Vanliga problem med Audi SQ7

Audi SQ7 problem

Audi SQ7 är den bästa 7-sitsiga SUV:n i Audi-familjen för dem som inte är villiga att kompromissa med komfort, lyx, praktiska egenskaper och till och med prestanda. Det är inte vanligt att en nästan 5 000 pund tung sjusitsig familje-SUV med sju säten gör 0-60 mph på så lite som fyra sekunder, men SQ7 kan göra det om och om igen.

Sådana nivåer av prestanda, lyx och stil kräver extremt hållbara komponenter, stora motorer och ett fjädringssystem som kan ta stryk. Tack och lov har SQ7 allt detta och är en hyfsat pålitlig bil överlag. Det finns dock några problem som är värda att prata om eftersom SQ7 inte är perfekt.

De vanligaste Audi SQ7-problemen är förknippade med knackningssensorn, spruckna CV-stövlar och -leder, slitna bussningar, problem med tändspolar och N80-ventilrelaterade problem. De flesta av dessa finns ofta på både SQ7 och Q7 vilket innebär att motorerna är relativt pålitliga.

Hur som helst, om du är ute efter en SQ7 måste du vara medveten om att en bil som denna kommer att slå sönder banken vid något tillfälle. Det bästa vore att lägga undan lite pengar för eventuella reparationer som kan uppstå, eftersom vissa av dem kan göra rejält ont i plånboken.

Audi SQ7 – problem med knackande sensor

Knackningssensorn är en smart teknik som är utformad för att övervaka detonationer i motorn. Dess syfte är att tillåta PCM (Power control module) att köra aggressiv tändstiftstiming för att motorn ska producera mycket kraft. Dessa sensorer är vanligtvis placerade runt insugningsröret eller är fastskruvade på motorblocket.

  Audi RS5 Sportback Tillförlitlighet

De vanligaste problemen med knackningssensorerna är förknippade med kontrollampan, dålig bränsleeffektivitet, allvarlig effektbrist och ökade utsläpp. Se till att inspektera knackningssensorn när du märker att något av dessa sker eftersom dessa måste åtgärdas så tidigt som möjligt för att inte skapa allvarligare problem längre fram.

Audi SQ7 – problem med spruckna CV-stövlar och CV-ledar

I en CV-stövel (Constant Velocity) finns det fett som behövs för axelleden. Syftet med detta fett är att smörja leden ordentligt för att drivlinan alltid ska fungera optimalt. Om detta fett av någon anledning inte levereras till leden kan det orsaka en katastrof för drivlinan och förstöra en hel del saker i processen.

Dessa kan spricka i förtid och orsaka att massor av skräp kommer in i axelleden. Dessa kan vanligtvis märkas genom att det kommer knackande ljud från axlarna när de svänger. Men du kan också kontrollera om det finns några synliga tecken på att fett läcker ut, vilket är ett tydligt tecken på att något har gått fel.

Audi SQ7 – Problem med slitsade bussningar

Vi har redan nämnt att SQ7 är en riktigt tung bil vilket innebär att SQ7:s fjädringssystem måste tåla mycket påfrestningar vid hårda inbromsningar och accelerationer. Verkligheten är att bussningarna är de komponenter som utsätts för de högsta stressnivåerna under dessa våldsamma viktöverföringar vilket gör att de slits ut i förtid.

Om du känner av vibrationer och skakningar måste du visuellt inspektera bussningarna för att se om de är slitna. Om de är det måste du byta ut dem helt och hållet.

  Audi Q5 - Allt du behöver veta

Audi SQ7 – Problem med tändspolen

Audi- och Volkswagenmotorer är kända för att ha problem med både tändspolar och tändstift, särskilt motorer i högre prisklasser med mycket vridmoment. Tändspolarna har till uppgift att föra in spänning från batteriet så att tändstiften kan göra sitt jobb. Detta sätter igång förbränningsprocessen i motorn och gör att motorn kan driva bilen.

Om dessa inte fungerar kommer du att drabbas av motorfel, grov tomgångskörning, minskad prestanda, motorstötar och problem med att starta motorn. Allt som allt är detta vanligt förekommande på många Audi SUV:er och det bästa är att byta ut alla fyra.

Audi SQ7 – problem med N80-reningsventilen

N80-ventilen (purge solenoid) har till uppgift att övervaka bränsleledningar och ångor och leda dem vidare till insugningsröret för att användas som extra bränsle. Om N80-ventilen inte fungerar kommer kontrollampan att tändas och ge upphov till en massa koder och motorns prestanda kommer därför att försämras. Dessa går vanligtvis inte sönder på de flesta bilar, men VAG-bilar är byggda annorlunda.

De vanligaste symptomen på fel på reningsventilen är grov tomgångskörning, minskad bränsleeffektivitet, kontrollampan tänds och en massa koder. Det bästa vore att byta ut ventilen helt och hållet. Tack och lov är dessa inte så dyra att byta ut, särskilt inte på en bil som SQ7.

FAQ-avsnitt

Vilken Audi SQ7 är bäst?

Den bästa Audi SQ7-modellen är utan tvekan den senaste eftersom den får en 4.0L V8 med uppemot 500 hk och en 0-60mph-tid på cirka 4 sekunder vilket är galet för en så stor SUV. Den senaste SQ7-modellen verkar också vara en av de mer pålitliga som finns där ute vilket ytterligare gör den till ett bättre val än de flesta andra SQ7-modeller.

  Har bilar från Audi många problem?

Du bör dock undvika de första 2:a generationens SQ7-modeller eftersom de är kända för att vara notoriskt opålitliga och är tickande tidsbomber som väntar på att hända. Om du bestämmer dig för att gå den vägen ska du se till att hitta ett exemplar med all servicehistorik lätt till hands.

Gör Audi fortfarande SQ7-modeller med dieselmotor?

Under en kort tid bestämde sig Audi för att det var bäst att stoppa in en stor dieselmotor i SQ7, vilket inte gick så bra för de flesta bilentusiaster eftersom dieselmotorer inte är lika spännande som bensinmotorer är. Audi dumpade dock dieselmotorn till förmån för den härliga 4.0 V8:an med dubbelturbo med dubbla turboaggregat och mer än 500 hästkrafter.

SQ7 är nu en av de mest kraftfulla S-modellerna från Audi och ligger bara under flaggskeppet Audi S8. På det hela taget är dieseldrivna SQ7:or mycket vettiga ur effektivitetssynpunkt, men inte så mycket ur prestandasynpunkt.

Vilken är den bästa Audi Q7-modellen?

Den bästa Audi Q7-modellen genom tiderna är Audi Q7 6.0 V12 TDI från 2009. Ja, du läste rätt, en 6,0 l turbodiesel V12-motor ingick en gång i en Audi Q7 och Audi gjorde den tillgänglig för allmänheten att köpa. Denna Q7 fick sin motor från en Audi Le Mans racerbil.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts