Är Mercedes AIRMATIC tillförlitlig?

Under de senaste decennierna har Mercedes utrustat sina toppbilar med ett komplext och sofistikerat luftfjädringssystem som kallas AIRMATIC. Många potentiella Mercedes-kunder fruktar att AIRMATIC-systemet kan börja orsaka problem och därmed kosta tusentals dollar att åtgärda.

I verkligheten är detta nästan aldrig fallet eftersom dessa system inte är så opålitliga eller så dyra att reparera som de flesta tror. Faktum är att äldre Mercedes AIRMATIC-system var långt ifrån perfekta och du bör förvänta dig att en 20 år gammal bil kan ha problem som har sitt ursprung i slitage av komponenter, det är teknikens verklighet.

AIRMATIC-systemet ersatte konventionella spiralfjädrar redan år 2000 med W220 S-klass och sedan dess har Mercedes förbättrat systemet med varje nyare iteration. Faktum är att AIRMATIC är både komplext och otroligt användbart.

Det är inte det mest tillförlitliga systemet på planeten, men det är inte heller det mest opålitliga. Om du tar väl hand om det och inte kör din bil som en galning bör systemet kunna tjäna dig under lång tid. Det finns massor av information om detta system överallt, och nyare Mercedesbilar erbjuder faktiskt bättre iterationer av detta system.

Mercedes AIRMATIC egenskaper och fördelar – Skäl att välja AIRMATIC

En riktig lyxbil är inte alls så lyxig eller bekväm utan ett sofistikerat luftfjädringssystem, och det är ett faktum. Det finns dock många fler fördelar med ett grundligt luftfjädringssystem än bara komfort, det gör det också möjligt för dig att automatiskt jämna ut körhöjden på din bil beroende på hur många passagerare som sitter i bilen.

  Är en begagnad Mercedes S-klass ett bra köp?

Detta säkerställer att bilen alltid har en perfekt åkhöjd vilket ökar effektiviteten och gör bilen mer stabil. Bilen kan anpassa sig till specifika körmiljöer, som till exempel motorvägskörning, genom att sänka sig själv för att garantera en bekvämare, effektivare och tystare körupplevelse.

Med AIRMATIC kan du höja fjädringen med en knapptryckning, vilket innebär att du enkelt kan ta dig över låga trottoarkanter och andra väghinder som branta påfarter. AIRMATIC finns även på prestandainriktade AMG-modeller eftersom den gör det möjligt att justera fjädringens styvhet vilket förbättrar hanteringen.
En av de mest imponerande funktionerna som systemet erbjuder är automatisk dämpning som förhindrar att din bil lutar när du accelererar, bromsar in eller vid hårda kurvor.

Mercedes AIRMATIC nackdelar – Varför du inte bör välja AIRMATIC

Även om AIRMATIC-systemet är otroligt användbart och helt förändrar hur en Mercedes beter sig är det inte perfekt. Vanliga problem i samband med AIRMATIC-systemet är bland annat problem med luftkompressorn, problem med reläer, luftläckor eller fel på luftfjädrar.

De flesta av dessa kan lätt märkas i förväg om din bil lutar åt ena eller andra sidan eller om den tappar i höjd oavsett körläge. Om detta inträffar kommer din bil att bli mycket mindre effektiv och mycket mindre kontrollerbar.

AIRMATIC-systemet kostar så mycket som 5 000 dollar att byta ut helt och hållet, även om detta sällan är fallet. De nationella genomsnittliga kostnaderna för att reparera AIRMATIC-systemet är inte så illa som alla tror, 800 dollar inklusive både arbete och delar.

  Är det värt att köpa en Mercedes med hög körsträcka?

Systemet kostar visserligen några tusenlappar från fabriken, men det ökar ditt återförsäljningsvärde ganska mycket.

Mercedes-bilar som drar mest nytta av AIRMATIC

Det finns tre typer av Mercedesbilar när det gäller luftfjädringssystemet AIRMATIC. Vissa Mercedes-modeller finns inte ens med AIRMATIC-systemet överhuvudtaget, eller för att vissa marknader runt om i världen inte får det.

Vissa Mercedes-modeller kommer inte heller med AIRMATIC-systemet från fabriken men du kan få det om du är villig att betala för det. Slutligen kommer de mycket avancerade Mercedesbilarna med AIRMATIC från fabriken.

Det är meningslöst att köra en Mercedes Benz S-klass eller en Mercedes Benz GLS utan det. Samma sak gäller för prestandainriktade modeller som GT 63 AMG. Vissa bilar är inte alls lika bekväma utan AIRMATIC-systemet och bör därför aldrig ha det.

Med det sagt är en Mercedes A-klass eller B-klass inte ofta utrustade med AIRMATIC eftersom de inte kan konkurrera med S-klass, GLS eller AMG GT.

FAQ-avsnitt

Hur länge håller ett Mercedes AIRMATIC-system?

Det beror på bilen i fråga, hur du kör den och hur väl underhållen den är. Du bör dock kunna njuta av AIRMATIC-systemet utan problem i minst 100 000 mil. Det finns många fall där dessa system kan hålla mycket längre än så.

För att maximera AIRMATIC-systemets livslängd ska du se till att alltid underhålla bilen när det behövs och alltid välja originaldelar när du behöver byta ut något. Se också till att ta bilen till en licensierad Mercedes-verkstad, annars kommer du sannolikt att få problem mycket tidigare.

  Vilken Mercedes har vingdörrar?

Är luftfjädringssystem värt det?

Mercedes är inte det enda märket som erbjuder luftfjädring från fabriken eftersom nästan alla premiummärken erbjuder någon form av luftfjädring. Dessa system kostar ofta några tusen dollar från fabriken så många människor är osäkra på om de är villiga att spendera så mycket pengar om bilen i fråga redan är tillräckligt bekväm.

Det är botten av det, om du anser att en bil är tillräckligt bekväm utan luftfjädring är luftfjädringen sannolikt inte värd det. Ingen bil där ute kommer dock att vara lika bekväm eller sofistikerad utan ett kvalitetstillverkat luftfjädringssystem.

Kan jag eftermontera luftfjädring i min bil?

Det finns många företag som erbjuder uppgradering av luftfjädring till bilar som inte har luftfjädring. Dessa kan ibland vara värda det, men för det mesta kommer dessa system att förstöra din bils återförsäljningsvärde och kanske till och med göra den mycket mindre tillförlitlig.

Mercedesbilar som inte har luftfjädring är inte berättigade till AIRMATIC-eftermontering, så tro inte på någon som säger något annat. Detta beror på att AIRMATIC-systemet fungerar tillsammans med många andra viktiga bilkomponenter som alla är utformade med luftfjädring i åtanke.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts