassit. Porsche är känt för att konstruera otroligt kapabla bilar, och chassit i Cayenne är verkligen värdigt sådana meriter. Chassit i Cayenne böjer sig inte, och detta är oerhört viktigt både på och utanför vägarna.

FAQ-avsnitt

Är Porsche Cayenne den bästa Porsche offroadbilen?

Ja, Porsche Cayenne är utan tvekan den bästa Porsche offroader som finns tillgänglig. Den mindre kompakta SUV:en Macan kan också hävda sig på en terrängbana, men Macan är inte i närheten av Cayenne när det gäller seriös terrängkörning.

Resten av Porsche-utbudet är inte byggt för någon typ av terrängkörning. Men en gång i tiden var en äldre 911 ett ganska populärt ombyggnadsfordon för terrängkörning. Det finns numera en hyfsad mängd offroadbyggda Safari 911:or, och det verkar som om trenden bara börjar ta fart.

  Bästa cykelstället för Porsche 911

Är terrängkörning säkert för en Cayenne?

Om allt går enligt planerna är det verkligen säkert. Men ofta går det kanske inte enligt planerna, och risken för att din Cayenne ska skadas när du kör offroad är ganska mycket större än vanligt. En begagnad Jeep Wrangler borde uppfylla alla dina behov av terrängkörning, och en Cayenne för över 100 000 dollar är vanligtvis inte lika kapabel.

Det finns en anledning till att de flesta Cayenne-ägare aldrig tenderar att ta med sina älskade SUV:er på terrängkörning. Kanske bryr de sig helt enkelt inte om offroading, eller så är det de potentiella skadorna som sannolikt inte täcks av försäkringen som avskräcker. Oavsett vad som är fallet kommer du inte att se en Cayenne åka offroad så ofta.

Vilken är den bästa lyxiga SUV:n för terrängkörning?

De bästa lyxiga SUV:erna för terrängkörning är Mercedes G-klass, ett gäng Land Rover-produkter som Land Rover Defender eller Range Rover, eller en Toyota Land Cruiser. Bentley Bentayga och Lamborghini Urus kan också erbjuda hyggliga terrängkörningsmöjligheter. Men kom igen nu, ingen kommer att ta en Bentley eller en Lamborghini genom lera någon gång inom kort.

Många moderna lyxiga SUV:er är byggda för att klara terräng, men de är oftast alldeles för dyra. De köps vanligtvis för att vara en statussymbol för stadskörning, även om de är utrustade med imponerande terrängfunktioner.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts