Vilka Mercedes-Benz-modeller är hardtop cabrioleter?

Vilka Mercedes-Benz-modeller är hardtop cabrioleter?

Mercedes har erbjudit cabrioleter med fast tak under hela varumärkets historia. Modeller som SL, SLC/SLK är utrustade med hardtop från fabriken. Dessa modeller har sett en stadigt minskande popularitet på grund av SUV-kraschen, så Mercedes har beslutat att det inte är meningsfullt att erbjuda hardtop cabrioleter längre.
Numera tillverkar Mercedes varken SL eller SLC-modellen längre, men det finns några indikationer på att vi kommer att bevittna SL:s och även SLC:s återkomst om några år.

Mercedes SL modell

Mercedes SL-märket går tillbaka till 1950-talet, och vissa modeller som 300SL anses fortfarande vara en av de viktigaste Mercedes-modellerna genom tiderna. Numera kostar en 300SL i gott skick så mycket som några miljoner dollar och anses allmänt vara den vackraste bilen genom tiderna.
Så det är logiskt att Mercedes inte vill lägga ned SL helt och hållet. Mercedes har slutat producera SL för tillfället, för att helt omkonstruera SL till 2022. Du kan dock fortfarande köpa en SL från 2020 som börjar på 91 000 dollar för instegsmodellen SL450 med en 362 hk stark 3,0-liters V6 BiTurbo V6.
Om du vill ha en V8-driven SL är nästa modell i sortimentet SL550. Utrustad med en 4,7-liters V8 BiTurbo med 449 hästkrafter och ett utgångspris på 114 000 dollar. Båda dessa kommer med hardtop cabriolet från fabriken.
Om du vill ha ännu kraftfullare SL-modeller kan du alltid välja en AMG-version, som är mycket kraftfullare och inriktad på prestandakörning. Dessa modeller är utrustade med motorer på över 550 hästkrafter, snabbare transmissionsalternativ och en sportig exteriör och interiör.

  Vilken är den bästa Mercedes för långa förare?

Mercedes SLC/SLK

Redan 1996 introducerade Mercedes en kompakt lyxroadster med namnet SLK. Denna modell syftade till att konkurrera med Porsche Boxter genom att erbjuda den bästa kompakta sportbilen med hardtop. Senare döptes SLK om till SLC i ett försök att göra SLC mer passande med resten av modellbeteckningarna.
SLC slutade tillverkas 2020, men du kan fortfarande köpa en SLC hos vissa Mercedes-återförsäljare. Utbudet börjar med SLC300, som drivs av en 2,0-liters fyrcylindrig turbo i linje med 241 hästkrafter. SLC300 Roadster börjar på cirka 50 000 dollar, men många återförsäljare erbjuder rabatter eftersom de inte längre tillverkas.
Nästa modell i serien är den AMG-drivna SLC43 AMG Roadster. Den här modellen drivs av en AMG-förbättrad 3,0-liters V6 BiTurbo som ger 385 hk till ett utgångspris på 65 000 dollar. Båda modellerna är hardtop cabrioleter.

SL och SLC återkommer.

För närvarande erbjuder Mercedes inga helt nya hardtop cabrioleter, men saker och ting är på väg att förändras eftersom Mercedes förväntas släppa den nya SL roadstern i år eller nästa år.
Det finns många testmodeller av den nya SL, och vissa rapporter antyder till och med att den nya SL kommer att erbjudas med en V8-hybrid med 800 hästkrafter. Mercedes kommer att återuppliva SL som den sanna toppmodellen bland Mercedes sportbilar, på det sätt som den alltid var tänkt att vara.
SLC:s framtid är något mer mystisk. Mercedes har inte gjort några officiella uttalanden om SLC:s framtid, men vissa rapporter tyder på att SLC kan komma att återupplivas under de kommande åren. Om de moderna biltrenderna fortsätter att gynna SUV:er kanske vi inte får se SLC någon gång inom kort.

  Vilka Mercedes har DISTRONIC PLUS

FAQ-avsnittet

Är hårda toppar bättre än cabrioleter med mjuka toppar?

Det beror på. En cabriolet med mjuk topp är vanligtvis lättare och billigare att reparera. En mjuk topp använder också mycket mindre utrymme, så den hindrar inte bagageluckan lika mycket.
Livslängden för en cabriolet med mjuk topp är dock mycket kortare än för en cabriolet med hård topp.
En softtop är lättare, vilket gynnar körscenariot när taket är nedfällt, jämfört med en hardtop. Även om en hardtop är tyngre har den bättre körprestanda när taket är uppe, eftersom en hardtop fungerar som en strukturell del av fordonet vilket gör chassit mycket styvare.
En hardtop är också vanligtvis tystare, men vissa märken som Rolls Royce kan nå exceptionella nivåer av tystnad, även med softtop cabrioleter.

Tillverkar BMW, Porsche eller Audi några cabrioleter med fast tak?

BMW brukade erbjuda många cabrioleter med hård topp, men numera erbjuder BMW endast ett fåtal moderna hardtops. Modeller som M4 cabriolet har en utdragbar hard-top, men den nyaste M4 cabriolet förväntas ha en soft-top cabriolet.
Audi har inte erbjudit några cabrioleter med hård topp på ett tag nu, och det förväntas inte att de kommer att göra det inom kort.
Porsche har 911 Targa-modellerna. Dessa 911-varianter utgör en ode till det förflutna, eftersom många av de äldre 911-modellerna erbjöds med en Targa-topp.
Porsche brukade också erbjuda Boxter som en hard-top, men dagens Boxter-modeller har istället en soft-top. Dessutom var Porsche 918 Spyder i begränsad upplaga från för några år sedan en strikt hardtop-konvertibel supersportbil.

  Vilka Mercedes har dieselmotor?

Hur ser framtiden ut för cabrioleter med hårda toppar?

Hard-top cabrioleter håller långsamt på att avvecklas i hela bilindustrin. Vissa märken som Ferrari och Mclaren erbjuder vanligtvis hårda toppar och inte mjuka toppar, på grund av den ökade styvheten i chassit som fungerar gynnsamt för sportig körning. Sportbilar ser också definitivt mycket bättre ut med hårda toppar.
Cabrioleter är inte lika populära som de en gång var. Och framtiden för cabrioleten med hård tak är mycket ogynnsam. Det beror på att även de märken som fortfarande erbjuder cabrioleter oftast är cabrioleter med mjukt tak, eftersom det är mycket enklare och mer kostnadseffektivt att tillverka en cabriolet med mjukt tak.
SUV:er håller på att bli den nya standarden i modern tid, och på grund av detta ser alla andra segment inom bilindustrin oftast en stadig nedgång i försäljning och popularitet till förmån för SUV:er. Varumärkena inser detta och flyttar allt mer av FoU-pengarna till SUV-marknaden.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts