Är Porsche 718 Cayman S en bra bil?

Är Porsche 718 Cayman S en bra bil?

Porsche 718 Cayman S är en mellanspecifik version av 718 Cayman-generationen som nu långsamt närmar sig sitt slut. Porsche kommer att erbjuda en ny Cayman om ett år eller två vilket innebär att 718 Boxster också snart kommer att upphöra. Innan 718 Cayman S försvinner måste vi ställa oss frågan: Är Porsche Cayman S en bra bil?

Porsche 718 Cayman S är definitivt en riktigt bra bil eftersom många anser att den är den bästa bilen i hela 718 Cayman-serien. Den kanske inte kommer med en platt 6-cylindrig sugmotor, men den 4-cylindriga 2,5 liter Turbo 4-cylindriga kan göra jobbet utan problem. Cayman S ser också mer tilltalande ut jämfört med den vanliga Cayman och Cayman T.

Tillförlitligheten är hyfsad, vilket är fallet med alla 718-modeller, särskilt de nyare. 718 Cayman S körs på ett mycket mer fokuserat sätt jämfört med den vanliga Cayman vilket verkligen är spännande. Det finns dock några problem som är värda att nämna.

Värdeförslaget är ganska bra eftersom Cayman S är känd för att behålla värdet riktigt bra, bättre än nästan alla bilar i sitt segment. Praktiken är så bra som den kan vara för en bil av den storleken, vilket innebär två separata förvaringsutrymmen, men begränsat inredningsutrymme.

Porsche 718 Cayman S – Drivlinan

718 Cayman S får en 2,0 l fyrcylindrig turbomotor med 4 cylindrar som ger 350 hk och 109 lb-ft vridmoment. Detta är 50 hk och cirka 30 lb-ft vridmoment mer än för instegsmodellerna Cayman och Cayman T. Cayman S kan nå 60mph från stillastående på bara 4,5 sekunder och nå en topphastighet på 177mph vilket är imponerande med tanke på bilens motorstorlek.

  Är Porsche 718 Boxster en bra bil?

Motorn är monterad längsgående i mitten av bilens chassi vilket gör att viktbalansen är perfekt. Cayman S är en bil med fyrhjulsdrift, vilket är fallet med alla 718-modeller. När det gäller växellådan kan du välja mellan en kortväxlad Porsche-manuell eller en 7-växlad PDK dubbelkoppling som passar Cayman S:s karaktär riktigt bra.

Den här drivlinan kan ge upp till 30MPG kombinerad vilket är en riktigt bra siffra med tanke på bilens 0-60mph-tid. På det hela taget är det kanske inte en platt 6-cylindrig motor, men 2,5L-turbomotorn i Cayman S kan definitivt hålla måttet.

Porsche 718 Cayman S – Design och chassi

Porsche 718 Cayman S ser något bättre ut än den vanliga Cayman-modellen tack vare subtila stylinguppgraderingar som inkluderar bättre hjul, större bromsar och mer accentuerade karosseripaneler. Interiören i Cayman S är fokuserad, men innehåller fortfarande några av de bästa materialvalen och en övergripande betoning på den byggkvalitet som Porsche är känd för.

Cayman S erbjuder en styv fjädring, men inte alltför styv så att det känns som om du åker på stenar. Chassiavstämningen är vacker eftersom Cayman S erbjuder en perfekt viktfördelning som gör att den kan köra så bra som den gör.

Porsche 718 Cayman S – Tillförlitlighet och vanliga problem

Tillförlitlighetsmässigt är 718 Cayman S lika bra som alla andra 718-modeller är. Det är dock värt att nämna att nyare 718-generationer, särskilt de efter uppdateringen i mitten av cykeln, är mycket bättre. Cayman S kan kosta mer i underhåll än de flesta bilar i detta segment, men en Porsche kommer alltid att kosta mer än en jämförbar Mazda eller Toyota.

  BMW Z4 VS Porsche Boxster - vilken är bäst?

De vanligaste problemen är förknippade med bilens turboladdare, växellådan, utrustningen, luftkonditioneringssystemet och olika överhettningsproblem. Det är sant att dessa inte är extremt vanliga på 718 Cayman S-modeller, men det beror på att det inte finns så många Cayman S-modeller och att många som äger dem inte kör dem särskilt ofta.

Porsche 718 Cayman S – Värde och praktiska egenskaper

Porsche 718 Cayman S börjar på 72 500 dollar, vilket är cirka 12 000 dollar mer än instegsmodellen 718 Cayman. Den dåliga nyheten är att endast Porsche-entusiaster kommer att kunna se skillnaden mellan den vanliga Cayman och Cayman S, men den goda nyheten är att Cayman S behåller sitt värde riktigt bra.

Praktiken är tveksam eftersom Cayman är en riktigt kompakt bil. Den erbjuder visserligen två förvaringsutrymmen fram och bak, men det inre utrymmet är minst sagt begränsat. Större förare kommer troligen att kämpa där inne medan vuxna av genomsnittlig storlek inte kommer att ha några som helst problem.

FAQ-avsnitt

Ska jag köpa en Porsche 718 Cayman S?

Om du letar efter en tvåsitsig sportbil med ett premiummärke och som är på den mindre sidan, är Cayman S ett utmärkt val. Om du däremot är hårt inställd på att ha en platt 6-cylindrig sugmotor måste du uppgradera till 718 Cayman GTS för 88 150 dollar.

Om du bara vill ha en sportbil med ett premiummärke som inte gör dig besviken när det gäller prestandakörning är Cayman S ett utmärkt val. Vi kan verkligen säga att 718 Cayman är en bra bil, men frågan här är om du är beredd att kompromissa med motorstorlek och inredningsutrymme.

  De bästa gåvorna för Porsche-älskare

Är Porsche Cayman S en mindre Porsche 911 S?

Nej, det är den inte. Porsche 911 är en helt annan bil som beter sig helt annorlunda jämfört med Cayman- och Boxster-modellerna. 911 är en bil med bakre motor medan Cayman är en bil med mittmotor.

911 är bredare, längre, högre och har en längre hjulbas. 911 är också kraftfullare, tyngre och dyrare. Tänk inte på Cayman som en fattigmans 911, för det är den inte. Cayman är en helt annan upplevelse än 911.

Är Porsche Cayman S bättre än Porsche Boxster S?

Boxster S kostar bara en aning mer, men den väger också mer än Cayman. Cayman är mer strukturellt sund, vilket innebär att den också har något bättre kurvtagning. Svaret på den här frågan beror på vad du värdesätter mest.

Om du älskar en upplevelse med toppstyrning och vinden i håret är Boxster det bättre valet. Om du däremot är intresserad av prestanda är Cayman den bättre bilen för dig.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts