Porsche 996 – Allt du behöver veta

Porsche 911 är utan tvekan den bästa sportbilen genom tiderna, och på grund av det anses många generationer av 911 nu vara riktiga klassiker eller moderna klassiker. Äldre luftkylda 911:or säljs för hundratals, om inte miljontals dollar medan Porsche 911 996 från 1997-2004 är något av ett svart får i familjen.

996 introducerade en hel del avvikelser från den tio år gamla pålitliga 911:an i fråga om design och utförande, vilket orsakade en viss uppståndelse bland Porsche 911-entusiasterna. 996 var den första vattenkylda 911:an och den introducerade också en kraftigare, bredare kaross som är allmänt känd för sina ”aubergine”-strålkastare.

På grund av detta fick 996 aldrig den ära den verkligen förtjänar, så nu är det ett utmärkt tillfälle att överväga att köpa 996. Designmässigt är 996:an en marmite-bil, antingen älskar du den eller inte. Den är känd för att hålla länge, men det finns en hel del potentiella problem som är värda att nämna.

Utrymmesmässigt är det den första moderna 911:an, vilket innebär att den lätt rymmer både längre och överdimensionerade förare. Värdemässigt är 996 något av en stöld just nu eftersom den kan fås för betydligt mindre jämfört med föregående 993 och de efterföljande 997 generationerna av 911.

Porsche 996 911 – Drivlinan

Basversionen av 996 911 levereras med en 3,4 l platt 6-cylindrig motor som ger 296 hk och 258 lb-ft vridmoment. 996 Carrera 4 har samma motor och ett AWD-system. 996 Carrera 4S har också AWD, men en kraftigare 6-cylindrig 3,6 liter flata motor med 320 hk och 273 lb-ft vridmoment.

  Kommer en 996 Turbo att öka i värde?

Den högsta Turbo-modellen fick en hel del uppgraderingar jämfört med de vanliga 996 911:orna, vilket gjorde den till en riktigt snabb bil även med dagens mått mätt. Den 6-cylindriga 3,6 liter stora plattmotor med 6 cylindrar fick en dubbelturboaggregat som ökade effekten till 415 hk och 415 lb-pund vridmoment.

Du kunde också uppgradera turbon med X50-paketet som höjde effekten till 450hk och 444lb-ft vridmoment. Turbo 996 är fortfarande en otroligt snabb bil med en topphastighet på 186 mph och en 0-60 mph-tid på under 4 sekunder. Alla 996:or kommer med antingen en 6-växlad manuell eller automatisk växellåda, men de flesta entusiaster föredrar den manuella växellådan.

996:ans sista hora var 996 GT2 som är ett riktigt banfokuserat odjur med 462 hästkrafter och 457 lb-fts vridmoment. Turbo S kom också i slutet av 996-produktionen men är i princip en vanlig Turbo med X50-paketet.

Porsche 996 911 – Design och chassi

Porsche 996 911 var inte bara den allra första vattenkylda 911:an, utan också den allra första 911:an som tillverkades på ett löpande band i stället för för hand. 996 introducerade utan tvekan det största designmässiga avsteget från tidigare 911-modeller som nu fortfarande anses vara relativt konservativ.

911 blev smidigare, bredare, lägre och större med 996. Upphängningen var också ett relativt stort avsteg från tidigare modeller, men alla kan hålla med om att 996 är mycket mer dynamisk tack vare den. Chassit är balanserat precis som med alla andra moderna 911-generationer.

Ett av de mest kontroversiella designbesluten som 996 introducerade är de så kallade auberginestrålkastarna som av många anses vara den svagaste designlänken i 996. Designförbättringarna fortsatte även i interiören eftersom 996 äntligen fick ett ordentligt HVAC-system och till och med ett navigationssystem.

  Har Porsche en elektrisk SUV?

Porsche 996 911 – Tillförlitlighet och vanliga problem

Porsche-modellerna från slutet av 90-talet och början av 2000-talet är inte de mest tillförlitliga bilarna på marknaden, både för att de är mer än 20 år gamla och för att Porsche befann sig i något av en ekonomisk kris vid den tiden. Därför är 996 inte den mest tillförlitliga 911:an, men med rätt underhåll bör ett exemplar med låg körsträcka klara sig i många år framöver.

De vanligaste problemen med 996:an är sprickor i IMS-lagren, spruckna cylinderfoder/huvuden, oljeläckage, problem med koppling och växellåda, problem med tändspolar och eventuella problem med kylare och kondensator.

Porsche 996 911 – Värde och praktiska egenskaper

Du kan få en hyfsad 996 911 för cirka 35 000-40 000 dollar, medan vissa äldre exemplar med högre körsträcka kan fås för nästan hälften av det. Detta är inte precis allt för billigt, men den föregående generationen 933 kostar 80 000 dollar för lägre modeller.

Chanserna för att 996:an ska stiga i värde är inte lika överdrivna som fallet är med vissa mer populära 911-modeller. Välskötta exemplar kommer dock sannolikt att stiga kontinuerligt. Praktiskt sett är det en klassisk modern 911, vilket innebär att den erbjuder 2 användbara säten och en relativt liten baklucka framtill.

FAQ-avsnitt

Är en Porsche 996 dyr att underhålla?

Ja, det är den. Alla Porschemodeller kostar ganska mycket pengar att underhålla eftersom de verkligen är Porschar. Även om ingångspriset inte verkar så högt är underhållskostnaderna verkligen det, så se till att göra din hemläxa innan du överväger att köpa en 996 911.

  Vad är det för fel på en Porsche Boxster?

Du kanske kan serva 996:an hos en oberoende mekaniker, men bara om mekanikern har tillräcklig erfarenhet av 996:or. Visserligen kommer detta inte att gynna bilens värde, men det kommer sannolikt att kosta mycket mindre jämfört med en Porsche-återförsäljare eller en licensierad Porsche-specialist.

Är Porsche 996 säker?

996 är en prestandabil vilket innebär att du förmodligen inte köper den för att köra den som en mormor. Som sådan måste den vara en fullt fungerande bil eftersom den inte är lika säker som en modern 911 är.

Det betyder inte att 996 är osäker, utan snarare att den saknar när det gäller nästan alla nuvarande aktiva säkerhetsprogramvarusystem.

Är Porsche 996 911 värd det?

Porsche 911 996 är värd det om du vill uppleva den ikoniska 911:an utan att betala orimliga summor. Du måste hitta ett anständigt exemplar med inte alltför många mil på klockan, annars kommer du att spendera alldeles för mycket pengar på att underhålla den.

Det är inte en bil du bör köra dagligen, och om du är villig och kan ta hand om den ordentligt är en 996 verkligen värd det.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts