Varför är gasmotorer bättre än elmotorer?

Elmotorer är ett stort steg framåt jämfört med traditionella förbränningsmotorer när det gäller effektivitet och underhåll. Men elbilar är inte perfekta och de har vissa brister jämfört med bilar med förbränningsmotorer, ibland så mycket att de faktiskt verkar vara en försämring.

Vi befinner oss i början av en ny era av bilism, nyare bilar kommer att börja erbjuda elektriska drivlinor allt oftare, och ICE kommer långsamt att bli mindre och mindre spännande och allt dyrare att driva. Men om vi övergår helt och hållet finns det några aspekter som är värda att tala om.

Det är ännu inte dags att släppa loss ICE, för vi är inte ens i närheten av att vara redo. Infrastrukturen är i sin linda och tekniken utvecklas snabbt. Det finns massor av skäl till varför en förbränningsmotor är bättre än en elmotor.

Räckvidd

En av de mest uppenbara skillnaderna mellan en bil med förbränningsmotor och en elbil är förmodligen räckvidden. Moderna elbilar är bra för upp till 300 påstådda mils räckvidd, men i verkligheten är räckvidden nästan alltid kortare. Ditt körsätt, utomhustemperaturen, hastigheten du kör, din vikt…

Alla dessa aspekter kan förändra din förväntade räckvidd drastiskt, och de flesta människor letar efter en laddare mycket tidigare än vad som påstås. Å andra sidan ger en bil med isbränsle flera hundra mil på en enda tank, och det är lätt och framför allt snabbt att tanka den.

Laddning/tankning

Om bränslet tar slut är allt du behöver göra att gå till en närliggande bensinstation, öppna tanklocket, fylla bilen med bensin, stänga den, gå och betala och du är tillbaka på vägen. Hela denna process kan ta dig i genomsnitt 3 till 10 minuter, och det finns massor av bensinstationer överallt.

  Bilar med minst underhåll

Om du äger en elbil är du mycket beroende av laddningsnätet i ditt område och dess tillgänglighet och funktionalitet. Detta innebär att det bara är meningsfullt att äga en elbil om du laddar den hemma, allt annat är lite för osäkert för att man ska kunna lita på det.

Bränsle-/laddningsstationsnätverk

Som tidigare nämnts befinner vi oss fortfarande i ett förhållande mellan bränsle och laddningsstationer på 1000:1, och antalet elfordon på vägarna ökar snabbt. Dessutom finns det massor av olika laddningsföretag med specifika appar och betalningsmetoder, och många av dem fungerar ofta inte som avsett.

Olika laddningshastigheter, laddare som inte är beställda, en trafikstockning med två bilar för en laddare, eller någon som parkerat sin BMW på en anvisad EV-parkering är alla vanliga vardagliga EV-ägande saker. Detta kan bara inte jämföras med att tanka bilen på en gazillion av tankstationer i närheten.

Time

Den förmodligen största skillnaden mellan en EV och en vanlig bil med förbränningsmotor är den tid du förlorar på att göra EV-specifika vardagssaker. Att ladda till 80 % av kapaciteten i bästa fall tar vanligtvis cirka 30 minuter, att vänta på en laddare tar ännu längre tid.

Detta är särskilt tydligt om du åker på en lång bilresa. Om du åker på en bilresa på 1 000 mil blir det i bästa fall minst fyra laddningsstopp för de flesta fordonsmodeller. Det innebär ytterligare 2-4 timmar extra på vägen om du inte planerar därefter och om en laddare alltid är lättillgänglig.

  Bästa sportbil för en första bil

Batterier

Generellt sett bör underhållet av EV vara mindre kostsamt jämfört med en ICE-bil. Men batterierna tenderar att slitas ut, och efter några år kan de till och med behöva bytas ut. För inte så länge sedan låg batterikostnaderna på omkring 1000 dollar per kWh, numera kostar de inte lika mycket, men de kommer säkert att göra ett stort intryck på ditt bankkonto.

Enligt några legitima forum för Tesla-ägare kostar ett Tesla Model 3-batteri 190 dollar per kWh. Om du multiplicerar det med Model 3:s totala effekt får du en räkning på 10-12 000 dollar. Men om du lyckas skada batteriet i ett tidigare skede kan ersättningsräkningen bli horribel.

Elbilar är inte så miljövänliga.

I motsats till vad många tror är inte heller elbilar så miljövänliga. Även om idén om en koldioxidneutral produktion är lika relevant som någonsin tidigare, är elfordon i detta skede beroende av många fossila bränslen under hela produktionen, men ingen brukar nämna det.

Naturligtvis borde detta förändras under de kommande åren, men just nu kommer så mycket som 67 procent av USA:s elektricitet från smutsiga gamla fossila bränslen. Enligt American Energy Information Administration verkar det som om EV:s förlitar sig på fossila bränslen under bilens hela livstid, även om det verkar som om slutkunden inte gör det.

Bilentusiaster

Ingen kan förneka den absurda 0-60mph-tiden för en Rimac C_Two, en Aspark Owl eller en Tesla Roadster. Men du kan verkligen förneka spänningen med en elbil utöver det. Elbilar är tysta, robotiserade och de lider också på toppskiktet.

Elbilar erbjuder inte ett så brett spektrum av identitetsdefinierande aspekter av drivlinan som vanliga ICE-bilar gör. Utan ljud och specifik kraftöverföring och vridmomentkurvor är alla elbilar likadana. Och de flesta bensinälskare fruktar att framtidens superbil kommer att ha allt utom en själ.

  Varför luktar min bil som ruttna ägg

FAQ-avsnitt

Är vi redo för elbilar?

Vissa delar av världen är mer redo än andra, men i allmänhet är vi det inte. Vi har ännu inte utökat vår kunskap om batterier och laddning innan elfordon tar över helt och hållet. Vissa biltillverkare planerar att upphöra med tillverkningen av ICE-bilar före 2030. Men detta är ganska ambitiöst.

Vad tjänar vi på elfordon?

Om de utformas och utvecklas på rätt sätt kommer elfordon att hjälpa oss att förstå att vi bör ta hand om vår miljö. De kommer också att visa oss att man inte behöver en hyperbil för en miljon dollar för att klara av att köra 0-100 km/h på 2,5 sekunder. Elbilarna kommer att visa oss många saker, men först när vi har gått över till att använda dem helt och hållet.

Kommer ICE-bilar att förbjudas i framtiden?

Det är ännu oklart om ICE-bilar verkligen kommer att förbjudas i framtiden, men det verkar inte vara fallet. Kanske kommer försäljningen av nyare ICE-bilar att förbjudas, men alla bilar som finns på vägarna nu kommer sannolikt att få vara kvar där om de följer alla säkerhetsnormer.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts