Vanliga problem med Mercedes 190E (W201)

Mercedes 190E (W201) är en Mercedes lyxsedan från 1980-talet. Ända sedan den släpptes har den varit och är fortfarande en ganska vanlig bil över hela världen. 1980-talet brukar kallas Mercedes-teknikens guldålder eftersom alla Mercedes-bilar från den här eran är gjorda för att hålla länge.

Men även 1980-talets Mercedes-modeller är felfria, och med tanke på att de nu är mer än 30 år gamla kommer de att drabbas av alla möjliga problem. Vissa av dem är mer frekventa än andra och vissa av dem orsakas av bristfälligt underhåll, hur som helst, se till att läsa den här artikeln för att få reda på det.

Tidiga 190E-modeller är utrustade med en felaktig motor med enradig styrkedja som är känd för att gå sönder i förtid. Motorhuvudpackningen är också benägen att fungera dåligt och det är Jetronic-bränsleinsprutningssystemet också. Dessutom är växellådans kylvattenledning också en svag punkt i 190E och är känd för att läcka från tid till annan.

190E är nu en över 30 år gammal bil, vilket innebär att det allmänna slitaget är vanligare, inklusive korrosion. Upphängningssystemet kommer troligen att orsaka alla slags sprickor och veck, vilket är normalt för en så gammal bil.

Problem med enradiga styrkedjor

Mercedes 190E fick en rejäl uppdatering 1988 då man också ersatte den enradiga styrkedjan med en tvåradig styrkedja och därmed löste det här problemet. Om du stöter på en tidigare 190E-modell ska du dock se till att inspektera den enradiga styrkedjan eftersom den är känd för att gå sönder i förtid.

  Vanliga problem med Mercedes S-klass W221?

Flera källor uppger att du bör byta ut både kedjan och spännaren ungefär var 100 000:e mil om du vill hålla din motor igång på ett säkert sätt. Om du hör några konstiga ljud ska du inspektera kedjan omedelbart, för om du inte byter ut den kommer din motor sannolikt att drabbas av allvarligare skador. Detta gäller alla W201-motorer med en rad, inte bara den som finns i 190E.

Problem med motorhuvudpackningen

De flesta mekaniker är överens om att motorhuvudpackningen är en av de mest sårbara delarna i 190E:s motor och därför bör den bytas ut minst ett par gånger under ägandet. Dessa motorer kan hålla mer än en halv miljon mil, men du bör inspektera och byta huvudpackningen var 100-150 000 mil.

Ett enkelt sätt att se att din 190E behöver en ny topppackning är att leta efter yttre oljeläckage som kommer från topppackningen. Problem som dessa är vanligare med motorer som erbjuder en aluminiumtillverkad huvudpackning eftersom aluminium är känt för att expandera mer än gjutjärn när det utsätts för stora temperatursvängningar.

Jetronic-bränsleinsprutningsproblem

M102-motorn och M101-motorn som finns i 190E är utrustade med ett sofistikerat kontinuerligt insprutningssystem (CIS) som även kallas KE-Jetronic. Detta bränsleinsprutningssystem har utformats av Bosch, som är ett av de mest sofistikerade företagen för bildelar och teknik som finns.

Därför kan man säga att KE-Jetronic-systemet faktiskt är ganska pålitligt och bör hålla länge. Det är dock inte många mekaniker som ens är medvetna om hur detta system fungerar och därför är det många som inte kan underhålla det ordentligt. Se till att fråga din mekaniker om denna fråga och om han inte kan ge dig den hjälp du behöver, kontakta en Mercedes-återförsäljare.

  Är det svårt att stjäla en Mercedes?

Korrosionsproblem

Många människor där ute tror att korrosion är den enskilt mest fruktansvärda fiende en äldre Mercedes kan möta, och det är inte långt ifrån sanningen. Som tidigare nämnts är 190E numera en ganska gammal bil, och bilar från den eran gynnades inte av ett sofistikerat korrosionsskyddssystem vilket innebär att dessa bilar nu är benägna att rosta.

Se till att kontrollera hjulhusen, dörrens undersida, undersidan av både främre och bakre stötfångare och runt fönstren för tecken på rost. Om den bil du stöter på är kraftigt korroderad, vänd dig om och titta aldrig tillbaka.

Knäppningar och allmänt slitage

Några decennier på vägen kan verkligen slå en bil, oavsett hur sofistikerad eller pålitlig bilen är. Detta innebär att de flesta 190E-modeller som finns där ute redan har hundratusentals mil på klockan, vilket också innebär att de sannolikt upplever alla sorters knarr och skrammel.

En bullrig fjädring är ett ganska vanligt problem för äldre Mercedes-modeller, inklusive 190E.

FAQ-avsnitt

Är Mercedes 190E tillförlitlig?

Mercedes 190E är verkligen en pålitlig bil, men det är också en över 30 år gammal bil. Karossen brukade erbjuda hyfsade rostskyddsegenskaper, men numera är detta mycket mer tveksamt. De flesta 190E-modeller tenderar att spendera upp till en miljon mil på vägen, vilket innebär att det är en ganska svår uppgift att döda en 190E.

Det finns några småsaker här och där, men 190E är verkligen byggd för att hålla, precis som alla andra Mercedes-modeller från 1980-talet.

  Vilka Mercedes-modeller har Apple Car Play?

Hur mycket kostar en Mercedes 190E?

Mercedes 190E kan numera köpas för småpengar, men de som är i ett mer anständigt och välskött skick brukar kosta ett par tusen dollar. Den dyraste 190E-modellen är den Cosworth-försedda 190E 2.5 EVO II som numera kostar så mycket som 400 000 dollar för de allra bästa exemplaren som finns.

Att äga en 190E borde inte vara så dyrt eftersom det finns massor av reservdelar och Mercedes är också villig att förse dig med alla delar direkt.

Är Mercedes 190E en framtida klassiker?1

Den vanliga 190E är ingen klassiker och kommer sannolikt inte heller att bli det eftersom den inte är så sällsynt eller speciell på något sätt. Högre trimmodeller kan kanske öka i värde med tiden, men bara om de hålls i orört skick.

Det finns så många fantastiska Mercedes 1980-talsmodeller och 190E är bara ”instegsmodellen” baby Merc från den eran. Även om den erbjuder ett stort värde är det inte troligt att den kommer att bli en riktig klassiker, men bara tiden kommer att visa om det verkligen är så.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts