Bästa Mercedes hardtop cabriolet

Bästa Mercedes hardtop cabriolet

Hardtop cabrioleter börjar bli en del av Mercedes historia eftersom Mercedes nu fokuserar mer på SUV-avdelningen, vilket har lett till att deras hardtop cabrioleter inte längre tillverkas. Men även om det inte finns några nya Mercedes hardtop cabrioleter på marknaden finns det fortfarande gott om att välja mellan på begagnatmarknaden.

Den mest populära Mercedes cabriolet hardtop är Mercedes SLK/SLC Roadster, SLK/SLC hade varit i kontinuerlig produktion i 23 år när Mercedes beslutade att upphöra med SLC år 2020. Den bästa hardtop Mercedes cabriolet är förmodligen SL, även om SL lades ned 2019. Det finns rykten om att Mercedes kan komma att introducera den igen 2022.

SL-klass

SL är en sportbil grand tourer som tillverkades av Mercedes från 1954 fram till 2019. SL introducerade en sportigare Mercedes som var mer inriktad på en yngre kundkrets. Det var en snygg tvåsitsig roadster gjord för kryssning längs kusten.
Den bästa Mercedes SL genom tiderna är utan tvekan 1954-1963 års 300SL ”Gullwing”, en bil som nu är värd miljontals kronor. Men den bästa cabriolet SL med hårt tak är den senaste versionen som tillverkades mellan 2013 och 2019, särskilt den ansiktslyfta modellen från 2016.
SL från 2016 erbjuder relativt modern teknik och en design som fortfarande håller jämna steg med även de senaste Mercedes-modellerna. Den bästa modellen av dem alla är SL500, som erbjuder en 4,7-liters Biturbo V8 som producerar 455 hk och är parat med en ganska modern 9-växlad växellåda.
De bästa SL-modellerna med hårda tak är SL63 AMG och SL65 AMG med V12-drift. Dessa cabrioleter producerar uppåt 580 hk för 63:an och runt 630 hk för den V12-drivna 65 AMG. Båda erbjuds med en mer konventionell 7-växlad växellåda med snabbare växling, men den är inte lika smidig som den 9-växlade växellådan.
Genomsnittspriset för dessa SL-modeller är 50 000 dollar för de minst motoriserade modellerna, hela vägen upp till över 100 000 dollar för AMG-modellerna.

  Vilka Mercedes har PARKTRONIC

SLC/SLK-klass

Mercedes SLK introducerades för första gången 1996 och var positionerad som en mer kompakt sportbil med hårt tak. SLK var mycket mindre än SL och var placerad mot bilar som Porsche Cayman, Mazda MX-5 och BMW Z4.
Den bästa generationen av SLK är den omdöpta SLC som introducerades 2011 och som producerades hela vägen fram till 2020, särskilt de ansiktslyfta modellerna efter 2016. SLC erbjuder en sportigare körupplevelse än SL, även om SLC är betydligt mindre kraftfull och mindre lyxig.
Den bästa SLC att köpa är 2019 års SLC 43 AMG. Denna SLC-variant erbjuder cirka 385 hk från en Biturbo V6-motor, och utgångspriset för dessa som nya var cirka 64 000 dollar. Numera kan dessa köpas för mycket mindre än så eftersom de inte är lika populära som de en gång var.

Bästa klassiska Mercedes hardtop cabriolet

Om du är på marknaden för en klassisk cabriolet är de nyaste och mest tekniskt avancerade roadsters kanske inte det du är mest intresserad av. Att välja en snyggare och beprövad Mercedes av den gamla skolan kan vara något för dig.
Om du tar en tur ner i Mercedes Convertible memory lane kommer du att stöta på många olika attraktiva Mercedes cabrioleter. Bilar som Mercedes 250SL Pagoda från 1967 är mycket eftertraktade av samlare och de kostar mer än 40 000 dollar för bilar i hyggligt skick och mer än 76 000 dollar för utmärkta bilar.
Vissa modeller som Mercedes SL-klassikerna från 80-talet är de mest prisvärda klassiska Mercedes roadsters. Bilar som dessa kan förvärvas för mindre än 10 000 dollar, vilket är svårt att slå. Dessa SL-modeller erbjuder slagkraftiga motorer, men designen på dessa är ifrågasatt av många olika entusiaster.

  Vilken Mercedes är bäst på bensin?

Framtiden för Mercedes cabrioleter

Varför har Mercedes avvecklat SL och SLC?

Eftersom allmänheten fortsätter att vilja ha fler och fler SUV:er tenderar tillverkare som Mercedes att följa trenderna. Och på grund av detta har de hårda cabrioleterna med tak lagts ned. För att ge en liten bakgrund är den amerikanska marknaden den marknad som Mercedes främst riktar sig till när det gäller cabrioleter med fast tak.
Försäljningen av SL:s på den amerikanska marknaden nådde sin högsta nivå 2003, då Mercedes sålde omkring 13 000 exemplar. Men 2018 lyckades Mercedes bara skicka ut cirka 2000 enheter. Med en så låg efterfrågan beslutade Mercedes att upphöra med produktionen av SL.
När det gäller SLC/SLK-klassen var toppförsäljningen på den amerikanska marknaden 2005, då Mercedes lyckades sälja nästan 11 000 enheter. Men även 2019 lyckades Mercedes bara sälja färre än 2 000 enheter.

Kommer Mercedes att återuppliva SL och SLC?

År 2019 sa Mercedes designchef Gorden Wagener att SL skulle återupplivas 2022. Målen med den nya SL är en mer fokuserad körupplevelse och ett fokus på att återföra den ikoniska Mercedes 300SL-designen.
Utvecklingen av det nya SL sköts av Mercedes AMG-avdelningen, vilket bara betyder att SL kommer att erbjuda köregenskaper som mer liknar de sportiga AMG GT-modellerna. Motorerna till nya SL kommer förmodligen att vara en V6 för instegsmodellen och en V8 för toppmodellen.
En V12-variant är ganska tveksam eftersom Mercedes slutade tillverka V12-drivna bilar för ett par år sedan på grund av allt mer restriktiva utsläppsregler.
Många källor med anknytning till företaget har också angett att en eventuell återkomst av SLC också är på gång.

  Vilket märke har den bästa interiören - Audi, Mercedes eller BMW?

Hur ser framtiden ut för konvertibla bilar?

Framtiden för konvertibla sportbilar är ganska tveksam eftersom SUV-kraschen fortsätter att öka. Många biltillverkare går till och med bort från sedans till förmån för SUV:er, och sedans levererar mycket fler enheter än vad en cabriolet någonsin skulle kunna göra.
Dessutom förknippas cabrioleter vanligtvis med kraftfulla, större motorer. Och dessa typer av motorer håller långsamt på att avvecklas på grund av rigida utsläppsregler. Endast tiden kan utvisa konvertibilens framtid, men på senare tid verkar SUV:er vara det segment som är mest lovande.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts