Är Porsche 718 Cayman GTS 4.0 en bra bil?

Porsche 718 Cayman GTS 4.0

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 är en tvåsitsig sportbil med en ikonisk Porsche platt 6-cylindrig 4,0 l motor. GTS 4.0 skiljer sig från de lägre 718-modellerna eftersom de förlitar sig på en relativt enkel 4-cylindrig motor som inte presterar lika bra som den 6-cylindriga motorn gör, och inte heller gör det på ett spännande sätt. Så är Porsche 718 Cayman GTS 4.0 en bra bil?

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 är en riktigt bra bil, och den kan lika gärna vara den verkliga höjdpunkten i 718-serien. Anledningen till det är enkel, det är den billigaste, men ändå hyfsat utrustade 718-modellen med en platt 6-cylindrig motor som mer eller mindre är en nödvändighet om du vill uppleva vad en riktig Cayman kan göra.

GTS 4.0 skiljer sig från vanliga 718 Cayman-modeller genom att den är något lägre och har några sportiga designdetaljer både på insidan och utsidan. Förutom motorn är de största skillnaderna mellan 718:orna i instegsutförande och Cayman GTS på körningsavdelningen eftersom GTS 4.0 är en mycket bättre bil med bättre köregenskaper.

Tillförlitligheten är hyfsad, men det finns några problem som är värda att tala om. Värdena på dessa är ganska statiska vilket innebär att avskrivningarna inte är lika överdrivna som för andra bilar från detta segment. Praktiken är så bra som den kan vara för en bil av den här storleken.

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – Drivlinan

GTS 4.0 får en 4,0 l platt 6-cylindrig Boxermotor med 6 cylindrar som ger 400 hk och 309 lb-ft vridmoment. Den här motorn är naturligt insugande vilket innebär att den inte har någon form av tvångsinduktion. Detta resulterar i ett linjärt effektband, en motor med högt varvtal och det härliga ljudet av en platt 6-cylindrig motor som är ikoniskt för 911 och Cayman/Boxster-serien.

  De bästa gåvorna för Porsche-älskare

GTS kan fås med antingen en kortgående Porsche-manuell växellåda med tre pedaler eller en PDK-växellåda med dubbla kopplingar och sju växlar. Alla 718-modeller inklusive GTS 4.0 är bakhjulsdrivna och motorn är placerad i mitten av bilen bakom sätena vilket ger 718-serien en riktigt balanserad viktfördelning.

GTS 4.0 ger cirka 22MPG kombinerat med är nästan 10MPG mindre än de mest effektiva 718-modellerna, men GTS 4.0-drivlinan är troligen den bästa du kan köpa i hela 718-serien eftersom du får mest för pengarna.

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – Design och chassi

GTS 4.0 skiljer sig från en vanlig 718 Cayman med några mer fokuserade designdetaljer som större intag, lägre körhöjd, bättre hjul, större bromsar och några GTS-märken här och där. Det är svårt att skilja en välutrustad vanlig 718 från en GTS, men om du är Porsche-fan kommer du lätt att kunna se skillnaden.

4.0 GTS körs mycket mer fokuserat än instegsmodellerna Cayman och Cayman T eftersom den får ett styvare chassi och bilen håller sig otroligt platt under kurvtagning. Fjädringen är styv, men den är inte straffande. På det hela taget kör GTS otroligt bra, både på banan och på vägen.

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – Tillförlitlighet och vanliga problem

När det gäller tillförlitlighet ligger GTS 4.0 i linje med andra 6-cylindriga 718-modeller. Dessa är dyrare att underhålla än 718:or i instegsutförande, men du får mer för pengarna. De vanligaste problemen med GTS 4.0 är relaterade till motorn som hade mycket problem med kopplingsstänger och hög oljeförbrukning.

  Porsche VS Maserati tillförlitlighet

Andra GTS 4.0-problem är relaterade till luftkonditioneringssystemet, växellådan och utrustningen. Om du underhåller bilen på ett adekvat sätt kommer den troligen att hålla länge eftersom alla vitala komponenter är kända för att tåla stress riktigt bra.

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – Värde och praktiska egenskaper

718 GTS 4.0 kostar 88 150 dollar utan tillval, vilket är mycket mer än Cayman-priset på 60 500 dollar i instegsmodellen eller Cayman T-modellen på cirka 70 000 dollar. Cayman S kostar cirka 72 500 dollar vilket också är långt ifrån GTS. GTS behåller dock sitt värde bättre än någon av dessa tack vare den 4,0 l platta 6-cylindriga motorn.

Praktiken är kompromissad, men så är fallet med alla 718-modeller. Du får bara två säten som är begränsade i utrymme och det finns verkligen inte så mycket interiörutrymme att leka med. GTS får också två förvaringsutrymmen som hjälper den lite grann.

FAQ-avsnitt

Är Porsche 718 Cayman GTS 4.0 värd det?

Om du är den typen av kille som värderar förarengagemang högre än lyx, utrymme och praktiska egenskaper kommer du att gilla GTS 4.0. Om du däremot är en kille som älskar Porsche, särskilt de med platta 6-cylindriga motorer, kommer du troligen att älska GTS 4.0 Cayman.

Anledningen är enkel. Den får 4.0L-motorn och den totala storleken och vikten i 718-utbudet är perfekt. En mittmotorlayout innebär också att bilens balans och viktfördelning är på topp, vilket ytterligare gör bilen till en extremt njutbar upplevelse.

  Porsche 911 kopphållarlösning

Är Porsche Cayman bra för långa personer?

Om du är av genomsnittlig storlek kommer du inte att ha några problem med att känna dig bekväm i 718. Om du är lång och har långa ben kan du dock få det svårt i 718. Det är mer en fråga om brist på benutrymme än om brist på huvudutrymme. Om du gör rätt inställningar kanske du kan klämma in förare som är längre än 6’2” tum.

Boxster 718 är ännu mer komprometterad på grund av en något lägre taklinje. Naturligtvis kan du lösa det genom att ta av taket vilket ger dig oändligt med huvudutrymme, men benutrymmet är det akuta problemet även här.

Är Porsche 718 Cayman GTS 4.0 en snabb bil?

718 Cayman GTS 4.0 klarar 0-60mph på bara 4,3 sekunder vilket är riktigt snabbt. Topphastigheten är beräknad till 182mph vilket är riktigt riktigt snabbt. En kvartsmil på 11,8 sekunder är inget att skämmas för eftersom många superbilar med mer än 500-600 hk hamnar i samma kategori som GTS 4.0.

Som sådan kan vi helhjärtat säga att 718 Cayman GTS 4.0 är en riktigt snabb bil.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts