Audi S-Tronic – Allt du behöver veta

”Vorsprung Durch Technik” (Förbättring genom teknik) är en vanlig Audi-slogan som är utformad för att visa upp det som varumärket bygger på. Audi gillar att förnya sig, och de vill leda varumärket med ständiga innovationer, vilket är anledningen till att Audi S-Tronic-växellådan finns.

S-Tronic-växellådan är en så kallad dubbelkopplingsväxel som syftar till att kombinera överlägsen prestanda med effektivitet. Den första S-Tronic-växellådan har släppts redan 2008 och sedan dess gör Audi sitt bästa för att göra växellådan så bra som möjligt.

I den här artikeln ska vi förklara vad S-Tronic-växellådan gör, hur den fungerar, hur tillförlitlig den är och varför du ska köpa den. Den dubbla kopplingsdesignen gör underverk när det gäller prestanda och effektivitet och det är därför Audi har valt att erbjuda en DCT framför en vanlig momentomvandlare.

Det finns några nackdelar med S-Tronic som också kommer att diskuteras i detalj nedan. Allt som allt, se till att läsa artikeln för att få en bättre förståelse för varför S-Tronic är så populär som den är.

Vad är Audi S-Tronic?

Audi S-Tronic är ett Audi-märkesnamn som används för att beskriva en dubbelkopplad direktväxellåda som gör det möjligt för dig att köra din bil i antingen automatiskt läge eller helt manuellt läge. S-Tronic är utformad för att kombinera alla fördelarna med en manuell växellåda samtidigt som den ger dig möjlighet att helt enkelt koppla in D och låta bilen göra magin.

  Den bästa bilen när det gäller bränsleekonomi

S-Tronic är den senaste Audi-växellådan medan Audi Tiptronic, R-Tronic och DSG Multitronic alla är äldre växellådor som inte är lika avancerade som S-Tronic. Audi har konstruerat S-Tronic så att den ska kunna växla utan ett märkbart avbrott i kraftflödet.

S-Tronic är också mer bränslesnål än de flesta vridmomentomvandlare som finns eftersom den är utformad för att alltid köra i ett relativt lågt varvtalsområde. När du däremot slår in sportläget tenderar växellådan att hålla högre varvtal för att alltid ha all tillgänglig kraft att erbjuda.

Detta säkerställer ett tillvägagångssätt med flera karaktärer när det gäller att utforma en växellåda, och det är därför Audi S-Tronic är så berömd.

Hur fungerar Audi S-Tronic?

S-Tronic består av två flerskiviga kopplingar som kallas K1 och K2 förutom två undertransmissioner som driver bilens växlar direkt. Dessa transmissionskomponenter är båda aktiva när motorn är igång, men det är alltid bara en som sköter växlingarna.

När du lägger in andra växeln och börjar accelerera är tredje växeln lätt tillgänglig i den andra delen av växellådan. Detta garanterar snabba växlingar utan den ”shunt i ryggen” som förknippas med äldre växellådor med enkelkoppling.

I samma ögonblick som K1-kopplingen öppnas stängs K2-kopplingen, och det är så en DCT-växellåda kan växla så snabbt utan att kännas nervös eller oreflekterad. K1-kopplingen kopplar in 1:a, 3:e, 5:e och 7:e växeln eftersom den är både större och robustare än K2-kopplingen som sköter 2:a, 4:e, 5:e och backväxeln.

  Vilken är den bästa dieselbilen från Audi?

Audi S-Tronic tillförlitlighet och vanliga problem

Audi S-Tronic är också en ganska tillförlitlig växellåda vilket innebär att den är en riktig uppgradering jämfört med sin föregångare. Audi Multitronic är utan tvekan den minst tillförlitliga växellådan som Audi har tillverkat, även om den är den som liknar S-Tronic mest.

S-Tronic är dock inte helt felfri eftersom den tenderar att få problem med hydraulenheten (Mechatronic), den bakre växelväljaren, solenoiden och en bränd koppling. Dessa problem visar sig vanligtvis genom den fruktade varningslampan för ”växellådsfel” och åtföljs av en ryckig körning, mycket buller och ovilja att lägga i en växel.

Audi S-Tronic-versioner

Sedan S-Tronic började användas 2008 har Audi kontinuerligt uppgraderat den för att göra den så robust och sofistikerad som möjligt. Den allra första S-Tronic har 6 växlar, medan de nuvarande har upp till 8 växlar för optimal effektivitet och kraftöverföring.

Vissa Audi Sport-modeller använder en mer robust version av S-Tronic som klarar mer vridmoment kontinuerligt. Detta möjliggör också läget Launch Control där du kan rocka bilen av linjen för de där rekordtiderna på 0-60 mph.

FAQ-avsnitt

Vilka körlägen erbjuder Audi S-Tronic?

Audi S-Tronic har två lägen: ett helautomatiskt läge och ett manuellt läge. Det automatiska läget erbjuder också två olika lägen: Drive och Sport. Sportläget gör växellådan ännu mer responsiv samtidigt som motorns varvtal är högre än vanligt. Med andra ord håller S-Tronic-växellådan i sportläget dig alltid inom det maximala effektområdet.

  2022 Mercedes AMG EQS vs Tesla vs Audi

Manuellt läge gör det möjligt för dig att helt ta över växlingsprocessen genom antingen rattmonterade pedaler eller genom att använda själva växelspaken. Dessa är ett föredraget alternativ för dem som gillar att ta med sig bilen till banan eftersom de kontrollnivåer som ett manuellt läge erbjuder alltid kommer att vara överlägsna en automatlåda.

Vilka är fördelarna med Audi S-Tronic?

Det finns en hel del fördelar med en DCT-växellåda. Till att börja med är S-Tronic mycket effektivare jämfört med en Audi momentomvandlare, samtidigt som den är mer kontrollerbar och mjukare. S-Tronic eliminerar också helt och hållet den shunt som är förknippad med växling av växlar.

En av de största fördelarna som S-Tronic erbjuder är kontrollerbarheten. Det manuella läget som erbjuds är bättre än alla andra momentomvandlartransmissioner eftersom det bokstavligen växlar på millisekunder.

Vilka är nackdelarna med Audi S-Tronic?

Audi S-Tronic-växellådan är dyrare att köpa, underhålla, reparera och byta ut jämfört med en enklare momentomvandlarenhet. Den är också mycket tyngre, vilket innebär att de prestandafördelar som den erbjuder hamnar lite i skymundan på grund av den extra vikten.

Om du inte är van vid att köra en DCT-växellåda kommer du också att märka lite ryckighet när du manövrerar i lägre hastigheter. Detta är ett vanligt drag hos de flesta DCT-växellådor vilket innebär att det är något som alla DCT-växellådor lider av.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts