Vanliga problem med Audi A4 B8

Audi A4 B8 tillverkades mellan 2008 och 2012, medan B8-faceliftet introducerades 2012 och tillverkades fram till 2016. A3 B8 är faktiskt en av de mest populära A4-modellerna hittills eftersom den erbjöd en riktigt snygg exteriör med den allra bästa interiördesignen i sin klass.

A4 B8 var också den allra första riktigt moderna A4:an eftersom den fanns med de allra första LED-körljusen och med det första riktigt omfattande MMI-infotainmentsystemet. De motorer som erbjuds är hyfsat tillförlitliga, medan A4 B8 med S-Tronic efter faceliftet också är extremt raffinerade och lätta att köra.

A4 B8 är en av de bästa allsidiga prisvärda kompakta lyxbilarna du kan köpa just nu. Innan du dock går djupare in i ett potentiellt A4 B8-ägande måste du ta itu med några av de vanligaste problemen med A4 B8.

Dessa inkluderar en defekt vattenpump, läckor, överdriven oljeförbrukning, problem med styrsystemet och kolbildning i insugningsventilerna. De flesta av dessa kan enkelt åtgärdas och de återkommer inte ofta. På det hela taget är A4 en pålitlig bil, och om du underhåller den på rätt sätt kommer du att ha glädje av den under lång tid framöver.

Audi A4 B8 problem med vattenpumpen

Vattenpumpen är en av de mest sårbara komponenterna på Audi A4 B8 och du kommer troligen att uppleva ett problem med vattenpumpen så småningom. Problemet här är att pumpen är tillverkad av plast som tenderar att spricka och sönderfalla med tiden eftersom den kommer i kontakt med komponenter som arbetar vid höga temperaturer.

Detta innebär att höljet sannolikt kommer att spricka vid någon tidpunkt, vilket tenderar att leda till att kylvätskan läcker. Om du inte tar itu med problemet tillräckligt snart kommer din A4 B8 sannolikt att överhettas. Packningen som sitter mellan pumpen och termostaten är också en välkänd svag punkt i A4. Vissa säger att problem med vattenpumpen kan dyka upp 2-3 gånger per 100 000 miles, särskilt på 2,0L-modellerna.

  Audi S-Tronic - Allt du behöver veta

Audi A4 B8 läckor

A4 B8 förlitar sig på direktinsprutning av motorn, vilket innebär att bränsleinsprutarna sprutar in bränsle direkt i motorns cylindrar. Dessa injektorer är kända för att bli igensatta, smutsiga och skadade vilket till slut orsakar en läcka. Den goda nyheten är att det är ganska osannolikt att alla injektorer läcker på en gång, men den dåliga nyheten är att även en enda läckande injektor orsakar prestandaproblem.

Om du känner att din A4 inte vill starta, den går dåligt på tomgång, har felstötningar eller saknar prestanda, är det troligt att det är injektorerna som bär skulden.

Audi A4 B8 överdriven oljeförbrukning

Det finns många ägare på nätet som säger att deras A4 B8-modeller tenderar att drabbas av överdriven oljeförbrukning. Vissa säger att deras A4:or förbrukar 1 liter olja var 1 000 till 2 000 mil medan andra inte upplever några problem alls. På grund av dessa problem har många A4-ägare 2012 väckt en grupptalan mot Audi.

Överdriven oljeförbrukning kommer sannolikt inte att orsaka några större problem om du alltid fyller på vid behov. Att åtgärda problemet är dock alltid en bättre idé.

Audi A4 B8 problem med styrsystemet

Audi A4 B8 är känd för att drabbas av hastighetsvibrationer och höga nivåer av vibrationer vid körning både i höga och lägre hastigheter. Enligt Audi uppstår detta problem på grund av en felaktig styrsystemslang och är vanligare hos förare som tenderar att köra mer aggressivt.

  2022 Mercedes GLA vs Audi Q3

Tidigare pre-facelift B8-modeller är mycket mer mottagliga för dessa, så mycket att Audi till och med utfärdat en återkallelse. Vissa onlinesajter säger att problemet ofta kan åtgärdas genom att helt enkelt byta ut styrsystemets vätska och samtidigt spola den gamla helt och hållet.

Audi A4 B8 problem med kolbildning i insugningsventilerna

Audi A4 B8 tenderar också att drabbas av kolbildning i insugningsventilerna eftersom bränslet sprutas direkt in i cylindrarna. Detta innebär att dessa motorer är kända för att ibland drabbas av koluppbyggnad orsakad av oljeblåning.

När dessa avlagringar byggs upp kontinuerligt begränsar de luftflödet och kan påverka motorns prestanda drastiskt. Om du känner att din A4 B8 lider av effektbrist, felstötningar eller grov tomgångskörning måste du rengöra dina insugningsventiler med valnötsblästring.

FAQ-avsnittet

Är Audi A4 B8 tillförlitlig?

Audi A4 B8 är en av de mest pålitliga Audi-sedanerna genom tiderna av två specifika skäl. Det första är att B8 representerar det största tekniska språnget inom A4-familjen samtidigt som den fortfarande är utformad på en välkänd plattform och eftersom A4 efter faceliftet inte förändrades så mycket förutom att åtgärda många av de problem som plågade modellen före faceliftet.

Därför är B8 A4 en mycket robust bil, men bara om du sköter allt underhåll. Dessa verkställande tyska bilar är inte konstruerade för att leva utan ordentligt underhåll. Inte för att de saknar kvalitet, utan snarare för att de behöver underhåll för att vara så överlägsna som de är jämfört med ekonomibilar.

  Bästa 5w40 syntetisk olja för audi

Är Audi A4 B8 värd det?

Audi A4 B8 är verkligen värd det om du är ute efter en kompakt lyxbil som kan leverera i nästan alla situationer. A4 finns med AWD vilket innebär att den är en fantastisk bil för alla årstider. Dessutom överbryggar den gapet mellan den senaste A4-modellen och de mer prisvärda A4-generationerna, vilket innebär att B8 A4 nu är värdemästaren.

Om du kombinerar det med överlägsen tillförlitlighet och den attraktionskraft som Audi-modeller brukar ha är B8 A4 definitivt värd det.

Vilken Audi A4 B8 ska jag köpa?

Först och främst bör du fokusera din uppmärksamhet på modellen efter faceliftet eftersom den är mycket mer raffinerad och även mycket mer tillförlitlig. När det gäller motorerna är det 2,0 liter TFSI efter facelift som du ska köpa eftersom den balanserar kraft och effektivitet perfekt.

Det är också det mest populära valet av alla, vilket innebär att tillgängligheten på reservdelar också är överlägsen med denna motor. De högsta V6-motorerna är potentiellt ännu mer hållbara, men de lider av högre nivåer av kolbildning.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts