Varför är begagnade Porsche så billiga?

Varför är begagnade Porsche så billiga?

Porsche anses vara ett av de ledande märkena när det gäller sportbilar, men Porsche erbjuder också några mer ”vanliga” lyxmodeller som Panamera eller SUV:erna Macan och Cayenne. Men alla Porsches är inte lika, och värdeskillnaden mellan vissa jämförbara modeller är ganska stor.

Äldre luftkylda 911:or har stigit kraftigt i värde de senaste åren på grund av den luftkylda motorn som allmänt anses vara Porsches toppmotor. De flesta nyare vattenkylda 911:or går inte så bra, med undantag för några modeller i begränsad upplaga från GT/R-familjen.

Boxster/Cayman-modeller av första generationen är också ganska billiga nuförtiden, detsamma gäller äldre Cayenne- och Panamera-modeller. Detta beror främst på att produktionssiffrorna för dessa bilar är miltals högre jämfört med alla 911-modeller.

Macan/Taycan-modellerna är båda ganska nya, men om några år kan båda dessa modeller också komma att skrivas ned kraftigt, främst beroende på produktionssiffrorna.

Luftkylda 911:or

Luftkylda 911:or är otroligt populära, och många Porsche-purister anser att dessa är brödet och smöret i hela Porsche-utbudet. Dessa 911-modeller åtnjuter en kultstatus bland äldre Porsche-entusiaster, och utbudet av äldre luftkylda 911:or kan helt enkelt inte matcha efterfrågan.

Produktionssiffror, tidlös design, lågt underhåll, fantastisk dynamik och körupplevelse är några av anledningarna till att dessa Porsche har skjutit i höjden i värde de senaste åren. En luftkyld 911 är den mest eftertraktade klassikern i hela bilsamhället, inte bara mellan olika Porschemodeller.

Kärleken till luftkylda 911:or blev tydligast när Porsche 911 996 släpptes 1998. 996 gjorde helt om utseendet och mekaniken i 911:an, de luftkylda motorerna har bytts ut mot en mer konventionell vattenkyld motor och 996 är nu den billigaste 911-modellen som kan köpas för så lite som 15 000 dollar.

  Är Porsche värd pengarna

Vattenkylda 911:or

Som tidigare nämnts var 1998 året då Porsche gjorde övergången till vattenkylda motorer i 911-modellerna. Den första modellen var 996, och nu anses 996 vara en av de sämsta 911-modellerna i historien på grund av motorn, designen och särskilt ”kokta ägg” strålkastarna.

Men generationen 997 var en av de mest kommersiellt framgångsrika Porsche 911-modellerna genom tiderna även utan luftkyld motor. Begagnade 997:or kan nu köpas för cirka 20-30 000 dollar för en begagnad modell på instegsnivå. Dessa priser är fortfarande ganska låga med tanke på 911:ans ursprungliga marknadsplacering.

911-generationen 991 är fortfarande en ganska modern bil för att uppleva någon betydande värdeförlust. 991:orna, särskilt den faceliftade versionen 991.2, erbjuder en massa modern teknik, men övergången till motorer med tvångsinduktion kommer säkerligen inte att gå bra på lång sikt.

Men begränsade upplagor av någon Porsche 911-generation som GT3, GT3RS, GT2, GT2RS, 911R-modellerna eller GT3 Tourings håller sig stabila på begagnatmarknaden. 911R-modellerna uppskattas till och med eftersom de erbjuder det lägsta produktionsantalet bland de ovannämnda 911-modellerna i begränsad upplaga.

Porsche Cayenne, Macan, Panamera

Alla dessa tre modeller är i första hand lyxbilar. Och alla dyra lyxbilar värdesäkras mest. Det är inte bara en Porsche-grej eftersom 10-25 år gamla Bentley-, Maybach-, Audi-, BMW-, Land Rover-, Jaguar-, Mercedes- och till och med Rolls Royce-modeller upplever så mycket som 90 % av värdeminskning.

Tidlös lyx är svår att få tag på eftersom många lyxbilar drivs av modern teknik, och allt som tjusig teknik kan göra efter några år är att ytterligare datera bilen. All den moderna skärm- och blixtteknik som definierar en modern lyxbil kommer så småningom att bli teknik av sista generationen, vilket innebär att värdet på sådana bilar går neråt.

  Vad är det för fel på en Porsche Boxster?

En annan anledning till att de flesta lyxiga Porsche-modeller förlorar massor av värde efter några år är att produktionssiffrorna för dessa enheter är mycket större jämfört med andra sportigare Porsche-modeller. För att ge en liten fingervisning om sammanhanget: 2013 tillverkade Porsche cirka 34 000 911-modeller och så mycket som 80 000 Cayenne-modeller.

Och efter ett tag förflyktigas helt enkelt efterfrågan på Cayenne-modeller så fort det kommer en ny Cayenne-modell. Samma sak gäller för Panamera, Macan är fortfarande ganska ny, men samma effekt kommer sannolikt att drabba Macan om några år.

FAQ-avsnittet

Är de billigare Porsche-modellerna dåliga bilar?

Inte nödvändigtvis, 996-generationen 911 är en ganska kompetent sportbil, särskilt för priset. När det gäller 911-modellerna är 996 definitivt ett svart får, men jämfört med konkurrenter till liknande pris är 996 ett fynd. Allt handlar om perspektivet, 996 är något av en tjänare i himlen, men en kung i helvetet.

Äldre Porsche Cayenne- och Panamera-modeller är också långt ifrån dåliga på något sätt, de är faktiskt också ganska överlägsna i sin respektfulla prisklass. Men priset i sig berättar bara halva historien eftersom underhållskostnaderna för dessa modeller fortfarande är lika höga som de var när dessa bilar var nya.

Kommer marknaden för luftkylda 911:or någonsin att sluta värderas?

Vissa marknadsexperter anser att marknaden för luftkylda 911:or har nått något av en platå under de senaste åren efter decennier av ständiga prisökningar. Detta beror förmodligen inte på att folk plötsligt har insett att luftkylda 911:or inte är lika bra, utan förmodligen på att priserna redan har nått stratosfären.

  Vilken är den bästa gamla BMW:n att köpa?

Ett välrenommerat försäkringsbolag vid namn Hagerty har för några år sedan konstaterat att den luftkylda 911-marknadsbubblan är på väg in i ett tillstånd av långsam deflation. Orsaken till detta kan inte fastställas exakt, men många experter tror att det förmodligen beror på att en stor mängd ”inte så perfekt bevarade” luftkylda 911:or säljs för mindre pengar än vanligt.

Vilka Porsche-modeller kommer garanterat att fortsätta att uppskattas under de kommande åren?

Nu är detta en fråga som inte kan besvaras helt korrekt, särskilt eftersom marknaden kan svänga åt båda hållen på grund av många oförutsedda och oftast olyckliga händelser. Men den allmänna tumregeln är – En äldre luftkyld 911 i begränsad upplaga, till exempel en 911R eller en 911 RS i orört skick kommer aldrig att sluta stiga.

Dessutom har Carrera GT en särskild plats i många entusiasters hjärtan på grund av den hörbart härliga V10-motorn, det tidlösa utseendet och det begränsade antalet tillverkade bilar. Dessutom är det bara ett fåtal Porsche-modeller som nämns lika ofta som Carrera GT, så det är ganska säkert att säga att Carrera GT bara går uppåt.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts