Vanliga problem med Mercedes C180

Modellbeteckningen Mercedes C180 är reserverad för Mercedes C-Klass-modeller på instegsnivå. C-Klass 180 har funnits i många modellgenerationer, inklusive den allra senaste. C180 använder antingen en 1,5, 1,6 eller 1,8 liter fyrcylindrig turbomotor med mindre än 175 hästkrafter.

Dessa effektsiffror är inte på den starkare sidan, men de som tillbringar majoriteten av sin körtid i staden bryr sig ändå inte om effektsiffror. Dessa personer kommer troligen att uppskatta det faktum att den helt nya W206 C180 kan ge upp till 40MPG kombinerad.

C180 är inte nödvändigtvis den mest tillförlitliga C-Klass-modellen av dem alla, men tillförlitlighetsresultaten varierar ganska mycket mellan alla C180-generationer. Trots detta är de vanligaste problemen som C180 upplever förknippade med MAF-sensorn, elektriska problem, växellådsproblem, problem med styrsystemet och slutligen effektuttaget.

På det hela taget är C180 endast acceptabel för dem som egentligen inte behöver så mycket kraft. Men eftersom vissa modeller erbjuder runt 150 hk anser många att detta inte är passande för en äkta Mercedes-sedan, särskilt eftersom MPG-resultaten inte är så mycket bättre jämfört med kraftfullare 4-cylindriga modeller.

Mercedes C180 MAF-problem

MAF-sensorn (Mass airflow) är avsedd att korrekt dosera den mängd syre som behövs för en perfekt balans i förbränningskammaren. Detta innebär att MAF spelar en viktig roll i avdelningen för variabel motorstyrning och som sådan om den börjar orsaka problem kommer du sannolikt att märka en allvarlig effektbrist.

Det är ganska förståeligt varför detta betraktas som ett problem, men ett problem som detta på en bil som Mercedes C180 är ännu mer förrädiskt eftersom C180 lider av bristande effekt ändå. På det hela taget, när MAF-sensorn börjar orsaka problem måste du byta ut den. Många Mercedes-specialister uppger att MAF-sensorbyten är oundvikliga vid varje 50 000 miles eller så.

  Vanliga problem med Mercedes 190E (W201)

Mercedes C180 elektriska problem

De nyare generationerna W205 och W206 av Mercedes Benz C-Klass är lika benägna att drabbas av elektriska problem som vissa äldre modeller. Det betyder dock inte att W205 och W206 inte kommer att utveckla elektriska problem under de kommande åren. De vanligaste elektriska problemen som plågar C180 är förknippade med elektriska fönsterrutor, elektrisk baklucka och yttre belysning.

Många ägare rapporterade att deras C180-modeller också tenderar att få problem med många av bilens tillbehör som GPS, infotainmentskärm, telefonanslutning och så vidare. Dessa är inte skadliga för din allmänna säkerhet, men de är verkligen huvudvärksskapande.

Mercedes C180 transmissionsproblem

Den mest besvärliga Mercedes C180-transmissionen är 7G-Tronic medan den nya 9G-Tronic är märkbart bättre. De vanligaste växellådsproblemen i samband med C180 är långsamma växlingar, ovilja att växla från neutralläge till första eller från första till andra, eller till och med vissa slipljud.

Dessa beror oftast på bristen på olja i systemet som har orsakats av felaktigt underhåll. För att en så raffinerad växellåda som 7G och 9G ska fungera som avsett krävs ett korrekt underhåll. Om du misslyckas med att underhålla dem på det sätt som krävs kommer de sannolikt att orsaka alla möjliga problem.

Mercedes C180 problem med styrsystemet

Mercedes C180 är känd för att drabbas av olika styrsystemrelaterade problem som bristande assistans, slipande ljud när den är helt låst och att ratten låser sig när nyckeln sitter i tändningen. Detta problem är faktiskt vanligt bland många Mercedes-modeller, men C-Klass verkar ha dessa problem i hela sortimentet.

  2022 Mercedes GLE vs Audi Q7

Det är ganska uppenbart att det kan vara skadligt för din säkerhet på vägen, vilket innebär att du bör ta din C180 till en erfaren mekaniker så fort du känner att ditt styrsystem går i otakt.

Mercedes C180 brist på kraft

Även om detta kanske inte nödvändigtvis ses som ett problem är det ändå något värt att prata om eftersom C180 faktiskt lider av effektbrist. C-klassen är inte riktigt en lättviktsbil längre eftersom den väger mer än 3700lbs. Som sådan är en bakhjulsdriven motor på 150 hk inte riktigt något att skryta med.
Även om det kanske inte verkar vara ett allvarligt problem kommer du säkert att märka bristen på kraft så fort du börjar köra om.

FAQ-avsnitt

Vilken Mercedes C180-modell är bäst att köpa begagnad?

Om du vill ha det mest prisvärda C180-alternativet som inte lider av ålderdom eller brist på bekvämligheter måste du välja W205-generationen. Om du vill ha den bästa och mest tillförlitliga C180-modellen ska du välja W204-faceliftmodellen eftersom den erbjuder de högsta tillförlitlighetsnivåerna.

W203 är nu en ganska gammal bil medan W204-modellen före facelift inte är lika pålitlig eller snygg som modellen efter facelift. Prisskillnaderna mellan dessa två är ganska minimala, så se till att kolla in post-facelift W204.

Varför tillverkar Mercedes fortfarande C180?

Mercedes C180 existerar eftersom Mercedes nu kan erbjuda mycket kraft från mindre 4-cylindriga motorer. Den helt nya W206 C-klassen finns nu endast med en fyrcylindrig motor, till och med toppmodellen C63 får en fyrcylindrig motor på 2,0 liter.

  Mercedes W204 - Allt du behöver veta

Därför är det inte längre något som bryter affären att köpa C180 eftersom den erbjuder en liknande motor som C63 AMG. Detta låter verkligen märkligt, men desperata tider kräver desperata åtgärder, åtminstone när det gäller effektivitet.

Vilken Mercedes C-klass har den bästa motorn?

Den bästa motorn som någonsin har monterats i Mercedes Benz C-Klass är den som finns i W204 Mercedes Benz C63 AMG Black Series. Den V8-motor på 6,2 liter som finns i BS C63 är sannolikt en av de bästa motorer som Mercedes någonsin har tillverkat och den kommer sannolikt att gå till historien som sådan.

Den här motorn ger 510 hk och 457 lb-ft vridmoment vilket är mer än tillräckligt för en sådan bil. M156 V8 är en av de bästa prestandamotorerna som finns, inte bara under Mercedes paraply, utan för hela bilindustrin också.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts