Vanliga problem med Mercedes 450SL

Mercedes 450SL Problem

Mercedes 450SL tillverkades mellan 1972 och 1989, vilket gjorde den till den näst längsta modellen i Mercedes Benz historia, strax efter Mercedes Benz G-klass. 450SL använder en 8-cylindrig motor i olika deplacement som är hyfsad när det gäller tillförlitlighet.

Man kan lugnt säga att 450SL är ganska pålitlig, men efter nästan 50 års liv är bilar som dessa kända för att utveckla alla slags problem. Det största och kanske farligaste problemet som plågar dessa bilar är korrosion, så se till att kontrollera alla känsliga ställen innan du gör något med bilen.

450SL lider också av problem i samband med underramen, kylsystemet, motorns timing och problem med slitna fästen. Med tanke på att 450SL är så gammal är det dock troligt att du kommer att stöta på många problem längre fram.

Det bästa du kan göra är att hitta ett exemplar som har varit mycket välskött genom åren, även om det kostar mycket mer pengar till att börja med. Om dessa har underhållits genom åren betyder det att de troligen kommer att hålla länge. Om de inte har varit det är de tickande tidsinställda bomber.

Mercedes 450SL – Korrosion

Mercedes 450SL är känd för att drabbas av rost, vilket är fallet med många äldre Mercedes-modeller. Oavsett vilket bör du rikta din uppmärksamhet mot nyare 450SL-modeller eftersom de använder stål av högre kvalitet medan de allra senaste modellerna efter 1986 till och med drar nytta av galvaniserat stål som ger det bästa korrosionsskyddet.

De mest sårbara rostställena är karossens trösklar, runt strålkastarna, bagageutrymmet, dörrarna, bilens undersida, den främre underramen, hjulhusen, stötfångarna, runt soltaket, huven och de nedre sidokjolarna. Att laga en rostig bil är otroligt svårt och tidskrävande vilket innebär att det bara är vettigt att göra det på en riktigt värdefull bil.

  2022 Mercedes GLA vs Volvo XC40

Mercedes 450SL – problem med underramen

Mercedes 450SL är också känd för att drabbas av vanliga problem med främre underramen där ramen börjar spricka efter ett tag. Dessa problem är särskilt vanliga med äldre modeller eftersom de inte var byggda så stabilt. Du kan bara föreställa dig vad som skulle hända om underramen spricker helt och hållet, så håll alltid ett öga på dessa.

Många äldre 450SL-modeller har nu ersatta underramar med eftermarknadsmodeller som är tillverkade med högre produktionsstandard. På det hela taget, om du känner att bilen har en lös styrning är chansen stor att det är subramen som bär skulden. Kör inte bilen eftersom ett sådant problem lätt kan sluta i en olycka.

Mercedes 450SL – problem med motorens timing

Timingkedjan i 450SL har till uppgift att synkronisera ventilerna och vevaxeln för att bilen ska kunna köras som avsett. Även om motorerna i dessa 450SL-modeller är ganska robusta har bristfälligt underhåll gjort dem benägna att drabbas av problem med timingkedjan.

Om dessa uppstår måste du byta ut kedjan helt och hållet. Om du känner att motorn är tveksam, har fel tändningar eller till och med stannar, är det troligen kedjan som bär skulden. Se till att lösa dessa problem så snart som möjligt, annars kan kedjan potentiellt orsaka alla möjliga skador på motorn.

Mercedes 450SL – Problem med kylsystemet

Vi är redan medvetna om att 450SL har stora och kraftfulla motorer vilket innebär att dessa avger mycket värme. Kylsystemet på 450SL är faktiskt ganska hyfsat, men motorerna kräver också mycket kylning. Detta innebär att om kylvätskenivåerna är låga eller om kylaren är något igensatt kommer din motor att överhettas.

  Mercedes AMG S63 klass Tillförlitlighet

Problem som dessa kan vanligtvis lösas med underhåll i rätt tid så de är inte så mycket problematiska. Men eftersom de flesta av dessa aldrig underhållits så bra blir problem som dessa allt vanligare och vanligare.

Mercedes 450SL – Slitna fästen

450SL är en gammal bil vilket innebär att den lider av gott gammalt slitage. Vissa komponenter är mer problematiska än andra vilket innebär att de kräver mer underhåll än vanligt. Dessa komponenter är motorfästen, transmissionsfästen och underramsfästen i gummi.

Alla dessa är vanliga slitdelar på 450SL vilket innebär att de också kan åtgärdas med ett lägligt och grundligt underhåll. Vi har dock redan konstaterat att inte många av dessa underhålls på rätt sätt vilket kan leda till att dessa sviktar efter ett tag.

FAQ-avsnittet

Är Mercedes 450SL värt det?

Det beror på hur bilen har underhållits under hela sin livstid. Låt dig inte luras av ett lågt ingångspris och tro inte att en 450SL för 12 000 dollar kommer att vara billig att köra på något sätt. Det enda sättet för den här bilen att vara vettig är att köpa en med en väldokumenterad historia och en som har hållits i optimalt skick i årtionden.

Om du själv är mekaniker och känner till klassiker kanske du kan köpa en 450SL med högre körsträcka och gazillion ägare som inte har några servicejournaler alls. Men om du är en vanlig dödlig bör du undvika att köpa 450SL:an om den inte är i gott skick.

  Vanliga problem med Mercedes C230

Varför är Mercedes 450SL så billig?

Många undrar varför 450SL inte kostar lika mycket som vissa andra klassiska bilar från den här tiden. 450SL ser trots allt bra ut, är en cabriolet, är ganska pålitlig och använder stora och spännande motorer. Det är ovanligt att bilar som dessa inte är extremt eftertraktade och värdefulla, men varför är 450SL så billig?

Anledningen är att det helt enkelt finns för många av dessa. Vi har redan nämnt att 450SL är en av de längsta singelmodellerna i MB:s historia, vilket innebär att utbudet är mycket högre än efterfrågan på marknaden.

Vilket Mercedes 450SL-modellår är bäst?

Enligt de flesta Mercedesentusiaster är 1972 års 450SL den bästa eftersom den inte har de fula främre och bakre stötfångarna. Årsmodell 1972 är en riktig klassiker när det gäller design, men den är inte den bästa när det gäller tillförlitlighet.

Äldre 450SL-modeller, som 1979 eller 1980 års modeller, är mycket bättre när det gäller rost som är en gammal Mercedes värsta fiende.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts