Vanliga problem med Mercedes W213

Mercedes W213

Mercedes Benz W213 är den senaste generationen av Mercedes Benz E-klass som är en av de mest sålda Mercedes-sedanerna någonsin. E-klassen är en mellanstor lyxsedan som är gjord för att konkurrera med bilar som Audi A6 och BMW 5-serien. W213 börjar närma sig slutet av sin livstid vilket innebär att en helt ny E-Klass snart kommer att ersätta den.

Eftersom den här generationen av E-Klass har funnits sedan 2015 har vi en rättvis förståelse för hur pålitlig den är. Med tanke på att W213 är, och troligen kommer att vara en riktigt populär begagnad lyxsedan ett tag till, ska vi berätta vilka de viktigaste frågorna är som du måste fokusera på om du är intresserad av att köpa en begagnad.

Som sådan är de vanligaste problemen med W213 förknippade med motorn, luftfjädringssystemet, elen och problem med NOx-sensorn. Vissa av dessa är större problem som NOx-problem och motorproblem medan andra inte är det. Hur som helst är W213 en komplex bil som behöver rätt underhåll, annars kommer du att drabbas av en massa ytterligare problem.

Om du vill ha en sådan bör du därför se till att göra en inspektion före köpet eftersom det är det enda sättet du kan veta säkert att bilen är värd det. Dessa är välbyggda och riktigt underhållande och bekväma bilar att köra, vilket är anledningen till att så många människor vill ha dem.

1. Mercedes W213 – Motorproblem

Mercedes W213 kommer med ganska många motoralternativ. Några av dem gör runt 200 hk medan den mest kraftfulla 4,0L BiTurbo V8:an gör mer än 600 hk. Bensinmotorn M274 är känd för att ibland få problem med kolvarna vilket kan skada motorn. En ägare hävdar att det kostade 9 000 dollar att åtgärda detta problem så detta är definitivt en fråga som är värd att nämna.

  Vanliga problem med Mercedes W169

Andra motorrelaterade problem som måste nämnas är relaterade till högre nivåer av oljeförbrukning som vissa säger är normalt, men det är det inte. Du måste också komma ihåg att tändspolarna kan gå sönder på modeller med högre körsträcka och att vissa W213-modeller har rapporterats vara benägna till överhettning av motorn.

2. Mercedes W213 – Problem med luftfjädring

Mercedes W213 har ett högklassigt luftfjädringssystem som gör att bilen känns som om den svävar över gupp. Alla vet dock att AIRMATIC-problem kan orsaka mycket stress, så vi måste fokusera på dessa också. Många ägare och specialister hävdar att luftfjädringsreläet är benäget att gå sönder medan vissa säger att krockkuddarna också är benägna att gå sönder.

Även om det moderna AIRMATIC-systemet är mycket bättre än tidigare kan du fortfarande stöta på nyare Mercedes-modeller med den hängande fjädringen. Dessa är dock vanligtvis förknippade med bilar som inte underhållits så bra.

3. Mercedes W213 – Elektriska problem

Mercedes W213 är en lyxbil av hög klass vilket innebär att den levereras med många komfort-, säkerhets- och lyxfunktioner som är utformade för att hålla dig underhållen och säker. Vissa av dessa frågor, som Mercedes Command-systemet, kan dock misslyckas. Detta är Mercedes enhet för underhållningssystemet som vanligtvis kan repareras genom att antingen nollställa den eller uppdatera den till den senaste versionen.

Vissa ägare har rapporterat att bilens LED-lampor i sidospeglarna kan sluta fungera och sluta belysa golvet runt bilen när den är olåst. Tack och lov kan dessa repareras enkelt genom att byta ut alla lysdioder. Mobilanslutningsaspekten kan misslyckas och detsamma gäller bilens navigationssystem.

  Mercedes B200 - Allt du behöver veta

4. Mercedes W213 – problem med NOx-sensorn

NOx-sensorn är utformad för att hjälpa bilen att nå de utsläppsnivåer som krävs för att klara alla lagstadgade utsläppstester. NOx-sensorn är en del av bilens SCR-system (Selective Catalytic Reduction). Dessa är utformade för att övervaka kväveoxidnivåerna i bilen och justera SCR-systemet för att sänka dessa nivåer vid behov.

När den här sensorn går sönder kan bilen inte kontrollera kväveoxidnivåerna, vilket kan leda till dåliga prestanda, spruta och naturligtvis ett underkänt utsläppstest. Dessa är mest uppenbara i dieselmotorn OM651.

5. Mercedes W213 – Bromsar

Ett av de vanligaste problemen med W213 är ett problem som har med bromsarna att göra. Tack och lov kommer dessa problem inte att orsaka några större problem, men de är verkligen irriterande. Många ägare har rapporterat att W213 lider av judderiga och skrikande bromsar. Många ägare har betalat mycket pengar för att åtgärda detta, men det verkar som om en fullständig lösning är ganska omöjlig.

FAQ-avsnitt

Ska jag köpa en Mercedes W213?

Mercedes W213 är numera en riktigt populär bil på begagnatmarknaden vilket innebär att du verkligen bör överväga den om du vill ha en bekväm och lyxig mellanstor sedan. Det finns gott om motorval med W213 vilket innebär att du kan välja vad du värdesätter mest, oavsett om det är kraft, effektivitet eller komfort.

På det hela taget är W213 en riktigt bra begagnad bil, men den har också ett högt pris. Det innebär att inte många har råd med W213, särskilt inte en som är nyare eller noggrant specificerad.

  Vanliga problem med Mercedes S63

Vilken Mercedes W213-modell är bäst?

Svaret på den här frågan är ganska enkelt, åtminstone är det det för mig eftersom den bästa W213:an är pre-facelift E63 S AMG eftersom den kommer med en absolut härlig motor och mer än 600 hk. W213 E63 är ett riktigt monster och kommer troligen att vara en av de allra sista V8 E-Klasserna som någonsin kommer ut.

Om du vill ha en fantastisk långkörare som också är bra på bränsle är E220 diesel det självklara valet.

När kommer den nya Mercedes E-Klass ut?

Nästa generations Mercedes Benz E-Klass kommer troligen att komma ut 2023, vilket innebär att den bör avslöjas för världen riktigt snart. Nästa generations E-Klass kommer troligen att låna de flesta av sina designdrag från både nya S-klass och C-Klass.

Detta innebär att E-Klass kommer att kännas som en mellanstor S/C-klass eftersom alla tre kommer att se väldigt lika ut.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts