Ruf vs. Porsche – Vad är skillnaden?

Ruf vs. Porsche - Vad är skillnaden?

BMW har Alpina, Fiat har Abarth och Porsche har Ruf. Alla dessa tre företag är inriktade på att helt och hållet omforma samtida BMW-, Fiat- och Porsche-modeller.

Skillnaden mellan dessa tre och AMG, RS eller BMW M är att dessa tre företag inte bara trimmar bilarna, utan även gör många andra finjusteringar och förändringar, så mycket att fordonen sedan registreras som Alpina, Abarth eller Ruf, inte BMW, Fiat eller Porsche.

Detta innebär att Aplina, Abarth och Ruf tar chassit från vanliga BMW-, Fiat- och Porsche-modeller, men lägger till en massa skräddarsydda delar som förändrar bilen i dess väsen, tillräckligt mycket för att de ska betraktas som fristående märkesbilar. Alla tre har licens från sina respektive tillverkare för att ändra bilarnas namn och även erbjuda specifika VIN-nummer.

RUF Automobile

Ruf-företagets rötter sträcker sig tillbaka till 1975 då Alois Ruf Jr började modifiera Porsche 911:or. Den första Ruf Porsche avslöjades 1977, en 930 911 packad med en stroked 3,3L motor. Senare 1978 släppte Ruf 911 SCR med en 3,2 liters motor med naturlig insugning och 217 hk.

Ruf har sedan dess fortsatt att erbjuda förbättrade Porsche 911-modeller. Några av dessa modeller, som Ruf CTR och Ruf CTR2, har också uppnått topphastighetsrekord på över 211-217 mph. Detta innebär att dessa två modeller var de snabbaste produktionsbilarna på planeten under en kort stund före den legendariska McLaren F1:s nära förestående ankomst.

Men Ruf Automobile slutade inte där, för nästa största succé från den tyska tillverkaren kom 2007 med CTR3 som firade 20-årsdagen av den första CTR-modellen. Ruf var fast besluten att helt och hållet se över en vanlig 911 till den grad att Ruf 2010 till och med erbjöd den första och enda V8-drivna 911:an i historien.

  Är det värt att köpa en Porsche Macan?

Ruf CTR-modeller

Där RUF har gjort den största förbättringen av Porsche-bilar är effektuttaget, eftersom Porsches från dessa epoker var ganska tama jämfört med Ruf-förbättrade 911:or. En av de mest legendariska Ruf-modellerna var Ruf CTR Yellowbird, en smakfullt och vackert renoverad 911.

Yellowbird är verkligen en av de mest ikoniska bilarna från den epoken, särskilt eftersom Yellowbird överträffade alla de stora konkurrenterna från den epoken. Bilar som Lamborghini Countach, Ferrari Testarossa och till och med Porsches egen 959, som nu också hyllas som ett av Porsches största tekniska underverk, har förnedrats av Yellowbird.

Alla Ruf 911:or har ett distinkt VIN, vilket innebär att de är helt fristående modeller som på pappret inte har något samband med Porsche. Vad Ruf gjorde med CTR 2 911:orna var också inget annat än spektakulärt, eftersom dessa modeller erbjöd upp till 700 hk och konkurrerade med fullfjädrade specialbyggda strikta racerbilar.

Ruf gjorde ett stort genomslag med CTR2 i Pikes Peak internationella bergsklättring, Virginia City Hill Climb tävling och många andra tävlingar genom att bara vinna kontinuerliga pole positions.

Ruf CTR3 och Ruf eRUF-modellen A

Ruf CTR3 släpptes 2007, och det var första gången som Ruf helt omarbetade hela 911:an från topp till tå. CTR3 erbjöd en unik kaross och en mittmotorskonfiguration som var inget annat än banbrytande.

CTR3 är utrustad med en 6-cylindrig motor med 700 hk och RUF har haft ett nära samarbete med Multimatic och Bosch för att producera CTR3. För att få lite sammanhang om Multimatic och Bosch, så är det samma företag som fortfarande tillverkar den nya Ford GT i Kanada, och Bosch är ett av de ledande elektronikteknikföretagen i hela branschen.

  Är Cayman en Boxster med hårt tak?

eRuf modell A var en helt elektrisk 911 från slutet av 2000-talet. eRuf-modellen hade en topphastighet på 140 km/h, 204 hk och en uppskattad räckvidd på 250-320 mil. I dagens tid med Plaid 1000hp Teslas verkar detta naturligtvis skrattretande. På 2000-talet var detta dock toppen av EV-industrin.

Tyvärr blev eRuf modell A aldrig riktigt tillgänglig för köp, men den visar vad Ruf var kapabel till i slutet av 2000-talet. Ända sedan Ruf började förbättra Porsche 911:or har varje enskild modell som de har släppt fått ett positivt mottagande, och många modeller kommer för alltid att representera den absoluta toppen av tysk bilteknik.

FAQ avsnitt

Vilka andra Porsche eftermarknadstuners finns det?

Numera finns det många olika eftermarknadstuners för Porsche. Vissa av dem erbjuder kompletta översyner som Singer och Ruf, och andra som Techart eller Manthey Racing är främst inriktade på att förstärka en vanlig 911 för bättre prestanda på banan.

Hur mycket kostar en Ruf 911?

Det här är den del av historien där allt börjar bli lite mer vettigt. Ruf-modeller var och är fortfarande olidligt dyra, eftersom vissa av dessa modeller kostar 3-4 gånger mer än de 911-modeller de baserades på.
För att ge en liten fingervisning om sammanhanget kan nämnas att CTR Yellowbird kostade 250 000 dollar, vilket i dagens penningvärde är uppemot en halv miljon dollar. Detta är peanuts jämfört med det pris som den här modellen får i dag, eftersom en begagnad Ruf Yellowbird såldes 2018 för mer än en miljon dollar.
CTR3 hade ett pris på 725k dollar när den släpptes och har idag ett uppskattat värde på 1,3-1,4 miljoner dollar.

  Vad är en 7-växlad Porsche Doppelkupplung?

Hur många Ruf 911:or finns det?

En av huvudanledningarna till att Ruf-modellerna är så dyra är det faktum att endast några dussin bilar någonsin tillverkades. Den ursprungliga CTR var begränsad till 29 exemplar, CTR2 hade 16 standardupplagor och 12 CTR2 Sport-versioner. CTR3 var också begränsad till 30 enheter.

Det är säkert att säga att det bara finns ett fåtal av dessa som knackar runt, de är verkligen svåra att hitta om du är intresserad av att köpa en. Folk älskar dessa bilar och vill behålla dem för alltid, vilket innebär att värdet på dessa bilar säkert kommer att fortsätta att skjuta i höjden under de kommande åren.

Varför är Ruf så känd?

Lustigt nog är huvudanledningen till att Ruf 911:or är så kända idag det otaliga antalet videospel som har presenterat Ruf-modeller istället för vanliga Porsche-modeller. Detta beror på att Porsche har tecknat ett exklusivt avtal med EA (Electronic Arts) om att endast erbjuda Porsche i EA-spel som Need for Speed.
Detta innebar att praktiskt taget alla andra videospel erbjöd Ruf 911:or. Spel som Gran Turismo, Assetto Corsa, Asphalt, Test Drive, The Crew och många andra erbjöd endast Ruf 911:or. På grund av detta har Ruf, fått en stor kultföljd bland många videospelsentusiaster.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts