Vanliga problem med Audi A7

Audi A7 problem & fel

Audi A7 är en snyggare version av den älskade Audi A6 fyrdörrars sedan. Det betyder att A7 tar Audi A6-plattformen och förvandlar den till en smidigare fyradörrars coupé med ramlösa dörrar. Audi gjorde detta för att göra A7 till en konkurrent till Mercedes CLS och BMW 6-serie Grand Coupe eftersom dessa bilar var otroligt populära för några år sedan.

Numera lever vi i en tid som domineras av SUV:er och crossovers och dessa bilar tog något av ett sidospår. Hur som helst är de fortfarande några av de mest imponerande modellerna som dessa tre legendariska biltillverkare erbjuder, och A7 kan lika gärna vara den bästa av de tre.

Ingen bil är dock perfekt, och A7 är det definitivt inte. Detta innebär att den är komplex och packad med många känsliga elektriska och mekaniska system som är kända för att gå sönder efter ett tag. Om du vill äga en A7 och vill att den ska hålla utan att decimera din plånbok måste du därför underhålla den enligt Audis rekommendationer.

De vanligaste Audi A7-problemen är relaterade till motorn, elen, växellådan, sensorerna för hastighetsreglering och problem med differentialen. De flesta av dessa kan stoppas med förebyggande underhåll, men inte alla.

Audi A7 – Motorproblem

Audi A7 kommer med ett gäng motoralternativ som börjar med en V6-motor med 200 hk och går hela vägen upp till V8-motorer med dubbla turboaggregat med upp till 600 hk. Många motorval innebär många olika motorproblem, men de flesta A7-motorer verkar fungera alldeles utmärkt. V6-motorer på 3,0 liter är dock kända för problem med styrkedjan som måste lösas så fort som möjligt, annars kan de förstöra hela motorn.

  2022 Mercedes GLA vs Audi Q5

Andra motorproblem är relaterade till potentiell överhettning orsakad av en felaktig termostat eller oljeläckage som är mer förekommande på äldre A7-modeller. Hur som helst är dessa motorer robusta och bör kunna hålla länge, men se till att göra din egen del och underhålla dem så gott du kan.

Audi A7 – Elektriska problem

Elektriska problem som inte är motorrelaterade är ett vanligt drag hos A7, och de vanligaste elektriska problemen som A7 lider av är förknippade med däcktryckssensorer, problem med soltaket, problem med infotainmentsystemet och olika problem med anslutningsmöjligheter för telefoner i bilen, till exempel Bluetooth handsfree-streaming.

Tyvärr är elektriska problem på äldre A7-modeller mycket vanligare, troligen för att dessa system har använts mycket under en A7:s livstid. Audi tillverkar några av de mest komplexa bilarna nuförtiden eftersom de kommer med funktioner som du helt enkelt inte kan hitta på de flesta bilar nuförtiden. Audi älskar teknik, men tekniken är känslig och kan orsaka en hel del huvudvärk.

Audi A7 – problem med växellådan

Audi A7 finns med antingen en automatisk växellåda med vridmomentomvandlare eller en DCT S-Tronic-växellåda med dubbelkoppling och det verkar som om DCT S-Tronic är den som är mest envis. Flera ägare har klagat på att bilen blir nervös och trög, särskilt när man manövrerar A7 i lägre hastigheter eller i en lutning/nedgång.

Den automatiska växellådan Tiptronic är mycket smidigare, men lyckas ändå inte växla så snabbt som vissa ägare skulle vilja. Allt som allt beror dessa problem främst på mjukvaran, vilket innebär att uppdatering eller återställning av modulerna kan åtgärda dem.

  Vad är bättre S-Tronic eller Tiptronic?

Audi A7 – problem med sensorerna för hastighetsreglering av fordonet

A7 levereras med ett gäng avancerade förarassistanssystem som är utformade för att hålla dig säker och göra ditt liv mycket enklare på daglig basis. Men när dessa system misslyckas gör de precis tvärtom och gör ditt liv mycket svårare. Ägare har uppgett att vissa av dessa system är alldeles för påträngande och till och med kan orsaka en olycka.

De flesta av dessa problem kan också lösas med mjukvaruuppdateringar, men ibland måste du byta ut hårdvarukomponenter eftersom mjukvaruuppdateringar bara kan göra så mycket.

Audi A7 – Differentialproblem

A7 lider också ibland av problem relaterade till differentialen, närmare bestämt konstiga ljud som kommer från differentialen. Om du hör klonkande, slipande eller gnällande ljud är det troligt att din A7 har differentialproblem som måste åtgärdas så snart som möjligt, annars kan de orsaka ytterligare skador.

Om dina däck slits ojämnt bör du också kontrollera differentialen. Vissa säger att dessa problem beror på att differensen inte smörjs tillräckligt bra, men se till att ta din A7 till en mekaniker för att vara 100 % säker.

FAQ-avsnittet

Är Audi A7 bättre än Audi A6?

Audi A7 är den snyggare versionen av A6 och har bättre utrustning direkt från fabriken. A7 har inte fyrcylindriga motorer medan A6 har det, A7 kommer inte utan LED-lampor medan A6 har det. Detta innebär att även den enklaste A7 är en relativt välutrustad bil.

  Vanliga problem med Audi Q7

Å andra sidan kan en skillnad på nästan 15 000 dollar mellan de två ge dig i stort sett alla tillval du vill ha. Svaret på den här frågan kokar ner till dina personliga preferenser. Det är också värt att nämna att A6 är något rymligare baktill och att den också finns i kombiform medan A7 har en mer praktisk hatchbackbaklucka.

Hur många mil håller en Audi A7?

Audi A7 bör kunna hålla minst 200 000 mil utan att behöva större översyner. Många Audi-specialister uppger att 10-15 års konstant användning inte borde belasta A7 alltför mycket om du tar väl hand om den.

Med rätt underhåll och en rimlig mängd stress bör A7 alltså kunna hålla betydligt längre än 200 000 mil. Audi vet att många använder A7 för långväga resor och därför har man sett till att bilen kan göra det under lång tid.

Är SUV:er mer populära än sedans?

SUV:er är mycket mer populära än sedans nuförtiden och endast crossovers kan hota SUV:ernas dominans. Det är därför som många märken runt om i världen investerar de flesta av sina pengar i att pumpa ut nya SUV:er och det är därför som många märken också har avvecklat många sedans och särskilt tvådörrars kupéer och cabrioleter.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts