Har Porsche många problem?

Porsche är en tysk tillverkare av lyxbilar som fokuserar på att tillverka välutvecklade, pålitliga och eftertraktade sportbilar och premiumbilar för företagsledare. Porsche startade först som ett sportbilsmärke, men har senare även inkluderat lyxmodeller som SUV:erna Cayenne och Macan samt sedanen Porsche Panamera.

Porsche är främst känt för 911 som utan tvekan är en av de bästa sportbilarna genom tiderna. I ett 70-årigt arv har 911 behållit ett klassiskt bakmotormonterat sportbilsrecept som inte har förändrats särskilt mycket genom åren.

När det gäller tillförlitlighet är Porsche det ledande lyxbilsmärket, vilket innebär att Porsche tenderar att hålla länge, även om de kostar mycket pengar att underhålla. Som sådana upplever de inte så många problem, men bara om de underhålls på rätt sätt.

Äldre Porsche Cayenne- och Panamera-modeller är inte lika robusta som dagens Cayenne- och Panamera-modeller. 911 är pålitlig, pålitlig och upplever sällan problem medan Cayman/Boxster är mer eller mindre samma sak. Slutligen verkar även den helelektriska Taycan vara en ganska pålitlig bil också.

Porsches tillförlitlighet – Klassledande

Enligt flera tillförlitlighetstabeller och undersökningar på nätet anses Porsche vara ett av de mest tillförlitliga märkena överlag. Detta beror på att Porsche tillverkar välkonstruerade bilar som inte förändras så mycket genom åren.

Detta har dock inte alltid varit fallet eftersom Porsche inte var lika pålitlig för 20-30 år sedan. Tvärtom var Porsche tidigare ett relativt opålitligt bilmärke, men de lyckades förbättra sig och är nu ett märke som de flesta andra märken vill konkurrera med när det gäller tillförlitlighet.

J.D. Power är en av de mest kända organisationerna för bedömning av tillförlitlighet som finns där ute och de gav Porsche ett strålande betyg på 5 av 5 stjärnor. 911 verkar vara den mest tillförlitliga Porsche-modellen överlag, medan äldre Cayenne- och Panamera-modeller verkar vara de minst tillförlitliga av alla.

  Bästa cykelstället för en Porsche Boxster

På det hela taget kan man lugnt säga att Porsche inte upplever problem så ofta och att de verkligen är pålitliga. Vissa modeller är bättre än andra, men alla tenderar att tillfredsställa de flesta kunderna där ute. Allt detta är dock bara möjligt om du underhåller din Porsche på ett adekvat sätt.

Porsche underhåll – dyrt

De flesta Porsche-modeller behöver regelbunden service ungefär var 10 000:e mil, mellanliggande service var 20 000:e mil och större service var 40 000:e mil. I det regelbundna underhållsschemat på 10 000 mil ingår oljebyte och byte av oljefilter, och vid 20 000 mils underhåll ingår även byte av luftfilter i kupén och en grundligare inspektion av fordonet.

Vid en större service på 40 000 mil ingår vanligtvis även byte av andra viktiga komponenter i bilen, t.ex. tändstift eller remmar. Alla dessa brukar också inkludera däckinspektion, inspektion av batteriets skick, inspektion av kylsystemet, byte av bromsvätska, inspektion och byte av bromsbelägg/bromsskaliper, inspektion av styrsystemet och så vidare.

Som nämndes i början kostar Porsche mycket pengar att underhålla. Under de första 10 åren brukar Porsche kosta mer än 20 000 dollar att underhålla. Ett branschgenomsnitt för de flesta lyxmärken ligger runt 10 000 dollar, vilket innebär att det verkligen är dyrt att underhålla en Porsche.

Detta inkluderar naturligtvis avancerade superbilar som Carrera GT och 918 Spyder som tenderar att höja genomsnittskostnaden ganska mycket. Mer vanliga Porsche-modeller som Panamera, Cayenne, 911 och Boxster/Cayman är inte alls lika dyra.

  Varför är begagnade Porsche så billiga?

De vanligaste Porsche-problemen

Porsches, precis som alla andra europeiska märken är benägna att läcka ganska mycket. Det vanligaste läckageproblemet hos Porsche är ner till de bakre tätningarna som ibland kan vara svåra att åtgärda. Eftersom de flesta Porsche-modeller inte körs dagligen tenderar de att stå stilla under lång tid vilket skadar batteriet.

Äldre manuella Porsche-modeller tenderar att få problem med kopplingspedalen på grund av tryckackumulatorn som gör kopplingspedalen tung. Äldre automatiska Tiptronic-transmissioner är också kända för att gå sönder, särskilt på första generationens Cayenne- och Panamera-modeller.

På det hela taget behöver Porsches ett ordentligt underhåll för att inte drabbas av dessa problem. För att en bil ska vara tillförlitlig behöver den rätt underhåll. Detta gäller särskilt komplexa lyxbilar som Porsche.

FAQ-avsnittet

Är Porsche värda det?

Det beror på vem du frågar, men det är ganska allmänt känt att Porsche-bilar ligger en nivå över de flesta andra bilar på vägen av flera olika skäl. För det första är Porsches prestandabilar tillverkade av ett märke med ett tydligt fokus på motorsport och racing. Detta DNA är uppenbart även i de mest lyxiga och icke-raciga Porsche-modellerna.

För det andra är Porschemodellerna kvalitetstillverkade produkter med högklassiga material och alla typer av 2000-talets lyxtekniker. För det tredje är de pålitliga och tenderar att hålla sitt värde mycket väl. På det hela taget kan man lugnt säga att Porsche verkligen är värt det.

  Är Porsche Boxster en pålitlig bil?

Vilken Porsche är den bästa att skaffa?

Det beror på vad du vill ha av en bil. Om du vill ha en bekväm lyxkryssare är Panamera den rätta att skaffa. Om du älskar SUV:er, utrymme och användbarhet utan att offra lyx är Cayenne den rätta för dig. Naturligtvis kan du också överväga Macan om du vill ha en mindre äkta Porsche SUV.

911 är utan tvekan den bästa Porsche-modellen genom tiderna eftersom den är den viktigaste Porsche-modellen. Den kombinerar prestanda och lyx bättre än någon annan Porsche-modell samtidigt som den ser bra ut. Slutligen, om du är miljövänlig och vill ha en EV bör du överväga Taycan eller vänta ett år eller två tills Porsche släpper Macan EV.

Vilken Porsche är den sämsta att skaffa?

Första generationens Porsche Cayenne är utan tvekan den sämsta Porsche du kan köpa just nu eftersom den är billig att köpa men riktigt dyr att äga. Dessutom är första generationens Cayenne inte den snyggaste Porsche genom tiderna och det är något som de flesta Porscheentusiaster brukar hålla med om.

Du bör följa ditt hjärta och om du vill ha en modell som de flesta anser vara tråkig, långsam eller ful så är det i slutändan upp till dig. Det är dina pengar och dina preferenser, men se till att vara noga med underhålls- och tillförlitlighetsaspekterna.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts