Vanliga problem med Audi S3

Audi S3 problem & fel

Audi S3 är en Audi A3-sedan/atchback på instegsnivå som konkurrerar med Golf R och BMW M125i. S3 har en 4-cylindrig motor med 2,0 liter turbo med 306 hk och Audis ikoniska Quattro AWD. Denna drivlina är kopplad till en 7-växlad dubbelkopplad S-Tronic-växellåda som passar S3:s karaktär perfekt.

Audi S3 är en pålitlig bil om du tar väl hand om den, om du inte gör det kommer den inte att kunna hålla utan att uppleva en massa problem. Tyska premiumbilar är komplexa och behöver ett grundligt underhåll i rätt tid, annars börjar de få alla möjliga problem och en del av dem kan kosta mycket pengar att åtgärda.

De vanligaste Audi S3-problemen är relaterade till motorn, överhettningsproblem, elektroniken, bränslepumpen och MAF-sensorn (Mass airflow). Den nya Audi S3 är en riktigt rolig bil att köra eftersom den erbjuder ett fint balanserat chassi som inte upplever understyrning som äldre Audi S3-modeller gör, åtminstone inte lika mycket.

På det hela taget, om du tar väl hand om den, bör S3 kunna hålla ganska länge. Om du anser att S3 är lite för långsam eller ointressant bör du välja den högsta modellen Audi RS3 som använder hälften av den motor som finns i Audi R8.

Audi S3 – Motorproblem

Den 4-cylindriga turbomotor med 2,0 liter som finns i Audi S3 är känd för att ha vissa problem, till exempel att den är tveksam vid högre varvtal. Detta kan orsakas av antingen felaktiga spolar eller tändstift som måste bytas ut för att motorn ska fungera normalt. Motorn är också känd för att ha fel tändning och det orsakas av en defekt oljeavluftningsventil som bör bytas ut ungefär var 10 000:e mil.

  Passar Audi-fälgar till Mercedes?

För att underhålla S3s-motorn ordentligt måste du göra alla rekommenderade underhållstjänster när de behövs. Dessa motorer är gjorda för att köras under större påfrestningar än de flesta icke-prestandaenheter och det är därför de måste underhållas strikt.

Audi S3 – Överhettningsproblem

Överhettningsproblem på Audi S3 är egentligen inte så vanliga, men de är värda att nämna eftersom de kan orsaka alla möjliga problem med bilen eller till och med förstöra vissa vitala komponenter som motorn. S3 är utrustad med en impeller i plast som då och då går sönder och orsakar skador på termostaten och därmed överhettning av bilen.

Det bästa och enklaste sättet att lösa problemet för gott är att byta ut plasthjulet mot ett av metall och byta ut termostaten också. Överhettade prestandabilar är en mardröm att äga, så det är en bra idé att du gör detta även om du inte har upplevt någon överhettning ännu.

Audi S3 – Elektriska problem

Audi S3 är en premiumbil, vilket innebär att den levereras med många lyxiga funktioner och praktiska bekvämligheter som ska hålla din vardag både underhållande och säker. Dessa elektriska funktioner är dock benägna att gå sönder, och de mest omtalade är elektriska fönsterrutor, backkamera, start/stopp-funktionen eller problem med luftkonditioneringen.

Anledningen till att fönsterregulatorerna går sönder är att de är utrustade med plastregulatorer som kan slitas ut och måste bytas ut. Anledningen till att luftkonditioneringen inte fungerar beror antingen på en defekt AC-kompressor eller en defekt sensor.

  Audi S8 tillförlitlighet

Audi S3 – Problem med bränslepumpen

Om du märker plötsliga strömavbrott eller om bilen ojämnt tappar kraft är det troligt att din bränslepump inte kan ge ett konstant bränsleflöde till motorn. Om du upplever detta ska du parkera bilen och se till att åtgärda det innan du kör, eftersom problem som dessa kan bli mycket dyrare om de inte åtgärdas omedelbart.

Problemet leder ofta till en sliten bränslepumps kamföljare som är känd för att skada kamaxeln om den inte byts ut så fort som möjligt. Den goda nyheten är att dessa kan bytas ut ganska lätt, så se till att göra det genast.

Audi S3 – MAF-problem

MAF-sensorn (mass airflow sensor) är också ett vanligt problem med många prestandabilar, inklusive Audi S3, och om den börjar orsaka problem kommer du att märka dem eftersom bilens motorprestanda kommer att bli lidande. Du kan lösa detta problem på två olika sätt och ett av dem är att rengöra MAF:n vilket bör lösa problemet för ett tag.
Men om du vill ha sinnesfrid, eller om rengöringen av MAF inte gav dig några betydande problemfria mil efteråt, bör du byta ut MAF-sensorn helt och hållet.

FAQ-avsnittet

Är Audi S3 snabb?

Man skulle kunna tro att en kompakt kompakt hatchback med prestanda på instegsnivå med en 4-cylindrig 2,0 liter turbomotor med 4 cylindrar inte kommer att vara så snabb, men du har fel. S3 må ”bara” ha 306 hk, men den klarar av att gå 0-60 mph på 4,2 sekunder och når en kvarts-milstid på 12,9 sekunder, vilket är en riktigt imponerande siffra för en subkompakt Audi.

  Vanliga problem med Audi Q5

En del säger att Audi S3 är den perfekta bilen eftersom den är tillräckligt kraftfull, tillräckligt snabb, men inte överdrivet bränsletörstig och den skriker inte ”prestandabil”.

Är Audi S3 bättre än Audi RS3?

Audi S3 är en inkörsport till Audi Sport A3-modellerna, men den bästa och dyraste Audi A3-prestanda bilen är Audi RS3. RS3 är en seriös bil med en seriös stamtavla och den lämnar Audi AS3 i damm när det gäller prestanda, motor, hantering och den övergripande känslan bakom ratten.

S3 är det bättre valet för dem som inte bryr sig om att vara snabbast och som bara vill ha en snygg bil som ändå ger effekt. RS3 är dock den riktiga varan och är gjord för dem som vill ha den bästa Audi A3-modellen som pengar kan köpa och är sannolikt en av de bästa subkompakta prestandabilarna som finns.

Hur länge kan Audi S3 hålla?

Det finns ingen anledning att tro att Audi S3 inte kommer att kunna hålla minst 200 000 mil om den underhålls på rätt sätt. Det är svårt att förutsäga hur länge någon bil kan hålla och bilar som är så komplexa som dessa är ännu svårare.

Audi tillverkar dock fantastiska bilar och om de underhålls tillräckligt bra brukar de hålla riktigt länge.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts