Vanliga problem med Audi A8

Audi A8 problem & fel

Audi A8 är den största 4-dörrars sedanen i Audis sortiment och konkurrerar med Mercedes Benz S-klass och BMW 7-serie. Det innebär att A8 är något av ett flaggskepp när det gäller Audi-bilar i allmänhet och att A8 är gjord för dem som vill bli körda lika mycket som för dem som gillar att köra själva.

Audi har inte sparat på någon teknik eller lyxfunktioner med A8 vilket innebär att en A8 oftast är packad till benet. Bilar som dessa är enorma, tunga, komplexa och dyra att köra, särskilt när bilen når betydande mil på klockan. När det gäller tillförlitlighet kan A8 bara anses vara bra om du tar väl hand om den.

Detta innebär att dessa kan kosta tusentals dollar i reparationskostnader om du inte är uppdaterad med alla nödvändiga underhållsbehov. De vanligaste Audi A8-problemen är förknippade med elektroniken, styrsystemet, fjädringen, motorn och ibland även växellådan.

Det är värt att nämna att många bilar från detta segment lider av liknande problem, särskilt de som är knutna till icke-motorelektronik eftersom dessa bilar är otroligt komplexa. Hur som helst är A8 en härlig bil att resa i och om du gör din pliktskyldighet och underhåller den bör den kunna hålla länge.

Audi A8 – Elektriska problem

Elektriska problem är en öm punkt för många lyxbilar, särskilt de som har åldrats ett decennium eller två. A8 är en komplex maskin eftersom den betonar alla passagerare och därför erbjuder så många funktioner att det ibland är svårt att hålla räkningen. Problem knutna till MMI-systemet, olika mikrobrytare, mjukstängande dörrar eller soltaket är ett känt gnäll med äldre A8:or.

  2022 Mercedes GLA vs Audi Q5

Fordonets hastighetssensorer kan också misslyckas och det kan även navigeringssystemet göra. Problem med start-stop-systemet är en självklarhet även på nyare Audi A8-modeller och många ägare tenderar att stänga av start-stop-systemet helt och hållet. Slutligen är batteriet känt för att korrodera eller förbrukas tidigare än i andra Audi-modeller eftersom A8 kräver mycket el för att driva alla dessa funktioner.

Audi A8 – Problem med styrsystemet

Ett av många återkommande problem med A8-modeller från olika generationer är de problem som är förknippade med servostyrningen. Vissa Audi A8-modeller har till och med varit föremål för en återkallelse på grund av en läcka på en av slangarna som förbinder styrsystemet. Denna slang börjar läcka efter ett tag och bilen börjar långsamt förlora sin servostyrning.

Det positiva är att detta kan märkas relativt lätt eftersom A8 har en otroligt lätt styrning vilket innebär att du kan styra den med ditt lillfinger. Om du märker att styrvikten blir inkonsekvent eller att ratten plötsligt känns tung ska du se till att inspektera servostyrningen.

Audi A8 – Problem med fjädringen

För att A8 ska vara så dämpad som den är var Audi tvungen att utrusta den med ett luftfjädringssystem och alla vet att ett luftfjädringssystem är känsligt oavsett biltillverkare. Audi brukar inte uppleva så många problem med luftfjädringssystemet, men A8:s nuvarande system är verkligen komplext och om du inte underhåller det kommer det att gå sönder.

  Vilken Audi har en V10-motor?

Den senaste A8 erbjuder många fantastiska funktioner som att höja bilen när man går in och ut ur bilen och dämpa fartgupp upp till en viss hastighet, men alla dessa funktioner belastar luftfjädringssystemet.

Audi A8 – Motorproblem

Audi A8 kommer med en relativt expansiv motorpalett som inkluderar både diesel- och bensinmotorer samtidigt som den också erbjuder hybridteknik. Det allvarligaste Audi A8-motorproblemet är det som är knutet till styrkedjespännaren som kan förstöra en motor helt om den inte tas om hand på rätt sätt.

Du måste också tänka på att Audis stora bilar tenderar att dricka lite för mycket olja och att de ofta även kan läcka olja också. Se därför till att trycktesta hela oljesystemet för att se till att det inte finns några läckor någonstans i systemet.

Audi A8 – problem med växellådan

A8 levereras med Audis egenutvecklade 8-växlade Tiptronic-växellåda som är försedd med en momentomvandlare. Anledningen till att A8 använder en vanlig automatlåda i stället för en dubbelkoppling är att dubbelkopplingen inte är lika raffinerad och smidig som automatlådan.

Den automatiska lådan lider dock ibland av ovilja att växla, långsamma växlingar, problem med solenoiden och till och med problem med vridmomentomvandlaren. De flesta av dessa beror på felaktigt underhåll, så se till att underhålla din A8 så bra som möjligt.

FAQ-avsnittet

Är Audi A8 ett flaggskepp från Audi?

Audi A8 var förvisso ett Audi-flaggskepp förr i tiden, men numera hävdar många att A8 inte längre är överlägsen alla andra Audi-modeller. Vissa säger att Audi Q8 är det nya flaggskeppet för Audi medan andra anser att bilar som e-tron GT eller till och med Audi RS7/RS6.

  Vanliga problem med Audi RSQ8

Anledningen till att A8 inte längre är obestridd är att den inte säljer lika bra som tidigare. SUV:erna håller på att ta över och många som tidigare köpte stora sedans är nu villiga att köpa en SUV eftersom de erbjuder samma mängd utrymme men mycket bättre användbarhet och sikt.

Är Audi A8 bättre än Mercedes Benz S-klass?

Mercedes Benz S-klass har alltid varit kung i detta segment eftersom A8 vanligtvis försöker komma ikapp S-klassen medan S-klassen är den bil som sätter alla standarder. A8 kostar betydligt mindre än den nya S-klassen och anledningen till det är att Audi vill underskrida S-klassen för att locka fler kunder.

Men när det gäller vem av dessa två som är bättre går det inte att förneka att S-klassen är det.

Hur länge kan en Audi A8 hålla?

En Audi A8 bör kunna hålla några hundra tusen mil utan att behöva stora översyner eftersom A8 troligen är en av de Audi-modeller som håller längst. Det finns exempel på att dessa har passerat över 500 000 mil och fortfarande fungerar som dagen då de kom ut.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts