Hur lång livslängd har en elbil?

Många aspekter av att äga en elbil har redan diskuterats flitigt, men det är svårt att förutsäga hur länge en elbil kan hålla. Allt vi kan göra är att fokusera på de specifika komponenter som är viktiga för en elbil, och hur väl de kan stå emot tidens tand.

Knappast någon annan komponent i en elbil är lika viktig som batteriet eftersom batteriet är den primära energikällan för en elbil, och det kostar dessutom mycket pengar att byta ut. De flesta nätbutiker föreslår dock att ett EV-batteri ska hålla någonstans mellan 100 000-150 000 mil i de flesta fall.

För att få en liten kontext erbjuder de flesta EV-tillverkare ett garantipaket på 8-10 år eller 100 000 mil, vilket sammanfaller perfekt med de ovan nämnda uppskattningarna. Tesla erbjuder mellan 50 000 och 150 000 mil, men för att kunna använda det garantipaketet måste batteriets hälsoprocent ligga över ett visst tröskelvärde.

Sammanfattningsvis kan man säga att för att kunna göra ett antagande om elbilars livslängd måste vi fokusera på batteriet. Batteriet är den avgörande komponenten i en elbil, och utan det är en elbil värdelös. Men om vi lyckas byta ut batteriet är livslängden för en elbil teoretiskt sett obegränsad om den underhålls på rätt sätt.

Hur fungerar batterier för elfordon?

För att fullt ut förstå hur batterier beter sig under 5-10 år måste vi först förstå grunderna för hur de fungerar. För det första använder de flesta elfordon litiumjonbatterier som är mycket bättre än äldre nickel-kadmium- och bly-syrabatterier.

Litiumjonbatterier (Li-Ion) är överlägsna eftersom de är mer krafttäta, vilket innebär att man kan packa in mycket energi i ett relativt litet paket. På den mest grundläggande nivån använder din smartphone och din Tesla samma batteriteknik i olika utvecklings- och sofistikeringsstadier.

  Behöver Teslas olja?

Batterier för elbilar mäts med kilowattimmar eller kWh, och de flesta bilbatterier erbjuder numera mellan 20-ish kWh upp till 120 kWh. En Tesla Model 3 använder 24 kWh per 160 km och har en beräknad räckvidd på 263 km.

Om vi betänker att ett genomsnittligt batteripaket för elbilar i dag klarar av 1500-2000 laddningscykler kan vi potentiellt avgöra hur länge ett specifikt bilbatteri kommer att hålla. När batteriet når ett visst antal laddningscykler börjar den totala batterikapaciteten sjunka.

Hur kan vi bevara den totala batterihälsoprocenten?

Även om det för vissa kan verka som om elbilar inte är gjorda för att hålla länge, finns det ett par saker du kan göra för att ytterligare öka livslängden på ett elbilsbatteri. Först och främst ska du se till att aldrig helt ladda ur ditt EV-batteri eftersom detta vanligtvis ökar batterislitaget.

Vissa experter föreslår att en konstant batterikapacitet på över 45 % är bäst för att maximera batteriets förväntade livslängd på lång sikt. Förutom att inte ladda ur batteriet bör du inte heller överladda batteriet, vilket innebär att du aldrig bör nå 100 % batterikapacitet.

Du bör också undvika att använda snabbladdning på nivå 3 när det inte finns något behov av en snabb uppladdning. Även om snabbladdning på nivå 3 inte skadar batteriet alltför mycket kan sådana skadliga effekter adderas genom 10 års konstant användning. När du förvarar din elbil under lång tid ska du också se till att ständigt övervaka laddningsnivån.

  Vilken bil är bekvämast för långkörning?

Extrema väderförhållanden kan också göra stor skada på ditt batteri. Även om effekterna av sådana extrema miljöer är notoriskt svåra att hålla reda på, orsakar de med all säkerhet skada på ditt batteri. Hur som helst bör du förvara din EV i ett parkeringsgarage för att undvika huvuddelen av sådana effekter.

Byte av elbilsbatteri – Är det vettigt?

Efter cirka 10-15 års användning är batteriet i en elbil inte lika bra som det en gång var. Som sådan blir frågan om ett eventuellt batteribyte relevant, och det gör även många andra frågor kring detta ämne. Först och främst, även om ett EV-batteri blir svagare betyder det inte att det behöver bytas ut.

Men om du vill ha den bästa totala räckvidden är ett nytt batteri ett måste. Ett nytt batteribyte kostar i genomsnitt omkring 5 000 dollar, men detta pris är starkt förknippat med batteriets kapacitet och de allmänna lagarna om utbud och efterfrågan.

Med detta sagt, om vi anser att ett batteri för en elbil ska hålla 100 000-150 000 mil, och att vi efter att vi bytt ut det har ytterligare 100 000-150 000 mil, kan vi säkert dra slutsatsen att ingen kommer att byta ut ett batteri för en elbil mer än en gång, men även om det händer kommer det troligen att kosta mycket mindre.

FAQ-avsnittet

Vad är livslängden för en bil med förbränningsmotor?

Det är nästan omöjligt att säga hur länge en bil potentiellt kan hålla eftersom det finns många skäl till varför en bil kan dö i förtid. Detta innebär att om du underhåller din bil korrekt enligt rekommendationerna och om du inte krockar med den kommer du med största sannolikhet att se några hundratusen mil på mätaren.

  Vilka SUV:er har parkeringshjälp

Även om det är rimligt att tro att vissa bilar potentiellt kan nå en miljon mil, är andra bilar inte tillräckligt välgjorda för att hålla bara en liten procentandel av detta. Hur som helst är det oerhört svårt att veta vilken som är vilken.

Kommer batterier till himlen?

Tyvärr inte, de brukar demonteras till väsentliga komponenter som koppar och aluminium och skickas senare vidare till återvinningsföretag.

En stor nackdel med en massiv EV-revolution är bortskaffandet av elbilsbatterier eftersom flera exempel tyder på att många uttjänta batterier har hamnat i vår miljö. Ett sådant felaktigt bortskaffande kan vara skadligt för vår miljö, och därför bör vi reglera bortskaffandet av batterier mer noggrant.

Hur ofta behöver Tesla-batterier bytas ut?

Tesla är ett märke som är stolt över att kunna säga att dess batterier ska hålla någonstans mellan 300 000 och 500 000 mil. I teorin innebär detta att du inte ens bör tänka på att byta batteri, men som tidigare nämnts är det i hög grad beroende av hur du använder och behandlar ditt batteri.

Ett rykte säger att Tesla för närvarande håller på att utveckla ett batteri som potentiellt skulle kunna hålla en miljon mil. Vi får väl vänta och ta reda på det.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts