Vanliga problem med Mercedes E350

Mercedes E350 är en mellanstadiemodell av E-Klass som levereras med antingen en 6-cylindrig motor eller en 4-cylindrig motor för de nyaste E350-modellerna. Som sådan tenderar E350 att erbjuda mellan 250 och 300 hk vilket är mer än tillräckligt för en lyxig executive sedan.

E350 är dock inte perfekt och några få nämnvärda problem tenderar att plåga många E350-modeller genom tiderna, som t.ex. differentialläckage och fjädringsproblem. Äldre E350-modeller drabbas också regelbundet av transmissionsrelaterade problem på grund av slitna transmissionskomponenter.

Det är också känt att 4MATIC-systemet för fyrhjulsdrift inte fungerar på vissa E350-modeller, främst på grund av 4MATIC-överföringshuset. Elektriska problem är också ganska vanliga, särskilt för äldre modeller, t.ex. problem med fönsterhanterare.

På det hela taget är E350 inte den mest tillförlitliga bilen på planeten, men om du underhåller den på rätt sätt och väljer ett exempel med relativt låg körsträcka kan de hålla länge. Den största anledningen till att de flesta E350-modeller upplever problem är att ingen tenderar att underhålla dem på ett adekvat sätt.

Mercedes E350 differential läcker

Många exemplar av E-Klass med högre körsträcka är kända för att drabbas av differentialläckor efter ett tag. Detta problem är faktiskt det mest återkommande på E350 så se till att underhålla och inspektera differentialen enligt dina servicescheman. Nästan alla Mercedes-specialister är medvetna om detta problem och därför är det viktigt att upptäcka det tidigt.

Läckorna bildas oftast kring differentialskydd och tätningar som med tiden förlorar sin skyddande förmåga. Detta orsakar en läcka som kan orsaka alla möjliga allvarligare problem längre fram. Med rätt och lägligt underhåll kan man dock avhjälpa detta i ett tidigt skede.

  Polestar vs Mercedes tillförlitlighet - vilken är bäst?

Mercedes E350 fjädringsproblem

De flesta Mercedes-modeller som drabbas av fjädringsproblem har Mercedes AIRMATIC-luftfjädringssystem som behöver konstant underhåll för att fungera. Att reparera AIRMATIC kostar faktiskt ganska mycket pengar, men det är inte sant att dessa inte kan lösas i ett tidigare skede.
De vanligaste AIRMATIC-relaterade problemen är förknippade med luftkompressorn som förlorar sin tryckgenererande förmåga och gör att bilen inte kan stiga. E350-modeller är också kända för att luftpumpens reläer fastnar, vilket kan leda till att kompressorn körs hela tiden och till och med tömmer hela batteriladdningen.

Mercedes E350 transmissionsproblem

Det är värt att nämna att transmissionsproblem oftast är förknippade med äldre E350-modeller eftersom de nyare vridmomentomvandlarenheterna är mycket mer raffinerade och hållbara. Specifika komponenter som ventilkroppen och stiftkontakterna är kända för att gå sönder efter ett tag, särskilt på äldre E350-modeller.

Vissa E350-modeller har också problem med elektroniken som styr transmissionen, särskilt om extrabatteriet börjar orsaka problem. På det hela taget behöver växellådan oljebyte i rätt tid om du vill minimera slitaget på komponenterna och få växellådan att hålla så länge som möjligt.

Mercedes E350 4MATIC problem

Problemet med 4MATIC-överföringshuset är ett ganska vanligt förekommande problem för flera Mercedes-modeller och särskilt för W212. Problem som dessa är vanligare på exemplar med högre körsträcka, men det finns fall där även vissa modeller med låg körsträcka har problem med överföringshuset.

4MATIC-systemet är i allmänhet ett ganska pålitligt system för alla nyare Mercedes-modeller eftersom det är mycket mer avancerat än vissa tidigare versioner av det. De allra första 4MATIC-systemen var mycket mer problematiska och det är därför de flesta undviker dem.

  Vanliga problem med Mercedes W212

Mercedes E350 elektriska problem

E350 är känd för att ha en myriad av potentiella elektriska problem som är kända för att orsaka huvudvärk över hela världen. Sådana problem är bland annat problem med ledningsnätet, problem med fönsterregulatorn, problem med instrumentbrädan som blir tom, bilen kan inte stanna eller gå i parkeringsläge, problem med back-up-kameran och brinnande elektrisk lukt i fordonet.

Alla vet att E-Klass-modeller är otroligt komplexa och det är därför de flesta av dessa problem ens existerar. Det är oerhört svårt att göra en så komplex bil och förvänta sig att den ska fungera på ett adekvat sätt i årtionden efteråt. Underhåll kan lösa en del av dessa problem, men de kan inte helt undvikas eftersom det finns många potentiella skyldiga.

FAQ-avsnittet

Är Mercedes E350 en pålitlig bil?

Mercedes E350 är inte riktigt en pålitlig bil i sitt segment, särskilt inte när man jämför den med Lexus ES. Detta beror på att Mercedes E-Klass inte byggdes på samma sätt som ES. Lexus använder mer än gärna den senaste generationens funktioner om de inte är 100 procent säkra på att de nyare inte är tillräckligt tillförlitliga.

Mercedes fokuserar mest på att packa sina bilar med så mycket innovativ teknik som möjligt. Det är därför som de flesta Mercedes-modeller placerar sig relativt dåligt i de flesta tillförlitlighetslistor. De behöver ständigt underhåll om du vill att de ska hålla länge, men ingen kan säga att de är tillräckligt pålitliga.

  4MATIC vs 4MOTION - skillnad, fördelar och nackdelar

Är Mercedes E350 en säker bil?

Mercedes E350 är verkligen en riktigt säker bil eftersom Mercedes anser att säkerhet är en av deras prioriteringar. De flesta Mercedes-bilar, inklusive E350, erbjuder ett stjärnigt 5-stjärnigt säkerhetsbetyg som består av smarta mjukvarusäkerhetsfunktioner och otroligt väl utförda krockkryssningszoner och krockkuddar.

Alla nyare E350-modeller har därför alla nödvändiga säkerhetsfunktioner som automatisk nödbromsning, system för att undvika kollisioner, lane keep assist, övervakning av döda vinkeln, cross-traffic alert och många fler som oftast är extrautrustning.

Är Mercedes E350 dyr att underhålla?

Underhållskostnaderna i samband med E350 är verkligen dyrare än de som är förknippade med en bil som inte är en lyxbil, och det är den viktigaste delen av det. Genomsnittliga årliga reparationskostnader för E350 kan lätt nå upp till 1000 dollar, men allt beror på hur gammal bilen är och milage, utrustningsnivåer och var du brukar köra den.

E-Klass är en riktig lyxsedan vilket innebär att den också erbjuder riktiga underhållskostnader för lyxsedaner. Audi A6 3.0 TFSI kostar lite mindre att underhålla eftersom den är en del av VAG som delar många delar mellan olika tillverkare medan BMW BMW 530i är den dyraste att underhålla.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts