Vanliga problem med Audi Q7

Audi Q7 Problem

Audi Q7 är en stor familje-SUV som kan transportera upp till sju personer. Det innebär att Q7 är Audis SUV i toppklass, åtminstone innan Audi Q9 ser dagens ljus. Den första Q7 släpptes på 2000-talet, men den andra generationen Q7 kom 2017 och ansiktslyftades för ett eller två år sedan.

Q7 delar många av sina delar med andra VW SUV:er som Porsche Cayenne, VW Touareg och till och med Bentley Benteyga. Det borde innebära att alla dessa delar är tillförlitliga, men det är inte alltid fallet med lyxiga SUV:er som tenderar att vara några av de mest problematiska bilarna på marknaden, åtminstone när det gäller kostnaderna.

Audi Q7 lider av problem med tändspolarna, slitna CV-stövlar, problem med styrkedjan, problem med trycket i bränsletanken och problem med för tidigt däckslitage. Vissa av dessa problem, som de som är förknippade med motorns timing-system, kan kosta tiotusentals dollar medan andra, som för tidigt däckslitage, kan lösas enkelt.

På det hela taget är Q7 en hyfsat pålitlig SUV, men den behöver ett grundligt underhåll i rätt tid. Utan det har lyxiga SUV:er inte en chans att hålla så länge som de kan. Om du därför är intresserad av att köpa en av dessa, se till att sätta undan lite pengar för underhåll.

Audi Q7 – Problem med tändspolen

Audi, VW och resten av Volkswagen Auto Group är kända för att ha problem med tändspolar och tändstift. Spolarna har till uppgift att överföra spänning från batteriet för att orsaka en gnista som tänder förbränningsprocessen. Om en spole börjar gå sönder kommer motoravvikelser snart att bli värre och värre.

  Är det en dålig idé att köpa en begagnad Audi?

Oavsett om en eller två spolar går sönder bör du byta ut dem alla samtidigt för att undvika att detta problem uppstår igen under den närmaste månaden eller två. Det bör kosta dig cirka 500 dollar att byta ut dem alla på en gång, men du bör vara nöjd i cirka 60 000 miles.

Audi Q7 – slitna CV-stövlar

CV-stöveln (Constant Velocity) är fylld med fett som behövs för att smörja lederna. Om lederna inte smörjs ordentligt kan det orsaka en hel del skador på drivlinan. Problemet beror främst på att dessa CV-stövlar spricker och låter smuts och skräp komma in i axelleden, vilket kan göra drivlinan oanvändbar.

När detta händer är det enda du kan göra att byta ut stövlarna. Den goda nyheten är att detta problem är ganska lätt att diagnostisera medan en erfaren VW/Audi-mekaniker bör kunna byta ut dem på nolltid. Kostnaderna för att åtgärda detta ligger också någonstans runt 500 dollar, men det beror på vad som också behöver bytas ut.

Audi Q7 – Problem med styrkedjan

Tyska lyxbilar och problem med styrkedjan verkar på något sätt alltid vara sammankopplade. Problemet här är precis som med alla andra VW/Audi-produkter där timingkedjans spännare blir oförmögen att ge tillräcklig spänning till kedjan vilket kan få kedjan att hoppa runt. Detta leder i slutändan till allvarliga motorskador, så mycket att det kan göra en hel motor oanvändbar.

Problemet här är att vissa kunder fick betala mellan 2 000 och 3 000 dollar för att åtgärda detta eftersom hela motorn måste tas bort för att åtgärda detta. Om du tittar på ett exemplar som inte har fått sin kedja utbytt efter att ha passerat 100 000 milsgränsen ska du vara mycket uppmärksam på det eftersom det kan orsaka stora skador.

  Vad är bättre S-Tronic eller Tiptronic?

Audi Q7 – Problem med trycksättning i bränsletanken

Om du hör ett poppande ljud från bränsletankområdet är det troligt att du har problem med trycksättningen av bränsletanken. Problemet beror på ett problem med en ventil som sitter ovanpå insugningsröret, även känd som N80- eller Evap-reningsventilen.

Om ventilen inte fungerar kan den inte stänga helt och hållet, vilket innebär att det blir svårt för trycket att byggas upp i bränsletanken. Det enda sättet hur man kan åtgärda detta är att bara byta ut ventilen helt och hållet och du bör vara bra för en lång tid.

Audi Q7 – För tidigt däckslitage

Audi Q7 är en tung SUV vilket innebär att den går igenom däcken som ingen annan. Problemet här är att däck till Q7 kan kosta 2 000 dollar i vissa fall så du vill definitivt att de ska hålla så länge som de ska. Se till att utföra däckrotationer, hjuljustering och däckbalansering om du vill förlänga däckens livslängd så mycket som möjligt.

FAQ-avsnittet

Är Audi Q7 en bra bil?

Audi Q7 är Audis största och mest rymliga lyxiga SUV, vilket innebär att det verkligen är en bra bil. Bilar som dessa är dock inte bara dyra utan också underhållsintensiva, vilket innebär att du måste spendera mycket pengar för att underhålla en bil som Q7. Om du gör det kommer du att njuta av en klassledande premiumupplevelse för dig själv och hela din familj.

  Audi vs Jeep tillförlitlighet - vilken är bäst

Q7 får alla de senaste och bästa tillvalsfunktionerna vilket innebär att den är avancerad, säker, lyxig, rymlig, praktisk och kan till och med köra offroad.

Vilken Audi Q7 är bäst?

Det går inte att komma runt det faktum att Q7 är dyr, särskilt den senaste Q7-modellen. Hur som helst är den nyaste Q7-modellen den överlägset bästa av dem alla eftersom den är den nyaste, den mest pålitliga och fullmatad med alla de senaste funktionerna.

Den andra Q7-modellen från före faceliftet är likadan, men den lider av tillförlitlighetsproblem mycket oftare. Den 1:a generationen Q7 är den sämsta när det gäller tillförlitlighet och underhåll medan den 1:a generationen efter facelift är lite bättre.

Är Audi Q7 en bra terrängbil?

4×4:or är inte vad de brukade vara, vilket innebär att inte alla är gjorda för att gå i terräng. Visst kan Q7 klara sig i halvt utmanande terrängmiljöer, men knappast någon kommer någonsin att ta med en lyxig SUV på terrängkörning.

Verkligheten är att dessa bilar är alldeles för dyra för att köras på banor som har stor chans att skada dem. På det hela taget är Q7 ingen Jeep Wrangler, men den kan klara av upp till medelhög terrängkörning med rätt utrustning och rätt däck.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts