Porsche Tiptronic vs. PDK – vad är skillnaden?

Porsche Tiptronic vs. PDK - vad är skillnaden?

Under hela Porsches biltillverkningshistoria har denna ikoniska tyska biltillverkare erbjudit några olika automatlådor, till exempel det tidiga Sportomatic-systemet, Porsche Tiptronic-systemet eller det nyaste av dem, Porsche PDK.

Syftet med alla tre systemen var att ytterligare förbättra prestandan hos Porsches modeller jämfört med en vanlig manuell växellåda. Det tidigaste Sportomatic-systemet var ganska tråkigt och klumpigt och Tiptronic-systemet var en klar förbättring. Den imponerande PDK är den nyaste banbrytande Porsche-transmissionen.

Det enklaste sättet att skilja Tiptronic- och PDK-växellådan från varandra är att en Tiptronic-växellåda använder en momentomvandlarautomatik och en PDK-växellåda använder ett kopplingssystem.

Detta innebär att Tiptronic-systemet ger dig möjlighet att manuellt styra en automatisk växellåda och PDK gör det möjligt att automatiskt styra en manuell växellåda. Mellan de två är PDK ett överlägset växlingsalternativ, och Tiptronic är nu ganska gammalt och säkert inte alls lika kapabelt.

Porsche Sportomatic transmission

Porsche Sportomatic-växellådan anses vara en automatväxellåda, men i ärlighetens namn var Sportomatic aldrig en riktig automatväxellåda eftersom detta system endast gjorde det möjligt för dig att växla genom ett vanligt H 4- eller 3-växlat mönster utan att kopplingen kopplas in.

Detta innebär att systemet hade en särskilt utformad mikrobrytare som aktiverades för att öppna den pneumatiska ventilen i det ögonblick du tryckte på växelspaken. Detta skulle få en vakuumcylinder att koppla ur kopplingen så att du kunde växla.

Sportomatic-systemet erbjöd en tidig version av en vridmomentomvandlare som gjorde att du inte kunde stanna bilen när du stannade. Systemet erbjöd också en vridmomentomvandlare med multiplikator som gjorde det möjligt för föraren att dra iväg i någon av de fyra växlarna utan att stanna.

  Är Porsche Boxster en tjejbil

Även om de flesta tenderar att tro att Sportomatic-växellådan var en genomgående automatisk växellåda, krävde den ändå en hyfsad mängd inblandning av föraren, vilket innebar att den på intet sätt var en traditionell automatisk växellåda.

Porsche Tiptronic

Redan 1995 introducerade Porsche Tiptronic-växellådan för Porsche 911 993-modellen. Detta var den första riktiga automatiska Porsche eftersom den eliminerade behovet av inblandning av föraren jämfört med den tidigare halvautomatiska Sportomatic-transmissionen.

Tiptronic-systemet var också den första Porsche-växellådan som utnyttjade rattmonterade växelspakar. Tiptronic var en ganska kapabel växellåda för sin tid, men det allmänna mottagandet av detta system var inte så positivt.

Detta beror på att de flesta automatiska momentomvandlare från den här tiden var ganska klumpiga och långsamma att reagera. Ferrari erbjöd även den kontroversiella F1-växelomvandlarautomatiken, som också var ganska oälskad av majoriteten av bilentusiaster.

Numera är Tiptronic 911:or inte alls lika populära som vanliga 911:or med manuell växellåda från samma era, och de värden som är förknippade med dessa modeller återspeglar verkligen detta. En god gammal Porsche manuell växellåda är mycket bättre än ett Tiptronic- eller Sportomatic-system.

Porsche PDK-växellåda

Efter det tvivelaktiga mottagandet av Tiptronic-systemet introducerade Porsche PDK-systemet redan 2009 för serieproduktion, och ända sedan PDK-systemet släpptes har Porsche fortsatt att förbättra det. Man kan lugnt säga att PDK-systemet är den enda överlägsna automatiska Porsche-växellådan jämfört med en vanlig manuell Porsche-växellåda.

Systemet har sina rötter tillbaka till Le Mans-racerbilar från 1980-talet, och de senaste PDK-utrustade Porsche-modellerna är otroligt kapabla, främst på grund av detta överlägsna transmissionsalternativ. Alla Porsche Panamera-, Cayenne- och Macan-modeller levereras endast med en PDK-växellåda.

  Vad är det för fel på en Porsche Boxster?

Vissa 911- och Boxster/Cayman-modeller kan dock utrustas med en manuell växellåda utan att betala en extra avgift. Det är värt att notera att majoriteten av Porsche-kunderna föredrar PDK-automatiken framför en manuell växellåda, och detta kan inte sägas om någon annan halvautomatisk/automatisk växellåda från Porsche.

Porsche PDK är en snabbare, mer tillförlitlig, smidigare, hållbarare och bränslesnålare version av det tidigare Tiptronic-systemet. PDK-växellådan är också utrustad med många ytterligare funktioner, t.ex. automatisk varvtalsanpassning, enkel häl- och tåfunktion och startkontroll.

FAQ-avsnitt

Är Porsche PDK-växellådan mer tillförlitlig än Porsche Tiptronic-växellådan?

Porsche PDK är en betydande uppgradering jämfört med det tidigare Tiptronic-systemet på nästan alla möjliga sätt, inklusive tillförlitlighet. Numera testar Porsche de flesta av sina modeller i upp till 186 000 mil, och Porsche hävdar att PDK-växellådan kommer att hålla hela livet om du tar väl hand om den.

Och att döma av de tillgängliga uppgifterna är Porsche inte långt från sanningen. Samma sak kan inte sägas om Tiptronic-systemet. Detta beror främst på att Tiptronic-systemet är mycket äldre jämfört med PDK, men Tiptronic är fortfarande ganska pålitligt om det underhålls på rätt sätt.

Är Porsche PDK lämpligare för en Porsche Cayenne jämfört med Tiptronic?

En Porsche Cayenne är ingen 911 eftersom 911:orna helt enkelt är byggda på ett annat sätt. En Cayenne är en kapabel sport-SUV, men prestandanivåerna hos även de mest kraftfulla Turbo Cayenne-modellerna är inte ens i närheten av 911:s basplatta.

  Porsche vs Corvette tillförlitlighet - vilken är bäst?

Många tycker att en momentomvandlare som Tiptronic är mycket bättre än en dubbelkopplingslåda eftersom vissa dubbelkopplingar är alldeles för obekväma vid lägre hastigheter. Och det är verkligen fallet för vissa dubbelkopplingar, men inte för Porsche PDK. PDK är ett av, om inte det mest sofistikerade dubbelkopplingssystemet som finns.

Är en dubbelkopplad växellåda bättre på alla sätt jämfört med en automatisk växellåda med vridmomentomvandlare?

Dubbelkopplingsväxlar är vanligtvis snabbare, smidigare, effektivare och mer tillförlitliga jämfört med en äldre momentomvandlare. Men vissa biltillverkare, till exempel BMW, byter ut dubbelkopplingsautomatiken mot en mer vanlig momentomvandlarautomatik i modeller som den nya BMW M5 med LCI 2021.
Detta beror på att dubbelkopplingen i den äldre M5 var lite för ryckig i lägre hastigheter, och den nya vridmomentomvandlaren är lika snabb och tillförlitlig som den äldre dubbelkopplingen, men utan att komforten i låga hastigheter minskar. En Porsche PDK är dock så bra att det inte finns något behov av en nedgradering till en vanlig vridmomentomvandlare.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts