Vanliga problem med Porsche 718 Cayman S

Porsche 718 Cayman S problem & fel

Porsche 718 Cayman S är en 2-sitsig kompakt sportbil som ligger mellan de 4-cylindriga 2,0L Cayman-modellerna och de sexcylindriga Cayman-modellerna i det högre segmentet. Cayman S får en unik motor som ger mer effekt och vridmoment för att skilja S från Cayman i instegsmodellen. Det kanske inte är en flat-6:a som de flesta hoppades på, men prestandan kompenserar verkligen för det.

Tillförlitlighetsmässigt är den 4-cylindriga 2,5L-motorn något annorlunda jämfört med den 4-cylindriga 2,0L-motorn i instegsmodellen och framför allt de större 6-cylindriga motorerna. Det verkar som om det enda nämnvärda problemet med 2,5L Turbo är det som är förknippat med turboladdaren och som skickar bilen i halt läge, vilket är riktigt frustrerande.

Förutom dessa motorproblem är Cayman S känd för att drabbas av problem med luftkonditioneringssystemet, problem med överhettning, problem med utrustningen och problem med växellådan. Det är värt att nämna att Cayman S verkar vara en riktigt pålitlig bil och att det inte finns många vanliga problem som vi kan tala om.

Det är sant att de här bilarna kostar ganska mycket pengar att underhålla och att det inte är vanligt i det här segmentet, men en Porsche är en Porsche och det innebär höga driftskostnader, men stor värdebevarelse som jämnar ut det lite grann.

Porsche 718 Cayman S – Motorproblem

I början har vi sagt att Cayman S får en annan motor än resten av Cayman-serien. Den 2,5L turbomotor som finns i Cayman S är kraftfullare och har en större turboladdare. Vissa ägare har dock klagat på att turbovärmeledningen gör att bilen går in i halt läge.

  Porsche vs Audi tillförlitlighet - vilken är bäst?

Dessa motorer har relativt små felprocent, men problem med turboladdaren är de som tar kronan på verket när det gäller motorn. Sammantaget bör du se till att alltid inspektera turboladdaren om du är intresserad av att köpa en begagnad 718 Cayman S eftersom det kostar mycket pengar att byta ut en om det någonsin händer.

Porsche 718 Cayman S – problem med luftkonditioneringssystemet

Problem med luftkonditioneringen är tyvärr ett vanligt drag bland i stort sett alla 718-modeller, men det är värt att nämna att nyare modeller är mycket bättre än äldre modeller. De vanligaste problemen med A/C är förknippade med A/C-kondensatorn, kondensatorledningar och att bilen förlorar förmågan att kyla ner/värma upp insidan av bilens kupé.

Det bästa du kan göra är att inspektera A/C-systemet innan du bestämmer dig för att köpa bilen, och om du märker några problem kommer en kvalificerad Porsche-tekniker sannolikt att lösa dem på nolltid. Som sådana är dessa problem små när det gäller att åtgärda dem, men en felaktig A/C är extremt obekväm, särskilt under sommaren.

Porsche 718 Cayman S – Överhettningsproblem

Det verkar som om överhettningsproblem också ofta förekommer inom Porsches 718-modellutbud och att Cayman S inte heller är helt fri från överhettningsproblem. Några ägare har klagat på att bilen behövde byta vattenpump eller byta termostat eftersom bilen nådde extrema temperaturer även utan att köra fullt ut.

Vissa säger att dessa löste deras problem, men andra säger att bytet av vattenpumpen och termostaten inte löste problemet helt och hållet. Efter ett tag insåg Porsche att vissa modeller var benägna att ha kylvätska som läckte ut och som bara var synliga när bilen körde vid temperatur.

  Har Porsche många problem?

Porsche 718 Cayman S – Utrustningsproblem

718 Cayman är känd för att ibland drabbas av utrustningsrelaterade problem också, och dessa är främst förknippade med bakspoilern som inte går ner i jämnhöjd med resten av bilens kaross. Problem som dessa är inte riktigt märkbara för alla, men de förekommer verkligen på många 718 Cayman-modeller.

Förutom dessa verkar Cayman S vara relativt fri från utrustningsproblem, vilket inte nödvändigtvis är fallet med många andra 718-modeller.

Porsche 718 Cayman S – problem med växellådan

Många anser att Porsches dubbelkopplade PDK-växellåda är den bästa dubbelkopplade växellådan i branschen eftersom den är skottsäker och eftersom den är otroligt snabb och relativt smidig. Detta är fallet med de flesta nyare Porsche PDK-lådor, men äldre PDK:er var kända för att ibland vara nervösa, lata eller till och med tveksamma till en punkt där bilen kan stanna.

Modeller med manuell växellåda 718 Cayman S är de mest populära bland dem som värnar om förarens engagemang framför toppfart och acceleration. Dessa växellådor är kända för att vara skottsäkra också, men bara om du vet hur du ska hantera dem på rätt sätt.

FAQ-avsnittet

Är Porsche 718 Cayman S en prestandabil?

Porsche 718 Cayman S är en riktig prestandabil eftersom den prioriterar körupplevelsen framför allt annat. De lägre Cayman-modellerna är också prestandabilar, men de utformades också för att vara bekväma cruisers medan S:et i Cayman-namnet står för Sport eftersom det är det primära målet för Cayman S.

  Porsche Cayenne - Allt du behöver veta

Många anser att Cayman S är den bästa delen av Cayman-serien medan andra helt enkelt inte kan tänka sig att köpa en Porsche sportbil som inte har en platt 6-cylindrig sugmotor som de som finns i modellerna GTS, GT4 och GT4 RS.

Hur länge kan en Porsche 718 Cayman S hålla?

Enligt många källor på nätet kan 718 Cayman hålla minst 100 000 mil utan att behöva stora översyner, men en Porsche är ett märke som är känt för att göra bilar som lätt kan hålla dubbelt eller tre gånger så länge.

Verkligheten är att nästan ingen kör en bil som Cayman S till så många mil eftersom den inte precis är en daglig förare på grund av sin storlek och sitt tillgängliga utrymme.

Hur mycket kostar det att underhålla en Porsche 718 Cayman S?

Det verkar som om Porsche 718 Cayman S kostar ungefär 500-1 000 dollar i underhållskostnader varje år, särskilt efter att den nått slutet av sin garantiskydd. 718 Cayman S är en Porsche-sportbil, och om du vill att den ska kunna leverera spännande körningar under längst tid måste du betala den typen av pengar för att underhålla den.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts