Vad är bättre S-Tronic eller Tiptronic?

Både S-Tronic och Tiptronic är automatiska växellådor av Audi-märke, närmare bestämt är S-Tronic Audis namn på deras egenutvecklade dubbelkopplingsväxellåda, medan Tiptronic är Audis namn på deras egenutvecklade automatiska vridmomentomvandlarväxellåda med enkelkoppling.

Skillnaderna mellan en dubbelkopplad och en enkelkopplad vridmomentomvandlarlåda är betydande men inte lika stora som för tio år sedan. Det är säkert att säga att S-Tronic är den mer sofistikerade växellådan eftersom den reagerar snabbare, är mer ekonomisk, bekvämare när man färdas i höga hastigheter och därför är S-Tronic bättre för sportigare bilar.

Tiptronic-lådan är nu mycket bättre jämfört med för några år sedan och är det föredragna valet för lyxbilar med högt vridmoment som Audi A8. Tiptronic kan inte konkurrera med S-Tronic när det gäller växlingstider, startkontroll och smidighet vid låga hastigheter och det är därför som den oftast finns i lyxbilar.

Det är säkert att säga att båda dessa är toppmoderna växellådor eftersom de ligger helt i linje med resten av bilindustrin. När de jämförs med varandra tenderar de att prestera på samma sätt, men de utmärker sig på olika områden. Om du vill veta mer, se till att läsa den här artikeln.

Audi S-Tronic – Audi DCT-växellåda

S-Tronic-växellådan introducerades första gången 2008 och har förbättrats sedan dess. Numera finns växellådan med upp till 8 växlar och finns främst på mer dynamiska bilar och bilar som prioriterar effektivitet. Själva kärnan i en DCT-växellåda är att kombinera responstiden hos en manuell växellåda med möjligheten att välja D och bara låta bilen göra sin sak.

  Audi Q5 vs Q3 - Vilken är bäst?

När du bestämmer dig för att slå in det manuella läget kan du själv växla genom antingen de rattmonterade pedalerna eller själva växelspaken. En DCT-växellåda är snabbare än en enkelkopplingslåda, vilket innebär att Tiptronic inte är lika responsiv.

Den dubbla kopplingsarkitekturen kombinerar två kopplingar. Den ena kopplingen (K1) styr den första, tredje, femte och sjunde växeln medan den andra kopplingen (K2) styr den andra, fjärde, sjätte och bakre växeln. Detta innebär att när du lägger bilen i växelläge och bilen lägger in första växeln är andra växeln redan förvald i kopplingen K2, så i det ögonblick du drar i pedalen eller når ett visst varvtal sker växlingen från andra till tredje växeln omedelbart.

Audi Tiptronic – Audi växellåda med enkelkoppling och vridmomentomvandlare

Tiptronic-växellådan använder en mer vanlig enkelkopplingskonfiguration där alla växlar styrs genom en enda koppling. Detta gör att bilen känns lite lummigare jämfört med DCT-lådan, men det gör också att bilen känns mer dämpad, mer benägen att köra i lugn och ro och cruising.

Det är därför som en momentomvandlarväxellåda är något du hittar på högre modeller som Audi A6, Audi A7 och Audi A8. De viktigaste fördelarna som en Tiptronic har jämfört med en S-Tronic är att den växlar på ett mer avslappnat sätt, särskilt när den växlar från 1:a till 2:a växeln.

Tiptronic-lådan finns oftast i en 8-växlad konfiguration som också betonar cruising-sidan. Vissa säger att Tiptronic känns mer hemma i en bil som A8 på grund av dess gigantiska storlek och relativt lata inställning till körning.

  Vilka är de bästa tvättprodukterna för Audi?

Audi S-Tronic bilar Vs Audi Tiptronic bilar

Nu är det dags att plocka fram några utmärkta exempel på varför vissa bilar är bättre med antingen S-Tronic- eller Tiptronic-växellådan. De mest populära Audi S-Tronic-bilarna är Audi A3, Audi A4 och Audi A5.

De populäraste Tiptronic-bilarna är däremot Audi A8, Audi Q8 och Audi Q7. När man tar en titt på effektdiagrammen, växelförhållandena och vridmomentsiffrorna är det ganska uppenbart att Audi A8, Q8 och Q7 inte alls är lika dynamiska som de tidigare nämnda bilarna.

Audi A5 har till exempel en S-Tronic-växellåda medan den mest kraftfulla Audi RS5 har en Tiptronic-växellåda. Audi A4 har också en S-Tronic-växellåda medan den högsta Audi RS4 har en Tiptronic-växellåda.

Detta är också en väsentlig skillnad mellan de två eftersom en S-Tronic-växellåda inte klarar av höga vridmoment. Den är trots allt inte lika robust som Tiptronic.

FAQ-avsnitt

Varför är Audi S-Tronic effektivare än Audi Tiptronic?

Det handlar om hur växellådan klarar av att växla och om den drabbas av ett avbrott i kraftflödet när den gör det. Audi S-Tronic klarar av att växla sömlöst på ett ögonblick utan att avbryta kraftflödet överhuvudtaget. Det innebär att du inte känner att bilen rycker när du växlar och att bilen aldrig kommer att överskrida en viss varvtalsgräns utan att växla.

Faktum är att S-Tronic helt enkelt är snabbare och kan växla mer ekonomiskt. Tiptronic-växellådan är inte långt ifrån S-Tronic, men den brister lite när det gäller bränsleeffektivitetsresultaten.

  Porsche vs Audi tillförlitlighet - vilken är bäst?

Varför ska jag välja en Audi S-Tronic framför en Audi Tiptronic?

Du bör välja Audi S-Tronic om du vill ha en responsiv bil som alltid befinner sig i rätt effektvarvtalsområde. Eftersom dessa S-Tronic-bilar har motorer med lägre vridmomenttal är det viktigare att dessa har en mer sofistikerad växellåda som alltid kan hålla bilen inom motorns effektband, vilket gör att du alltid har tillräckligt med vridmoment lättillgängligt.

S-Tronic-växellådan briljerar med 4-cylindriga 2,0L-motorer med upp till 200 hk medan även bilar med högre effekt är perfekta. S-Tronic är det föredragna valet för personer som älskar sportbilar, responsiva bilar och bilar som tillbringar större delen av sin tid i staden.

Varför ska jag välja en Audi Tiptronic framför en Audi S-Tronic?

Som tidigare nämnts briljerar Audi Tiptronic när det gäller cruising på motorvägar och nedkylt körning. Den erbjuder fler växlar och klarar högre vridmomenttal vilket gör att Tiptronic glänser med 6- och 8-cylindriga motorer.

Dessa känner sig hemma i bilar som Audi A8 eftersom motorer med högt vridmoment gynnas av en mer nedkyld upplevelse.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts