Vanliga problem med Audi S4

Audi S4 problem & fel

Audi S4 är den kompakta Audi-prestandasedanen på ingångsnivå som syftar till att tillfredsställa dem som vill ha en mer spännande sedanupplevelse än den som finns i vanliga A4-modeller, men som inte vill skrika till alla att de äger en prestandabil. S4 erbjuder ett subtilt tilltal, men underifrån kan bilen konkurrera med vilken heta hatchback som helst på gatorna.

Detta innebär att S4 är lillebror till Audi RS4 som är den verkliga prestanda-A4:an med tillräckligt med kraft och vridmoment för att konkurrera även med vissa seriösa prestandasportbilar. RS4 är lite för högljudd och den kommer med en betydande prishöjning jämfört med S4, vilket är anledningen till att många människor är mer intresserade av S4 som ett resultat.

När det gäller tillförlitlighet följer S4 en liknande bana som vanliga bensinmotordrivna Audi A4-modeller gör. Det innebär att den lyckas erbjuda en relativt pålitlig upplevelse, men behöver underhåll för att göra det. De vanligaste S4-problemen är förknippade med motorn och problem med överhettning.

S4 lider också av problem som rör för tidigt slitage av bromsar, växellåda och ökade nivåer av oljekonsumtion/läckage. På det hela taget kostar S4 mer pengar att underhålla än vad vanliga A4-modeller gör, men skillnaderna är inte så stora.

Audi S4 – Motorproblem

S4 erbjuder antingen en 4,2 liters V8 med naturlig insugning eller en 3,0 liters turboladdad V6. Den 4,2L V8:an är känd för att utveckla kolavlagringar på insugningsröret som kan belasta motorn och måste rengöras för att hålla motorn säker. 3.0L V6 har andra problem som t.ex. problem med tändspolen eller problem med turboladdaren.

  Vilken Audi har en V8-motor

Problemet med tändspolarna uppstår när spolen inte kan omvandla batteriets låga spänning till högspänning så att tändstiftet kan inleda förbränningsprocessen. Detta resulterar i fel tändning som kan kännas och höras bakom ratten. Turboladdaren är känd för att orsaka problem också, men dessa är inte lika vanliga.

Audi S4 – Överhettningsproblem

Huvudproblemet med S4:s kylsystem är relaterat till kylvätsketemperaturgivaren (CTS) som är tillverkad av plast och kan gå sönder när den utsätts för värme under en längre tid. När detta händer kan sensorn inte skicka rätt data till ECU:n vilket innebär att ECU:n som resulterar i felaktiga bränsle- och timinginställningar.

Symptomen på dessa problem är överhettning av motorn, kontrollampan, grov motorprestanda och inkonsekventa temperaturavläsningar. Dessa är ett vanligt drag hos dessa motorer och kommer att behöva bytas ut en eller till och med ett par gånger under bilens livslängd.

Audi S4 – För tidigt bromsslitage

Audi S4 är en prestandabil, men den har inte nödvändigtvis bromsar som alltid klarar av de påfrestningar som är förknippade med prestandakörning. Det är inte många som gärna tar med sin S4 på banor, men de som gör det upptäcker snart att bromsarna kan bli kokta riktigt snabbt och förlora sin bromsförmåga.

Vissa ägare klagade till och med över att de behövde byta ut bromsarna efter bara 16 000 mil på vägen. Vissa har rapporterat att rotorn har blivit förvrängd, vilket ofta orsakas av extrema temperaturer och oförmågan att svalna. Om du är en person som älskar prestandakörning och trackdays, se till att införliva kylningsrundor innan du parkerar bilen.

  Vanliga problem med Audi S3

Audi S4 – problem med växellådan

Vridmomentomvandlarboxen som finns i Audi S4 är en relativt pålitlig växellåda, men den har problem med felaktiga omvandlare och tveksamheter. Orsakerna till att omvandlaren går sönder är förknippade med överhettning, deformation, läckande tätningar och låsning.

Om detta inträffar kommer du sannolikt att uppleva växelglidning och till och med skakningar som är omöjliga att inte märka. Allt som allt är detta problem mest förknippat med äldre Audi S4-modeller och är inte så vanligt på nyare modeller.

Audi S4 – oljeläckage och hög oljeförbrukning

Europeiska lyxbilar är kända för att förbruka mycket olja och Audi S4 är ingen skillnad. Anledningen till att detta sker beror oftast på en sliten packning på grund av bristande underhåll. Om du märker att din S4 avger oljelukt, att motorn har fel tändning eller att kontrollampan är tänd, se till att stanna bilen för att inte orsaka mer skada.

Dessa måste då bytas ut, så se till att underhålla dem när du gör det så att detta inte händer igen.

FAQ-avsnittet

Är Audi S4 snabb?

Audi S4 får en 350 hk stark 3.0L V6 turbomotor, Quattro AWD och en momentomvandlarautomatik. Denna drivlina kan driva S4 från 0-60 mph på cirka 4,2 sekunder, vilket är en riktigt bra siffra. Topphastigheten för S4 är begränsad till 155 km/h, men du kan höja den till 165-170 km/h i topp.

  Vanliga problem med Audi Q7

Kvartsmilstiden för S4 är cirka 12,8 sekunder vid 108 km/h vilket är ett hyggligt tal för en bil som S4. På det hela taget är S4 verkligen en snabb bil.

Finns Audi S4 som sedan?

Audi S4 är nu strikt tillgänglig som Avant/estatbil. Tidigare kunde du köpa en sedanversion av S4 men Audi slutade erbjuda den till förmån för Avant. Det är samma sak med Audi RS6 Avant eftersom den inte heller finns tillgänglig som sedan.

Audi har inga planer på att göra RS6/S6/RS4/S4 tillgängliga som sedanversion och det verkar som om detta inte kommer att förändras i närtid.

Är Audi S4 en bra familjebil?

Audi S4 är faktiskt en bra familjebil eftersom den kombinerar praktiska egenskaper, snabbhet, lyx, komfort, teknik och säkerhet. Det är en riktigt praktisk bil tack vare sin kombiform och eftersom den erbjuder ett enormt bagageutrymme.

Den är tyst, men snabb vilket också är en riktigt bra egenskap hos en familjebil. De flesta kommer inte ens att inse att du kör en snabb bil när de ser en Audi kombi rulla förbi, och om du gillar den där under-strålande looken kommer du att älska S4.

Video: Det värsta med att äga en Audi S4

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts