Är Porsche dyra att underhålla?

Är Porsche dyra att underhålla?

Porsche, bland många andra märken, lägger ner mycket tid på att testa sina bilar för att se om de är hållbara. Porsche strävar vanligtvis efter 187 000 miles/300 000 kilometer som mål för hållbarhetstesterna, och i vissa fall till och med mer.

Även om Porsche är mycket mer tillförlitliga jämfört med alla andra tyska lyxbilsmärken är underhållskostnaderna för en Porsche mycket högre eftersom Porsche erbjuder material av högre kvalitet och mer specialbyggda mekaniker. Detta innebär att Porschar verkligen är dyra att underhålla, särskilt om de inte underhålls på rätt sätt.

Porsche ser till att byggkvaliteten på moderna Porsches är oklanderlig, vilket innebär att kvaliteten på även de minsta delarna av prylar, tyger och bultar också är oklanderlig. Det är värt att nämna att på grund av detta, om du vill ha lägre underhållskostnader, ska du alltid använda Porsche originaldelar.

Porsche hållbarhet och tillförlitlighet

Hållbarhet, livslängd och tillförlitlighet är alla starka sidor hos moderna Porsche-modeller, vilket innebär att dessa bilar går sönder mindre ofta jämfört med alla andra tyska lyxbilsmärken. I slutändan spelar allt detta en stor roll för underhållskostnaderna också eftersom det behövs mindre underhållsarbete.

Men trots det kan ett regelbundet oljebyte i vissa Porsche-modeller kosta dig 300-500 dollar, vilket är mycket mer jämfört med en Audi eller BMW. Porsche erbjuder överlägsen byggkvalitet i nästan alla aspekter jämfört med resten av det tyska lyxbilssegmentet.

Du känner dig tryggare när du vet att du äger ett gediget exemplar av beprövad tysk teknik, även om det kostar mer att underhålla den. Porsches är trots allt exklusiva och sällsynta, och alla har inte råd att äga dessa bilar även om enbart ingångspriset kanske inte verkar så hotfullt.

  Är Porsche bra på snö?

I en färsk rapport från J.D. Power har Porsche stolt placerat sig på andra plats bland de mest pålitliga bilmärkena, endast efter Lexus, BMW placerade sig på sjunde plats, Audi på åttonde plats, medan Mercedes återfanns på trettonde plats. Detta visar bara ytterligare att Porsche är byggda för att hålla, vilket är en lugnande faktor för nyare Porsche-kunder.

Porsche underhåll

När det gäller underhållet klarar sig Porsche inte så bra, men det är väntat eftersom Porsche inte är ett vanligt konsumentbilsmärke som specialiserar sig på uppnåelig lyx, utan snarare ett sportbilsmärke som ibland framgångsrikt förklär sig som ett lyxbilsmärke.

En av de billigaste Porsche-modellerna att underhålla är Porsche Boxster, vilket är förståeligt eftersom nyare Boxers använder en mer vanlig 4-cylindrig motor. Vissa webbplatser på nätet uppskattar underhållskostnaderna till 750-1100 dollar på årsbasis utan att ta hänsyn till oförutsedda reparationer eller problem.

Vanliga 911-modeller som 911 Carrera 4S kostar lite mer, 911 Turbo S-modellerna kan ibland kosta lite mindre, men de dyraste 911-modellerna att underhålla är GT3- och GT3 RS-modellerna (cirka 2 000 dollar per år) eftersom de är gjorda för att erbjuda överlägsna banprestanda, vilket innebär att de är kompromissade när det gäller livslängd.

Den dyraste Porsche-modellen att underhålla är den mycket eftertraktade Porsche Carrera GT. Denna superbil erbjuder en Le Mans V10-motor, och kopplingsbytet för en sådan kan kosta dig 20-30 000 dollar, och kopplingen håller bara 12-20 000 mil. Det är ganska uppenbart varför de flesta Carrera GT knappt körs nuförtiden.

  Porsche vs Lexus tillförlitlighet - vilken är bäst?

Billigare Porsche-underhåll

Men det finns sätt att sänka underhållskostnaderna för moderna Porsche-modeller, men de kräver att du spenderar mer pengar för olika ändamål. Många Porsche-specialister kommer att säga att du bör använda Porsche-originaldelar och Porsche-originalspecialiserade service- och reparationsverkstäder.

Och det bör du absolut göra, även om de kostar mer kommer de att gynna dig i det långa loppet när det gäller underhåll och återförsäljningsvärde. Till exempel håller kanske inte främre skivkuddar som tillverkas av ett eftermarknadsföretag lika länge som Porsche-äkta kuddar, och du gör ”bara” en besparing på 100-200 dollar.

Oljefilterkostnaderna är ganska jämförbara mellan äkta Porsche och eftermarknadstillverkare, äkta Porsche-kylare är 50-100 dollar dyrare jämfört med en eftermarknadskylare. Men om du behöver en helt ny generator får du räkna med en extra kostnad på i genomsnitt 800 dollar för en äkta Porsche-generator.

I de flesta fall är Porsche originaldelar 10-20 % dyrare att köpa jämfört med eftermarknadsalternativ. Men Porsche-originaldelar erbjuder så mycket som 50 % längre livslängd och de tillverkas med hjälp av de mest exakta mätningarna på högsta tillverkningsnivå.

FAQ avsnitt

Hur viktigt är det att serva en Porsche regelbundet?

Regelbunden Porsche-service är nyckeln till att sänka underhållskostnaderna på lång sikt och se till att din Porsche fungerar som förväntat. En regelbunden service för de flesta Porsche-modeller är cirka 10 000 mil eller en gång om året. Dessa tjänster består av regelbundna oljebyten, kontroll av bromsvätska och byte av uttjänta luft-, olje- och bränslefilter.

Byte av bromsbelägg eller -slangar, justering och balansering av hjul, byte av torkarblad eller testning av däcktryck ingår inte i den regelbundna Porsche-servicen. Porsche kontrollerar vanligtvis så mycket som 100 olika aspekter av din bil varje år. Dessutom bör du använda rätt syntetisk olja för alla moderna Porsche.

  Varför är Porsche så dyra?

Behöver jag verkligen en specialiserad mekaniker för alla Porschemodeller?

Grundläggande underhåll och kontroller kräver inga specialiserade Porsche-mekaniker, dessa kan utföras av varenda annan mekaniker där ute. Vissa ägare gör till och med grundläggande underhåll själva. Detta sänker dina årliga kostnader för att äga en Porsche ganska avsevärt, men för vissa dyrare begränsade modeller kan detta faktiskt skada återförsäljningsvärdet.

Men endast pålitliga mekaniker är ett alternativ eftersom det finns många piratkopierade ”Porsche’-delar där ute, och en oerfaren person har ingen chans att upptäcka en falsk Porsche-del. Det är också värt att nämna att vissa problem inte kan åtgärdas av bakgårdsmekaniker.

Vilka Porsche-modeller är billigast att reparera?

Porsche går inte sönder så ofta, men när de gör det är Boxster-modellerna de som kostar minst att reparera. Detta beror delvis på att de motorer som används i de flesta moderna Boxers är mer vanliga 4-cylindriga turbomotorer.

Det beror också på fordonets ålder, kondition, var du bor, själva verkstaden och många andra variabler. Men generellt sett är Boxers de billigaste att reparera. På andra sidan av spektrumet är vissa modeller som Carrera GT eller Porsche 918 de dyraste moderna modellerna att reparera, köra och underhålla.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts