Vanliga problem med Mercedes S63

Mercedes S63 är ett lyxigt monster av en sedan i full storlek som har mer än 500 hästkrafter och samtidigt är lika bekväm som en vanlig S-klass. Nästan alla S63-modeller har en V8-motor och de senaste modellerna har en BiTurbo V8 som också finns i många andra toppmodeller av Mercedes AMG.

Som sådan har S63 alltid varit det allra översta skiktet från Mercedes Benz-katalogen, och människor som tenderar att köpa S63 värdesätter både prestanda och lyx. Men med en sådan stor kraft följer ett stort ansvar, och för att underhålla den här motorn krävs mycket mer skicklighet och precision, annars kommer bilen att börja få problem.

Många S63-modeller är kända för att ha oljerelaterade problem som ökad oljeförbrukning eller till och med potentiella oljeläckage. Mercedes Benz S-klass är en riktigt tung bil vilket innebär att luftfjädringen också är känd för att orsaka problem, särskilt på äldre modeller.

V8-motorer som finns i S63 är också kända för att bli extremt varma när de utsätts för mycket stress, vilket potentiellt kan försämra närliggande bränsleslangar och andra komponenter. Vevhusavluftningsventilen är också känd för att gå sönder, särskilt för M156 AMG-motorn. Slutligen tenderar växellådan som finns i 2016 års S63-modell att gnissla och göra bilen hoppig vid acceleration.

Oljerelaterade problem

Som tidigare nämnts har alla S63-modeller större V8-motorer som tenderar att förbruka mycket motorolja. Vissa S63-modeller, särskilt de med M156-motorn, är dock kända för att läcka olja i närheten av ventilpackningsluckorna, packningarna för kamaxelsolenoidlocket och i närheten av packningarna för oljefilterhuset.

  Är Mercedes en lyxbil i Tyskland?

Detta innebär att du måste byta ut ventilpackningslocken och kamaxelspolningslocken med jämna mellanrum för att inte uppleva ständiga oljepölar under din S63. Se till att byta ut dessa komponenter närhelst det finns en läcka, om du inte gör det kommer du sannolikt att skada närliggande komponenter som generatorn, luftkonditioneringskompressorn eller kylslangarna till växellådan.

Upphängningsfrågor

S63-modeller från slutet av 2000-talet som är utrustade med Active Body Control Suspension var till och med en del av en betydande återkallelse i september 2008. Återkallelsen var förknippad med ett fel i frontaxelns accelerationssensorer.

Andra S63-modeller, utom de nyaste, är också ibland utsatta för fjädringsproblem, särskilt om de inte underhålls korrekt. Vanliga problem med Mercedes fjädringssystem inkluderar läckor, förlust av markfrigång eller ojämna fjädringsnivåer på alla fyra hjulen.

Värmerelaterade problem

Mercedes har konstruerat S63 för att den ska vara mycket tåligare och kunna uthärda värme, särskilt om man jämför med en vanlig S-klassmodell. Vissa S-klassmodeller och särskilt 2014 års S63-modell är dock kända för att fungera under extrem värme som till och med kan skada de närliggande motorkomponenterna.

Det värsta tänkbara scenariot är knutet till nedbrytning av bränsleslangarna som potentiellt till och med kan starta en brand. Några få ägare klagade också över defekta vattenpumpar vilket innebär att S63 inte är helt fri från potentiella överhettningsproblem.

Problem med vevaxelavluftningsvärdet

Det finns två olika sätt på vilka en vevaxelns andningsventil tenderar att gå sönder. Det första beror på att ventilen med ventilationsmembran försämras. Ibland tenderar slangen från vevaxeln att försämras lite snabbare på grund av ökad värme och allmän sprödhet, vilket också kan orsaka problem med andningsventilen.

  Hur kan jag avgöra vilken modell av Mercedes jag har?

Det här problemet är också oftast förknippat med M156-motorn och kan lätt spåras med felkoden P0170. Du måste byta ut dessa system var 60 000 miles eller så, men den goda nyheten är att detta inte bör ta mer än 30 minuter.

Transmissionsrelaterade problem

Nyare S63-modeller, särskilt 2016 års modell, är kända för vissa transmissionsrelaterade problem som slipning eller hoppning vid kraftig acceleration. Men växellådan i 2016 års S63 är också känd för att avge konstiga gnällande ljud eller till och med brinnande lukter som verkligen är skrämmande.

Det enklaste och säkraste sättet att hålla din växellåda i gott skick är att byta ut oljan var 30k-60k mil. S63 är mycket mer prestandainriktad och är utformad för att köras hårt, som sådan är det extremt viktigt att underhålla transmissionen regelbundet, särskilt om du ofta använder launch control.

FAQ-avsnitt

Vilken S63-modell är bäst?

Den senaste generationen W222 Mercedes Benz S63 är sannolikt den bästa S63-modellen genom tiderna eftersom den balanserar komfort och prestanda perfekt. Vissa avancerade prestandasedaner är kända för att bli alldeles för obekväma för att de ska kunna hantera bra i kurvorna.

Detta är också ett problem för några S63-modeller, men W222 är den som tenderar att tillfredsställa båda sidor av skalan. Förutom att vara snabb och bekväm är W222 den kraftfullaste och mest eftertraktade S63-modellen, särskilt den efter uppdateringen. Vi har ännu inte sett den helt nya W223 S63 AMG som troligen kommer att överträffa W222.

  Håller Mercedes sitt värde?

Är Mercedes S63 AMG värd det?

Om du är ute efter en fullstor lyxig prestandasedan är S63 den perfekta bilen för dig. Många anser att S-klassen är den bästa bilen man kan köpa för pengar och S63 är den allra bästa S-klassmodellen du kan få. Med mer än 500 hk och plats för fem personer är S63 otroligt rolig för temperamentsfull körning och cruising på motorvägen.

Som sådan är S63 verkligen värd det, men bara om du är ute efter en sådan bil. S63 kostar mycket pengar att köpa från ny och den tenderar att värderas ner som en galning. Det är dock en bil som du kan behålla i årtionden och fortfarande vara nöjd med den.

Är Audi S8 bättre än S63 AMG?

Audi S8 är huvudkonkurrent till Mercedes S63 AMG, men S8 är lite mer dämpad och erbjuder en aning mindre kraft. S63 är mer av en show stopper eftersom den ser mer aggressiv och mer befallande ut på samma gång.

Båda dessa fullstora landjakter är fantastiska, men du bör satsa på S8 om du vill ha en sovande fullstor sedan medan S63 är mycket mer uppseendeväckande både inifrån och ut.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts