Hur lång livslängd har en hybridbil?

Det är svårt att säga hur länge en bil kan hålla, men om vi tar en titt på några kritiska aspekter av hybridbilar som tenderar att gå sönder så småningom kan vi komma fram till en rimlig uppskattning. Den första och mest avgörande aspekten av hybridbilens livslängd är batteriet.

Även om de flesta tillverkare tenderar att täcka sina batterier i upp till 100 000 mil, kan batterier hålla mycket längre. Skillnaden här är dock att de tenderar att försämras snabbare efter 100-150 000 mil. Även då kommer batteriet att vara användbart, men batteriets maximala kapacitet kommer att vara allvarligt nedsatt.

Många olika saker påverkar hur länge ett batteri kan hålla. Kilometerantalet är det mest uppenbara, men väder, korrekt laddning, ålder, intensitet i användningen och underhåll spelar också en stor roll. Om du följer alla de regler som tillverkaren anger bör du kunna utnyttja batteriet maximalt.

Några studier har visat att Toyota tillverkar de mest tillförlitliga hybriderna på marknaden, och det är dessa som vanligtvis håller längst. Hur som helst beror det på hur väl en specifik bil har behandlats.

Hybridbatteriets grunder för livslängd

Som tidigare nämnts bör hybridbatterier hålla minst 100 000 mil innan de börjar försämras, men de flesta batterier klarar sig mycket bättre än så. De flesta hybridbilar i dag drivs av litiumjon- och litiumpolymerbatterier som ger ett överlägset förhållande mellan effekt och vikt.

De är otroligt täta och erbjuder många laddningscykler. Den totala energin i ett batteri i en hybrid-/EV-bil mäts i kWh, och de flesta hybrider erbjuder numera mellan 10-70ish kWh, medan elbilar som Rimac Nevera erbjuder upp till 120 kWh, vilket är det högsta kWh-batteriet i någon bil hittills.

  Bästa bilen för någon som inte kör mycket

Dessa batterier används för att driva bilen, och ett fullt laddningstillstånd bör ge dig mellan 10-150 miles i genomsnitt. För att batteriet ska hålla länge bör du följa allt regelbundet underhåll och du bör också göra vad tillverkarna säger åt dig att göra.

Ett batteri kan inte hålla för evigt, och de flesta tillförlitliga källor uppskattar att ett vanligt hybridbatteri bör hålla i ungefär 1000-2000 laddningscykler. Det är alltid en bra idé att hålla batteriet mellan 20-80 % laddning, även när du parkerar bilen under längre perioder.

Maximera batteriets livslängd

Åldern spelar roll, och i vissa fall bör du byta ut batteriet redan efter fem år. Detta gäller främst om du kör din bil på långa dagliga resor, men om du kör den privat i stan och följer alla laddningsinstruktioner bör batteriet hålla betydligt längre.

Men även om åldern spelar roll, spelar körsträckan en ännu större roll. Eftersom du måste ladda batteriet oftare betyder det att du använder ett uppskattat antal batteriuppladdningscykler. Om du kör maximal räckvidd varje dag har du alltså mer än 300 laddningscykler per år.

En annan viktig aspekt av batteriets livslängd är balansen i varje battericell. För att batteriet ska hålla längre bör varje battericell vara balanserad med de celler som ligger närmast varandra. Om så inte är fallet kommer cellerna att brytas ner tidigare, vilket avsevärt minskar batteriets livslängd.

Vädret spelar också en stor roll när det gäller batteriets livslängd eftersom extrema väderförhållanden kan påverka batteriet negativt. Även om du kan värma upp förbränningsmotorn tidigt tar det längre tid för batteriet att värmas upp.

  Varför är gasmotorer bättre än elmotorer?

Korrekt laddning är viktigt

Det finns flera sätt att ladda ett hybridbatteri på. Du kan antingen använda en vanlig hemkontakt som borde ladda bilen på upp till 8 timmar eller så, beroende på batteriets storlek. Den nuvarande laddningstekniken är dock mycket mer avancerad, och en snabbladdare av nivå 3 är den mest avancerade.

En snabbladdare på nivå 3 kan ladda upp ett batteri på så lite som 30-40 minuter, men dessa tar ut sin rätt på batteriets livslängd. Även om de flesta bilar är utrustade med avancerade system för hantering av batteriladdning kan de inte fullständigt konditionera batteriet.

En snabbladdare arbetar mer aggressivt genom att pumpa in mer elektricitet i batteriet, vilket i slutändan leder till en snabbare nedbrytning av batteriet. För att ladda på ett ansvarsfullt sätt bör du bara ladda bilen när det är nödvändigt, det innebär att det inte finns någon anledning att ladda bilen om den redan har ett hyfsat laddningstillstånd.

FAQ-avsnitt

Vad mer påverkar livslängden för en hybridbil?

Även om batteriet är den viktigaste aspekten av hybridbilens livslängd spelar även andra faktorer en stor roll för att förlänga en hybridbils livslängd. Som sådan är allmänt slitage alltid viktigt med alla typer av föremål, så att underhålla bilen och serva den är ett måste.

Det är bara att hålla bilen snygg hela tiden, så bör du få ut det mesta av den. Regelbundna serviceintervall bör respekteras, detsamma gäller rekommenderade däck och bränslesorter. Försök att underhålla bilens interiör och exteriör, och akta dig för rost.

  Bästa hybridbilar för långa förare

Finns det några nästa generations hybridbatterier på horisonten?

Litiumjonbatterier är avancerade, men framtiden för batteriteknik är inte litiumjon. Litiumkisel och batteriteknik med fasta batterier är den verkliga framtiden för batterier för elfordon och hybrider. Dessa batterier bör förbättra prestandan, hålla längre, vara billigare och rymma mer energi.

Många vanliga tillverkare som BWM, Daimler och VAG har redan investerat stora summor i denna teknik.

Vad händer med gamla EV- och hybridbatterier?

Det bästa scenariot är att återvinna batterierna, och nästan 98 % av alla komponenter i blybatterier kan återvinnas till kablar, tvättmedel, vägvisare osv. När det gäller litiumjonbatterier är det dock inte så positivt.

Litiumjonbatterier består av farliga material som har en begränsad användningstid. Dessutom kan de till och med explodera om de demonteras på ett felaktigt sätt. 5-10 % är en rättvis uppskattning av hur många litiumjonhybridbatterier som återvinns för närvarande.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts