Är Porsche 718 Cayman en bra bil?

Är Porsche 718 Cayman en bra bil?

Porsche 718 Cayman är en Porsche-sportbil med två säten på ingångsnivå för dem som vill njuta av en bil med bra köregenskaper och Porsche-emblem utan att behöva betala Porsche 911-pengar. Vissa säger att Cayman är en fattigmans 911, men det kan inte vara längre ifrån sanningen eftersom Cayman erbjuder en helt annan upplevelse. Så är Porsche 718 Cayman en bra bil?

Ja, Porsche 718 Cayman är verkligen en riktigt bra bil. Anledningen är motorerna, designen, kvaliteten, tekniken, sättet den körs på, hur den behåller sitt värde och den rena smidigheten som den besitter. Cayman är en riktig förarbil, så mycket att inte ens 911 kan bestrida det.

Som sådan erbjuder Cayman-utbudet dig ett val mellan antingen 4-cylindriga motorer eller 6-cylindriga motorer beroende på hur seriös du är med prestanda. Designen är fantastisk både invändigt och utvändigt eftersom Cayman är välproportionerad och packad med massor av högkvalitativa material som passar för ett Porsche-märke.

Tillförlitligheten är hyfsad, särskilt de nyaste 718 Cayman-modellerna. Praktiken är verkligen en utmaning på grund av bilens storlek, men det kommer med territoriet. Den goda nyheten är att Cayman erbjuder en hel del utrymme i två bagageutrymmen och bakom den första sätesraden som är lite utmanande för längre förare.

Porsche 718 Cayman – Drivlinan

718 Cayman-utbudet börjar med den vanliga Porsche Cayman som får en 2,0L Boxster 4-cylindrig motor med 2,0L Boxster 4-cylindrig motor med 299 hk. Cayman T får samma motor men är en aning lättare och mer förarfokuserad. Nästa i raden är Cayman S som får en Boxster 4-cylindrig motor på 2,5 liter med 350 hk och Boxster 4-cylindrig motor. Cayman GTS får också en 2,5 liters motor med 365 hästkrafter.

  Vanliga problem med Porsche 996

Den uppdaterade 718 Cayman GTS, som är en mitten av cykeln, får dock en platt 6-cylindrig motor med 400 hk från 911, och den placeras under den spårfokuserade Porsche Cayman GT4 som också får samma motor, men effekten är upphöjd till 420 hk. Cayman-toppmodellen är den helt fantastiska GT4 RS, en begränsad upplaga av en banfokuserad racerbil med en 500 hk stark motor direkt från 911 GT3.

Du kan köpa Cayman med antingen en 6-växlad manuell växellåda eller Porsche dubbelkopplad PDK som passar Caymans karaktär utmärkt. Alla Cayman-modeller kommer med en mittmotormonterad konfiguration och bakhjulsdrift.

Porsche 718 Cayman – Design och chassi

Porsche 718 Cayman delar sin likhet med 718 Boxster eftersom dessa två är baserade på samma plattform. Båda dessa är låga till marken, breda, eleganta och drar säkert till sig uppmärksamhet överallt där de går, särskilt GT4 och GT4 RS. Interiören börjar visa sin ålder lite grann, men kvaliteten är ständigt närvarande i 718-interiören.

När det gäller chassit kan 718 Cayman vara den bästa bilen som Porsche någonsin har tillverkat. Ingen annan Porsche är så välbalanserad och förtroendeingivande som Cayman och det är därför den körs så bra som den gör. Fjädringen är lite styv, särskilt på de spårfokuserade GT4- och GT4 RS-modellerna.

Porsche 718 Cayman – Tillförlitlighet och vanliga problem

När det gäller tillförlitligheten är 718 Cayman hyfsad, men den kostar ganska mycket pengar att underhålla. Detta är inte lika överdrivet som hos konkurrenterna, men Porsches reservdelar är kända för att ha upp till 50 % längre livslängd för service. Som sådan kostar den visserligen mer pengar att underhålla, men den behöver inte underhållas lika ofta som vissa av sina konkurrenter.

  Porsche Boxster - Allt du behöver veta

De vanligaste problemen med 718 Cayman är relaterade till växellådan, motorn, luftkonditioneringen, bränslesystemet och krockkuddarna. Det är värt att nämna att senare 718-modeller är mycket mer tillförlitliga än tidigare modeller, så du bör fokusera på dessa om du letar efter en begagnad 718 Cayman.

Porsche 718 Cayman – Värde och praktiska egenskaper

Instegsmodellen 718 Cayman kostar cirka 60 000 dollar utan tillval medan den toppmodellen GT4 RS kostar uppåt 140 000 dollar, vilket är en otroligt stor premie jämfört med den vanliga 718 Cayman. GT-serien är dock känd för att behålla värdet bättre än 90 % av alla bilar som finns och Cayman 718 behåller överlag sitt värde riktigt bra, så det är vettigt att köpa en sådan framför en jämförelsevis billigare bil.

Praktiken är så bra som den kan vara för en bil av den här storleken, vilket innebär att den erbjuder mycket bagageutrymme tack vare både ett förvaringsfack fram och ett bakre förvaringsfack. Sätena är rymliga, men inte för alltför långa förare.

FAQ avsnitt

Ska jag köpa en Porsche 718 Cayman?

Om du vill ha en spännande kompakt sportbil eller om du vill köpa en bil som kan göra allt både i kanjonerna och på banan är 718 Cayman ett utmärkt val. Vissa använder dessa som dagliga förare, men det är lite väl långtgående eftersom Cayman bara är en tvåsitsig bil med ett relativt begränsat sittutrymme.

  Porsche vs. Range Rover: Tillförlitlighet

Hur som helst, om den här typen av bil fungerar för dig kommer du inte att hitta en bil som är mer vettig att köpa än Cayman. Den behåller sitt värde riktigt bra, den körs helt fantastiskt, den ser snygg ut och den bär det eftertraktade Porsche-vapnet framtill.

Vilken Porsche 718 Cayman är bäst?

718 GTS med 6-cylindrig motor, GT4 och toppmodellerna GT4 RS är de överlägset bättre modellerna jämfört med de 4-cylindriga modellerna. Anledningen till detta är enkel, en äkta Porsche sportbil är helt enkelt inte meningsfull med en 4-cylindrig motor.

Därför är den bästa 718-modellen överhuvudtaget GT4 RS, eftersom den är den allra sista 718-sportsbilen med fokus på banor i begränsad upplaga som redan ökar i värde på många marknader runt om i världen.

Kommer Porsche att erbjuda en ny Cayman snart?

Porsche säger att de siktar på att helt elektrifiera Cayman- och Boxster-utbudet fram till 2024/2025, vilket innebär att en gasdriven 718 kommer att finnas tillgänglig fram till 2024. Chansen är stor att den helt nya Cayman kommer någon gång nästa år och kommer att börja säljas någon gång 2024.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts