Vanliga problem med Audi A6

Audi A6 introducerades 1994 som en uppfräschad version av Audi 100. Sedan dess har A6-modellen haft fem olika generationer och är nu en av de mest populära och mest sålda Audi-modellerna. Den nuvarande Audi A6 C8 är bara 2-3 år gammal och ser ut att bli ännu en succé för lyxbilstillverkaren från Ingolstadt.

Alla A6-generationer är inte lika pålitliga eftersom C6 verkar vara den bästa av alla. C7 tar andraplatsen medan den nya C8 nu ligger på tredje plats när det gäller tillförlitlighet. C8 är dock bara i början av sin livslängd, så det är förståeligt att tro att den kommande C8-uppdateringen kommer att lösa många problem som plågar den nuvarande C8 A6.

Hur som helst är de vanligaste Audi A6-problemen överdriven oljeförbrukning, problem med styrkedjan, problem med kolbildning, problem med växellådan och elektriska problem. För att en A6 ska hålla länge behöver den konstant underhåll, utan det kommer den sannolikt att orsaka alla möjliga problem.

Det är verkligheten för tyska executive lyxbilar eftersom de inte är konstruerade för att klara av bristfälligt underhåll. Det är inte sant att dessa bilar inte är tillräckligt välbyggda, det är snarare det faktum att många som köper dem inte underhåller dem tillräckligt.

Audi A6 problem med överdriven oljeförbrukning

Många europeiska lyxbilar är kända för att dricka för mycket olja, särskilt efter att ha ackumulerat ett hyfsat antal mil på mätaren. Problem som dessa kan lösas på två olika sätt eftersom de vanligaste orsakerna till att detta händer är att oljan läcker eller att motorn är ganska sliten.

  Audi Q5 - Allt du behöver veta

Om oljan läcker kan du antingen fortsätta att fylla på oljetanken när oljenivån sjunker, men det är en bättre idé att hitta grundorsaken och lösa den. Om den A6-modell du tittar på är äldre och har en hel del mil på klockan behöver bilen suga ut ökade mängder olja för att smörja sig ordentligt.

Audi A6 problem med styrkedjan

Ett av de mest fruktade problemen som drabbar A6 är problem med timing-systemet, närmare bestämt timing-kedjans spännare. De bästa Audi A6-motorerna är V6- och V8-motorer, och båda dessa använder sofistikerade plastguider och hydrauliska kolvar för kedjorna för att hålla dem snygga och strama. Dessa är dock kända för att gå sönder, och när de gör det måste du agera snabbt.

Du måste agera snabbt eftersom hela din motor kan vara i fara. Om spännaren misslyckas kan kedjan eventuellt till och med förstöra hela motorn på bara några hundra mil, eller till och med mindre. Var noga med att vara uppmärksam på dessa plastspännare om du är på marknaden för en A6.

Audi A6 problem med kolbildning

Många av motorerna som finns i A6 är beroende av direktinsprutningssystemet för att strö bränslet direkt in i cylindrarna. Fördelarna med denna teknik är att motorer med direktinsprutning förbrukar mindre bränsle och släpper ut mindre koldioxid samtidigt som de ger mer effekt i processen. Detta är viktigt för många moderna biltillverkare eftersom teknik som denna gör det möjligt för dem att fortfarande tillverka större motorer som klarar CO2-utsläppstesterna.

  Vanliga problem med Audi A1

Direktinsprutningstekniken orsakar dock att överdrivet mycket kol byggs upp i insugningsventilerna. Om dessa kolavlagringar ackumuleras för mycket är det troligt att de begränsar luftflödet till motorn, vilket tenderar att orsaka grov tomgångskörning, felstötningar, avstängning och minskad effekt. Det enklaste sättet att lösa detta är att antingen byta olja oftare eller rengöra avlagringarna regelbundet.

Audi A6 växellådsproblem

Audi A6 finns med antingen en manuell växellåda, en Tiptronic-växelomvandlare, en S-Tronic-växellåda eller den fruktade Multitronic-växellådan. Multitronic CVT-växellådan används ofta på FWD Audi-modeller och är känd för att ofta gå sönder.

Det enklaste sättet att ta hand om Multitronic-problem är att spola transmissionsoljan var 35 000:e mil, annars är det troligt att växellådan går sönder.

Audi A6 elektriska problem

Äldre tyska lyxbilar är inte främmande för alla typer av elektriska problem, och det är precis samma historia med äldre A6-modeller. Dessa problem yttrar sig på många olika områden, till exempel den elektriska utrustningen i bilen, såsom elektriska fönsterrutor, telefonanslutning, GPS, yttre belysning, elektrisk bagagelucka och så vidare.
Dessa kan lätt lösas, men de dyker ofta upp igen, särskilt på äldre Audi-modeller.

FAQ-avdelning

Vilken är den minst tillförlitliga Audi A6-modellen?

Det finns några Audi A6-modellår som helt enkelt är för problematiska och bör undvikas. Dessa upplever vanligtvis alla de problem som anges i den här artikeln, och många fler, så de kan räkna upp underhålls- och reparationskostnader snabbare än mer pålitliga Audi A6-modeller.

Du bör undvika modellerna 2000, 2003, 2004, 2005, 2006, 2011, 2013, 2014, 2015, 2016 och 2019. Den vanliga tumregeln är att alltid leta efter nyare modeller från en viss generation, vilket innebär att A6-modeller efter faceliftet alltid är ditt bästa tips när det gäller tillförlitlighet.

  Vilken Audi suv är bäst?

Vilka Audi A6-modeller är de dyraste att underhålla?

Audi A6 är en genomgående lyxbil som finns med stora motorer, mycket kraft och mycket teknik. Allt detta kräver rätt underhåll, och vissa modeller är betydligt dyrare än andra. De dyraste Audi A6-modellerna är de sportiga S6- och RS6-modellerna, särskilt de som har en V10-motor som härstammar från Lamborghini.

Audi A6-modeller med den fruktade Multitronic CVT-växellådan är också kända för att vara dyra att underhålla, och det är samma sak med äldre Audi-modeller med Quattro AWD-systemet.

Är Audi A6 värd det?

Audi A6 är en av de bästa mellanstora lyxsedanerna genom tiderna, och som sådan är den verkligen värd det. Om du är på marknaden för en A6 måste du dock välja rätt bil, vilket innebär att du alltid måste kunna hålla en viss summa pengar åt sidan för underhållskostnader.

En A6 är inte en Toyota Corolla, vilket innebär att den är mycket mer komplex och behöver mer känslig skötsel. När du köper en A6 ska du alltid välja modeller efter faceliftet och försöka undvika Multitronic-växellådan. Bilar med många mil på klockan är inte nödvändigtvis dåliga eftersom de sämsta Audi A6-modellerna är de som inte har underhållits enligt Audis underhållsschema och rekommendationsbok.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts