Är Porsche 996 Turbo tillförlitliga?

Är Porsche 996 Turbo tillförlitliga?

Porsche 996 Turbo är en tvåsitsig turboladdad flat 6 sportbil som tillverkades 1997-2006. Generationen 996 av Porsche 911 var minst sagt kontroversiell eftersom denna generation var den första som använde vattenkylda motorer och den legendariska luftkylda 911-motorn fanns inte längre.

Förutom motorövergången introducerade 996 också en ny 911-design som förde 911:an stadigt in i 2000-talet, men vissa specifika detaljer som ”stekt ägg’-strålkastarna rörde upp en hel del samtal mellan Porsche-entusiaster.

Numera börjar 996-modellerna få den tillgivenhet de förtjänar, och 996 Turbo är verkligen en av de mest otroliga modellerna av hela 996-serien. Folk börjar inse att 996:an med alla medel och syften var en riktig 911:a.

Och tillförlitligheten hos 996-generationen var också så stabil som de kan bli, eftersom 996-generationen, inklusive 996 Turbo, är byggda för att hålla länge, och tillförlitlighets- och pålitlighetsfaktorerna bör inte vara något större bekymmer när det gäller 996 911.

Mezger-motor

I början var mottagandet av en vattenkyld 911 ganska tveksamt, men efter ett tag insåg de flesta entusiaster att ”Mezger’-motorerna i 996 911-modellerna var inget annat än spektakulära.

Medan vissa Metzger-motorer hade problem med IMS-lagerfel använde 996 Turbo en helt annan konstruktion och konfiguration som inte resulterade i några nämnvärda IMS-problem. Motorn i 996:an kom från en GT1-racer som vann Le Mans 1998, och motorns prestanda är imponerande än idag.

Den platta 6-motorn på 3,6 liter har 420 hk och ett vridmoment på 415 lb-ft, och konstruktionen av den här motorn är också otrolig. 996 Turbo-motorn är utrustad med ett racingutvecklat och racingtestat torrsumpmotorsmörjsystem, detta system kombineras med Porsche 959-avledda cylinderhuvuden vilket innebär att denna motor hade ett bergfast block.

  Är Porsche dyra att underhålla?

996 Turbomotorn är en av de mest pålitliga Porsche-motorerna genom tiderna, och vissa onlinepublikationer har även testat 996 Turbo med nästan 600 000 mil på klockan! En sådan här tillförlitlighetsinsats av en motor är oväntad i superbilsvärlden, och den legendariska Hans Mezger-motorn är en av de bästa moderna-klassiska motorerna som finns.

996 Koppling och växellåda

996:s växellåda anses också vara tillförlitlig, och Porsche är en av de ledande tillverkarna inom hela bilindustrin när det gäller växellådor. Men även Porsches växellådor är utsatta för enstaka fel.

De flesta problem som är förknippade med en 996 Turbo-växellåda beror oftast på förarfel som resulterar i ett för tidigt fel på växellådan. Ett något genomgående problem mellan 996 Turbo-modellerna är synkroniserarna i växellådan, och detta problem är oftast förknippat med det ökade missbruket av växellådan.

Ett annat transmissionsrelaterat problem med 996 Turbo är den läckande slaveackumulatorn, det är ett ganska vanligt problem, det är inte ett dyrt problem, men det är ett problem som du bör åtgärda så snart som möjligt. Oftast håller 996 Turbo-växellådor lika länge som motorn, men rätt underhåll krävs.

Det finns också ytterligare ett problem med växellådan som du bör tänka på, och det är växeloljan. Många ägare försummar att byta växellådsolja när de uppmanas att göra det, och på grund av detta tenderar växellådsoljan att förlora viskositetsnivåerna och den förlorar förmågan att skydda växlarna på avsett sätt.

  Varför är begagnade Porsche så billiga?

Tillförlitlighet som inte är relaterad till drivlinan

Som tidigare nämnts är en 996 Turbo så tillförlitlig som 911:or kan bli, men ingen bil är immun mot potentiella problem. Detta innebär att du alltid måste underhålla din 996 Turbo för att denna bil ska nå de tillförlitlighetshöjder den vanligtvis intar. Och vissa problem kan göra det mer utmanande att göra det.

Radiatorerna och A/C-kondensatorn på 996 Turbo är monterade framtill, de är inte så väl skyddade för att öka luftflödet, vilket innebär att de är ganska lätta att skada, och de är också benägna att täppa till om de samlar på sig för mycket av vanlig vägsmuts, löv och skräp.

Detta kan också orsaka rost. Tyvärr är detta ett vanligt problem för 996-plattformen, men om du byter ut en av dem med några års mellanrum eller så finns det inget att oroa sig för. Interiören i 996 är av hög kvalitet med bra material, och det finns inga specifika större problem med interiören.

Hydrauliken i bakvagnen kan orsaka vissa problem, men dessa kan också mildras med regelbundet underhåll. Vissa ägare har också rapporterat om ett skramlande avgasrör, men du bör installera ett eftermarknadsavgasrör på 996 Turbo ändå på grund av det ganska tysta standardavgasröret.

FAQ-avsnitt

Är Porsche 996 Turbo dyr att underhålla?

Tja, de flesta Porsche är dyra att underhålla, och 996 Turbo är också dyr att underhålla. Detta är ganska väntat eftersom man inte kan njuta av överlägsen tillförlitlighet utan att betala för nödvändigt underhåll. Och detta är den allmänna historien med ett gäng Porsche-modeller.

  De bästa gåvorna för Porsche-älskare

Vissa ägare och nätpublikationer har rapporterat en siffra på cirka 6 200 dollar för årliga kostnader för underhåll och reservdelar för en 996 Turbo i gott skick. Dessa siffror kan tyckas lite för uppblåsta, men en relativt modern 420 hästkrafter stark tvåsitsig sportbil kommer aldrig att vara billig att köra.

Kommer en 996 Turbo att öka i värde?

Mest troligt än inte. Det är värt att nämna att 996 Turbo redan ser en stadig uppgång, men uppgången är ganska långsam under de senaste åren. Det är ganska knepigt att förutsäga värdet på en bil baserat på samtida variabler eftersom dessa kan förändras om några år.

Men 996 Turbo ser verkligen bra ut tack vare en otrolig tillförlitlighet och en ganska legendarisk motor. Utseendet är fortfarande lite kontroversiellt, men 996 Turbo börjar verkligen få det beröm som den alltid var avsedd att få.

Porsche 996 vs Porsche 997 911 generationer?

997 911 är efterföljaren till 996-generationen, och enligt vissa Porsche-entusiaster slutade 997 med att vara vad 996 borde ha varit. Designen var mer Porsche-liknande, särskilt strålkastarna på 997 var mycket mer 911-familjära jämfört med ”det stekta ägget” 996-strålkastarna.

997 ökade effekten för alla jämförbara modeller, och Porsche introducerade också den banbrytande PDK-växellådan 2008 som har definierat 911-serien sedan dess. 997 är förmodligen en bättre bil i de flesta fall, men vissa människor föredrar faktiskt fortfarande 996.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts