Har Porsche en elektrisk SUV?

Porsche erbjuder ingen elektrisk SUV år 2022 och har aldrig gjort det. Men att döma av några ganska mystiska spionbilder kommer en elektrisk Porsche troligen att se dagens ljus snart. Mer specifikt siktar Porsche på att helt elektrifiera nästa generations Porsche Macan.

Det är inte mycket som är känt om den elektriska Macan i dagsläget, men alla för närvarande tillgängliga uppgifter hittar du i den här artikeln. Om du är otålig och vill vänta på en elektrisk Porsche SUV kan du välja den befintliga Porsche EV, Taycan, eller plug-in hybridversionerna av befintliga Porsche-modeller.

Med tanke på att hela bilindustrin långsamt rör sig mot en elektrisk framtid var Porsche snabb med att följa efter med Taycan. Det är säkert att Porsche kommer att utöka sitt sortiment med en hel del elbilar snart, inklusive en genomgående elektrisk superbil.

Tills dess kommer vi att diskutera den kommande Macan EV, den befintliga Taycan EV och det för närvarande tillgängliga utbudet av Porsche plug-in hybridmodeller.

Elektrisk Porsche Macan – snart avslöjad

Att döma av några rimliga uppskattningar på nätet bör den elektriska Macan börja runt 60 000 dollar och priserna bör lätt gå upp till 100 000 dollar för den snabbaste och mest imponerande Macan EV. Macan är en crossover/kompakt SUV som för närvarande är den mest populära biltypen på marknaden.

Macan kommer troligen att utformas på en helt ny plattform med tillägg av all den toppmoderna EV-teknik som introducerades med Taycan, såsom 800-voltsinfrastrukturen som ska garantera snabba laddningstider, stora accelerationstider och överlägsen värmeeffektivitet.

  Är en Mercedes SUV dyr att underhålla?

Vissa Porsche-insiders uppger att den elektriska Taycan ska erbjuda mer än 230 EPA-beräknade mils räckvidd och att vi ska förvänta oss att den släpps 2023. Macan ska komma i två olika batteristorlekar som maximerar antingen räckvidd eller prestanda.

Vi borde vänta på att Porsche ska avslöja den elektriska Macan i slutet av året, och det verkar som om Macan EV håller på att bli ett bra alternativ.

Porsche Taycan – den första riktiga Porsche EV

Porsche Taycan visade att elbilar inte är tråkiga och att de kan vara dynamiska och roliga att köra förutom att bara vara snabba i en rak linje. Taycan erbjuds i flera olika versioner som inkluderar instegsmodellen Taycan för 82 000 dollar i den nedre delen och den toppmodellen Taycan Turbo S för 185 000 dollar i den övre delen av sortimentet.

Taycan finns också tillgänglig antingen som en 4-dörrars sedan eller som en Gran Turismo kombi-liknande bil som erbjuder mer lastutrymme. Taycan använder den tidigare nämnda 800-volts elarkitekturen som garanterar snabba laddningstider, snabba accelerationstider och branschledande värmeeffektivitet.

Den räckviddstunga Taycan Turbo kan göra 0-60 mph på mindre än 2,5 sekunder och klarar 220 mil på en enda laddning. Den räckviddstoppade Turbo S ska klara ungefär 200 medan Taycan 4S ska klara närmare 300 mil mellan laddningarna vilket är den bäst räckviddsorienterade Taycan-versionen av alla.

På det hela taget är Taycan en enormt imponerande EV som öppnar dörren för alla andra kommande Porsche EV:s, inklusive Macan.

  Kan en fet person köra en Porsche?

Porsche Hybrider – Cayenne och Panamera E-Hybrid

Om du vill njuta av både en ICE-motor och en elmotor i ett bekvämt Porsche-chassi är Cayenne eller Panamera de rätta. Cayenne E-Hybrid har en V6 på 3,0 liter med en elmotor som båda ger en sammanlagd effekt på 455 hk, medan Cayenne Turbo E-Hybrid, som ligger i toppskiktet, har 670 hk från sin V8 på 4,0 liter och en elmotor.

Du kan få samma drivlina till Panamera också med identisk effekt. Modellerna 911, Macan och Boxster/Cayman finns ännu inte tillgängliga med en hybriddriftsträcka, men de kommer troligen att följa efter i sinom tid.

Båda dessa e-Hybrid Turbo-modeller är också de kraftfullaste ICE Porsche-modellerna som finns. 670 hästkrafter är en 4-dörrars sedan och en stor SUV är ett recept som är känt för att upphetsa alla prestandafreaks över hela världen.

Det är faktiskt lite vansinnigt att vi kan köpa bilar som dessa eftersom hybriddriften inte infördes för att göra bilar snabbare och mer aggressiva, utan snarare för bilar som Prius som prioriterar effektivitet.

FAQ-avsnitt

Är Porsche Macan värt det?

Den nuvarande Porsche Macan är verkligen värd det eftersom det är en enormt kapabel SUV som balanserar överlägsen komfort med den legendariska Porsches tillförlitlighet och önskvärdhet. Det är den bästa kompakta SUV:n när det gäller värdebevarande och många anser att det är den mest dynamiska lilla SUV:n på marknaden.

  2022 Mercedes EQS vs Porsche Taycan

Alla versioner av Macan några med potenta motorer, förutom instegsversionen 2,0L 4-cylindrig som är lite slätstruken. På det hela taget är Macan verkligen värd det eftersom det är en trevlig bil som erbjuder klassledande värdebevarande, prestanda och attraktionskraft.

Ska jag köpa en hybrid-Porsche?

E-Hybrid-modellserien erbjuder antingen en mer förnuftig körsträcka-orienterad setup som finns med 3,0L V6:an i både Cayenne och Panamera, eller den löjliga 670 hk starka kombinationen av V8 och elmotor. Båda dessa motorkonfigurationer är mycket förnuftiga nuförtiden eftersom hybrider och elbilar har några fördelar.

Som sådan är det värt att köpa en hybrid-Porsche. De toppmodellerna av Turbo E-Hybrid är de snabbaste och mest kraftfulla Porsche-bilarna du kan köpa nuförtiden, medan 3,0L V6-versionerna är de mest ekonomiska.

Är Porsche Taycan värt det?

Om du är på marknaden för en elbil som balanserar prestanda, stil, komfort och teknik bättre än de flesta bilar som finns där ute, är Taycan den du ska köpa. Taycan konkurrerar med Tesla Model, Audi e-Tron GT, Lucid Air och Mercedes EQS om att vara den bästa lyxiga elektriska sedanen.

Enligt min åsikt tar Taycan hem priset som den bästa prestandabilda elbilen av dem alla med klassledande kvalitet och designval medan Model S är den mest bekväma att använda och EQS är den mest lyxiga.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts