Är Porsche 944 tillförlitlig?

Är Porsche 944 tillförlitlig?

Porsche 944 är en tvåsitsig sportbil som tillverkades 1982-1991. 994 representerar en annorlunda strategi för att bygga en Porsche-sportbil eftersom dessa modeller är monterade med frontmotor i motsats till en mittmotorig Cayman/Boxster eller en bakmotorig 911.

994 var också en av de mest framgångsrika Porsche-sportbilarna i historien med mer än 163 000 tillverkade bilar, och det är ganska rimligt att överväga en 944 för dagliga köruppdrag. Även om 944 är kraftigt daterad när det gäller teknik och komfort är tillförlitligheten och pålitligheten fortfarande ganska robust.

Detta beror på att dessa 944-modeller ursprungligen var avsedda för massproduktion, och Porsche ville att dessa bilar skulle fungera i många år framöver. Vissa ägare har rapporterat att turboversionerna av 944 inte är lika pålitliga som en 944 med naturlig insugning, men även turbon anses allmänt vara en pålitlig bil.

Om du vill köpa en 944, försök att hitta en som underhålls på rätt sätt, för oavsett hur tillförlitlig en viss plattform är, kanske den specifika bilen du tittar på inte delar dessa egenskaper. Med detta sagt är en 944 daily driver ett trevligt perspektiv.

Porsche 944 kaross/interiör/elektronik

Det är ganska säkert att säga att Porsche 944 är pålitlig, men, det finns vissa aspekter av 944 som kräver mer uppmärksamhet. Först och främst är 944:or äldre bilar, det innebär att du alltid bör kontrollera bilen för eventuella tecken på rost/korrosion, och en 944:a har några utpekade problemställen främst på de synliga delarna av karossen.

Ett av de utmärkande kännetecknen för 944:an är pop-up-strålkastarna, och dessa ansågs vara ganska högteknologiska på den tiden. Efter ett tag kan dessa börja orsaka problem, så var beredd att kontrollera mekaniken innan du fattar några beslut.

  Vilken Porsche-motor passar till en VW Beetle?

En titt på lädersätena kan berätta mycket om bilen, och i de flesta fall erbjuder alla Porsche-modeller en välbyggd, robust interiör som klarar tidens tand bättre jämfört med många andra tyska tillverkare.

Undersök försiktigt soltaket, eftersom det finns några rapporterade fall av vatteninträngning runt soltaket. En 944 huva till exempel kan ibland kosta uppåt 1 300 dollar, så se till att alla karossens springor ligger i linje.

Porsche 944 mekanik/drivlina/fjädring

En Porsche 944-motor håller lätt mer än 250 000 mil om den underhålls på rätt sätt, vilket innebär att din främsta prioritet för drivlinan bör vara en noggrann motorinspektion. Porsche 944:or är inte de mest värdefulla Porscherna där ute, vilket innebär att vissa ägare inte är lika angelägna om att underhålla dem ordentligt.

Vissa ägare har också rapporterat om turborök eller mullrande i vissa fall, men de allmänna motor- och turbokonfigurationerna är ganska tillförlitliga. Även om 944-motorerna i allmänhet är läckagefria, kontrollera alltid om det finns läckor, och bevis på korrekt underhåll är alltid uppskattat.

Fjädringen av 944:an har alltid varit pålitlig, men det finns några fall av rapporterat slitage av kulförbindelser. Transmissionen i 944:an är hyfsad även i dag, men slitna synkroniseringar, gnäll och oljeläckage är ganska dyra att bygga om.

Porsche 944 värde och underhållskostnader

Så om du om om det slutar med att du bestämmer dig för att köpa en Porsche 944, hur mycket ska du då lägga ut för en hygglig sådan? En billig Porsche är trots allt inte precis en vanlig sak. Många människor tror dock att Porsche är som fint vin, de åldras bra, men de kan ge dig lite huvudvärk.

  Är Porsche 996 Turbo tillförlitliga?

En hygglig Porsche 944 kostar runt 30 000 dollar, om du vill ha en 944 i auktionsskick får du räkna med runt 50 000 dollar. En 944 som en långsiktig investering är oklar i dagsläget, men vissa 944-modeller har upplevt en trevlig ökning av värdet.

En 944 är pålitlig och billig att köpa, men är den billig att köra?? Det är ganska ovanligt att stöta på en Porsche-modell som inte kräver en årlig underhållskostnad på över 1000 dollar. Med det sagt är en 944 en massproducerad Porsche-modell, men den årliga underhållskostnaden för 944 ligger fortfarande någonstans runt 1000 dollar.

Men en årlig underhållskostnad på 1000 dollar är förmodligen det bästa scenariot om du väljer ett väl underhållet exemplar med lägre körsträcka. Om du köper en 944 för 20-30 000 dollar kan du ganska lätt fördubbla eller till och med tredubbla de årliga underhållskostnaderna.

FAQ-avsnitt

Vilken är den bästa Porsche 944-modellen?

I stort sett alla Porsche 944-modeller anses vara bra, men den bästa 944-modellen är förmodligen den senare produktionsversionen av Porsche 944 Turbo Cabriolet. Endast 625 stycken såldes, och attraktionskraften är främst tack vare turbomotorn på 250 hk.

Porsche 944 S2 Coupe från 1990 är också mycket omtalad tack vare 3L-motorn. Den här versionen av 944:an var den dyraste på grund av ett gäng uppgraderingar av prestanda, komfort och styling. Porsche 944 S Coupe från 1988 var också ganska avancerad för 1988, och många entusiaster anser att 944 S Coupe är den bästa 944:an som finns.

  Är en begagnad Porsche Boxster ett bra köp?

Är Porsche 911 bättre än en 944?

Detta är en mycket svår fråga att besvara, men vissa Porscheentusiaster anser att 944:an är en alltigenom bättre bil jämfört med en 911:a. 944 var långsammare jämfört med en 911 från 1983, men den erbjöd mer komfort och bättre teknik.

Det är svårt att välja en vinnare eftersom båda är verkligen älskade i bilentusiastkretsen. Men om vi var tvungna att välja är 911 en bättre sportbil och 944 en bättre bil överlag.

Stiger Porsche 944-modellerna i värde?

Att förutsäga värdet på en bil är ganska knepigt och ibland omöjligt. Det är ganska säkert att säga att Carrera GT eller en 2.7RS stiger under de kommande åren, men en 944 är inte lika känd som vissa 911-modeller är. Med det sagt har vissa 944-modeller fördubblats eller till och med tredubblats i pris.

Just nu är en 944 fortfarande ibland ett bra köp. De välskötta 944-modellerna kommer troligen att stiga under de kommande åren, men nivåerna på uppskattningen är svåra att förutsäga. En del entusiaster anser att 944 redan är alldeles för dyr för att betraktas som ett ”sportbilsfynd”.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts