Kommer en 996 Turbo att öka i värde?

Kommer en 996 Turbo att öka i värde?

Att säga att en bil säkert kommer att öka i värde är ganska tveksamt, men 996 Turbos nuvarande värdeutveckling är ganska lovande eftersom den bästa tiden att köpa en 996 Turbo var för några år sedan, men även nu är 996 Turbo något av ett fynd.

Designen var till en början ganska tvivelaktig på grund av ”det stekta ägget” i strålkastarljusen, men Porsche 996 börjar se mer och mer tilltalande ut ju längre åren går. Övergången till vattenkylda motorer var också ganska kontroversiell, men Mezger-motorn i 996 Turbo är inget annat än spektakulär.

En ganska väl underhållen 996 Turbo är bra för runt 50 000 dollar, men många tror fortfarande att 996 Turbo är extremt undervärderad, och det framtida värdet på 996 Turbo kommer bara att stiga. 996 Turbo var den första 996-modellen som fick ökad uppmärksamhet från Porschesamlare.

Det är ganska säkert att säga att 996 Turbo kommer att öka i värde, men beloppet är tveksamt. Att döma av riktningen för nyare Turbo-modeller som blir allt tyngre och potentiellt överdrivna, kan generationerna 996/997 vara den perfekta mjukisplatsen jämfört med senare 911 Turbo-modeller.

En modern klassiker

Begreppet ”modern klassiker” har blivit alltmer genomgående de senaste åren, och en modern klassiker är en 10-20 år gammal bil som bara blivit bättre med åren. Vissa modeller som Ferrari F360 eller 987 Porsche Cayman R är numera riktiga moderna klassiker, och värdet på dessa återspeglar verkligen detta.

Moderna klassiska bilar är något av en tidskapsel. Ett sätt att gå tillbaka till tidigare tider och ett sätt att minnas vad en riktig förarbil var för 10-15 år sedan. Och 996 Turbo verkar verkligen passa in i detta sammanhang.

  Är en Porsche Boxster en bra daglig förare?

En modern klassiker måste vara pålitlig, en bil som lyckas gå sönder ofta kan inte erbjuda den riktiga nostalgin från äldre bilar, och 996 Turbo är tack och lov otroligt pålitlig eftersom motorn i 996 Turbo är en Le Mans-avledd racerbilsmotor som klarar några hundra tusen mil.

En modern klassiker måste också erbjuda anständiga prestanda, och 996 Turbo med 420 hästkrafter anses allmänt vara ”tillräckligt kraftfull” för framtiden. En modern klassiker måste erbjuda en sympatisk karaktär, och 996 Turbo erbjuder verkligen en ikonisk 911-körkaraktär.

Modern bilindustri

För att en äldre bil ska öka i värde måste många moderna bilar släpa efter i vissa avseenden. Och för vissa blir moderna bilar alldeles för tråkiga. En 992 Turbo S är otroligt snabb, bekväm och snygg, men en 992 Turbo är inte lika spännande som en 996 Turbo är.

Om man tar hänsyn till att alla framtida Turbo S-modeller sannolikt kommer att erbjuda mindre motorer, ett tystare motorljud, mer komfort, mer ljudisolering och mer distraherande teknik, kommer alla äldre Turbo-modeller fortfarande att erbjuda en tidstypisk korrekt körupplevelse.

Huvudskälet till att de luftkylda 911:orna har ökat kraftigt i värde de senaste åren är att det inte finns några luftkylda 911:or längre. De som växte upp när de luftkylda 911:orna introducerades är nu mestadels äldre män som har tillräckligt med pengar för att ha råd med en luftkyld 911:a.

Du kan inte längre köpa en manuell Turbo 911 längre, och det kommer du förmodligen aldrig att göra. Det är ganska säkert att säga att 996 Turbo har många fördelar jämfört med den moderna iterationen av Turbo, och det är också en anledning till varför 996 kommer att öka i värde.

  Är Porsche Boxster en pålitlig bil?

Porsche-samlare

I hela bilvärlden finns det bara ett fåtal utsedda entusiastgrupper för bilmärken som kan matcha Porsche-entusiaster. Porsche AG behandlar sina mest lojala kunder med de mest limiterade bilarna, och den omfattande Porsche-kundkretsen misslyckas aldrig med att uppskatta en värdefull 911.

Allt detta innebär att de flesta 911-modeller som är värda att överväga är en ganska säker investering. De kommer antingen inte att förlora en massa värde eller så kommer de till och med att värderas. Vissa biltillverkare som McLaren pumpar ut nya bilar i all oändlighet, och varje modells specialitet ifrågasätts ytterligare varje gång en nyare modell kommer ut.

Porsche gör inte det, och det är delvis därför som vissa Porsches är mer värdefulla än jämförbara McLaren-modeller. En 996 är i sig inte en modell i begränsad upplaga, men med tiden blir efterfrågan större och utbudet snävare, vilket också innebär att värdena på 996 Turbo stiger.

FAQ-avsnitt

Vilka är de mest sällsynta och värdefulla Porsche 911-modellerna?

En av de mest sällsynta och eftertraktade 911-modellerna är GT1 Straßenversion, endast 20 av dessa tillverkades någonsin som en homologeringsversion av 911 GT1-racerbilen. Att döma av några relativt nyligen genomförda försäljningar är värdet på en GT1 Straßenversion uppåt 5 miljoner dollar.

En Porsche 1935 från 1979 som Paul Newman tävlade med under Le Mans 24 timmar såldes för nästan 4,9 dollar för några år sedan. En 2018 Porsche 911 Turbo Classic Serie ”Project Gold” såldes 2018 för nästan 3,5 miljoner dollar, denna Turbo använde ett äldre chassi, men en nyare motor och en tidlös 911-design.

  Bästa cykelstället för Porsche 911

Vilka nyare 911-modeller verkar vara den bästa investeringen?

Många tror att om du vill tjäna pengar på att äga en 911 bör du satsa på luftkylda modeller. Men eftersom den luftkylda 911-marknaden i viss mån håller på att nå sin platå, tror många att vissa relativt nyare 911-modeller är de som kommer att få mest uppmärksamhet under de kommande åren.

Modeller som 991 GT3 Touring eller 991 911R är de mest lovande 991 911-modellerna eftersom båda dessa är extremt begränsade. En 997 GT RS 4.0 kommer alltid att inbringa stora pengar, och det finns inga tecken på att det kommer att avta.

Ska jag köpa en 911 som en investering?

Ur ekonomisk synvinkel är de potentiella fördelarna ganska uppenbara. Men en 911 är gjord för att köras, och hela ”tjäna pengar med garagedrottningar” är ganska själlös eftersom många av dessa otroliga maskiner är gjorda för att köras, inte för att stå i ett garage.

Även om de verkligen är en värdefull ägodel tenderar folk att inte köra dem eftersom ytterligare körsträckor sänker värdet. Samlare av klassiska Porsche-bilar är viktiga för 911-marknaden, men de tar också bort några av de mest speciella aspekterna av 911-ägande.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts