Stora SUV:er är oftast reserverade för den amerikanska marknaden, eftersom Europa och andra stora marknader inte ens kan ta emot dessa monster. Den amerikanska väginfrastrukturen är mycket större och gör det möjligt att köra en enorm bil utan några som helst problem.
Europa är annorlunda eftersom många stadskärnor byggdes i en tid då det inte fanns några bilar att tala om. Dessutom är europeiska kunder inte så intresserade av fullstora SUV:er, inte ännu åtminstone, men det verkar som om BMW, Audi och Mercedes blir allt mer förtjusta i idén om en riktig fullstor SUV.
Hur som helst, om du vill ha lite mer bit måste du satsa på Chevy Suburban eftersom denna koloss är den största SUV:n på marknaden just nu. Ford Expedition kommer på andra plats och Lincoln Navigator kommer på tredje plats. Fjärdeplatsen går till nya Cadillac Escalade och GMC Yukon XL tar femteplatsen.
SUV:er som dessa kan lätt rymma upp till sju passagerare samtidigt som de har massor av bagageutrymme. Det är dock bättre att välja en mindre SUV om du inte behöver en så stor bil. Så se till att göra din research innan du spenderar dina surt förvärvade pengar.
Chevrolet Suburban – den största SUV:n på marknaden
Den nya Chevrolet Suburban verkar vara en ganska imponerande SUV oavsett hur man ser på den. Chevy har bestämt sig för att introducera den nya Suburban till 2000-talet genom att ge den en progressiv, men ändå klassisk boxig SUV-design som vi har kommit att förvänta oss av Suburban.
Suburban har också det största bagageutrymmet av alla fullstora SUV:er, med tredje raden av säten på plats eller inte. Den nya 10-växlade automatlådan är en fröjd att använda och de motorval som erbjuds är rejäla, men inte så ekonomiska. Detta kommer inte som någon överraskning eftersom Suburan väger 7700 pund.
Ford Expedition – Betydligt mindre än Suburban, men fortfarande enorm.
Ford Expedition är extremt stor, men Suburban är på en helt annan nivå både när det gäller bagageutrymme och storlek i allmänhet. Hur som helst är Expeditionen en bekvämare SUV med ett mer lugnt körsätt.
Den 10-växlade bilen i Suburban är dock överlägsen den 10-växlade bilen som finns i Expeditionen. De motorer som erbjuds är också ganska kraftfulla, men ekonomin är usel precis som i Suburban. Utrymmet är mer än tillräckligt för de flesta, även om du tänker använda alla tre sätesraderna dagligen.
Lincoln Navigator – Mindre, men tyngre än Expeditionen
Den nuvarande generationen av Lincoln Navigator introducerades för några år sedan, men den känns fortfarande högklassig och värd sin prislapp. Det är uppenbart så fort du tar en titt på Navigators drivlina som är både smidigare och mer ekonomisk än de som finns i Suburban eller Expedition.
Interiören är täckt med fantastiskt snygga material och inredningen i både Expeditionen och Suburban är inte alls lika snygg. Navigatorn är dock ett rejält steg uppåt även när det gäller priset, så mycket att den konkurrerar med Escalade och nya Jeep Grand Wagoneer.
Cadillac Escalade – Lite tyngre än Yukon XL
Nya Cadillac Escalade kan lika gärna vara den mest åtråvärda SUV:n på den här listan, men den är inte alls lika stor som Expeditionen eller Suburban. Med 7400 pund är Escalade också betydligt lättare än Suburban.
Som paket är Cadillac alldeles förnuftig eftersom den erbjuder en futuristiskt utvändig design och en ännu mer futuristisk inredning. Om teknik är vad du önskar kan du glädjas åt att veta att Escalade är den mest tekniskt avancerade fullstora SUV:n på marknaden.
GMC Yukon XL – En nära match med Escalade
GMC avslutar listan för de fem största SUV:erna på marknaden just nu bakom nya Escalade. Det är värt att nämna att dessa två bygger på en liknande plattform så det är bara logiskt att de är lika i ergonomin.
Det är dock där likheterna slutar eftersom Escalade befinner sig på en helt annan nivå när det gäller de flesta faktorer. Det betyder inte att Yukon XL är en dålig SUV för det som skiljer dem mest åt är den prishöjning på 25 000 dollar som är nödvändig för att köpa Escalade.
FAQ-avsnittet
Vad är den största europeiska SUV:n?
Den största europeiska SUV:n är Mercedes Benz GLS. GLS är en XL-version av Mercedes Benz GLE. Med detta sagt är GLS en lyxig SUV med plats för upp till sju passagerare med lätthet. Det är värt att nämna att GLS inte alls är lika stor som alla de USAtillverkade SUV:er som listas i den här artikeln.
Den näst största europeiska SUV:n är BMW X7 som har som mål att stjäla kunderna från Mercedes GLS. Dessa två är nära jämbördiga, men jag skulle hellre välja X7 vilken dag som helst i veckan.
Vilken är den största japanska SUV:n?
Nissan Armada är den största japanska SUV som man kan köpa för pengar nuförtiden, och den är också nära matchad med alla USA-tillverkade SUV:er på den här listan. Det beror på att Nissan ändå har utvecklat Armada för marknaden i USA och Förenade Arabemiraten.
Armada är en biffig SUV med imponerande dragförmåga, men växellådan och bensinförbrukningen är ganska undermåliga. Infotainmentsystemet är inte heller något att vara stolt över och samma sak gäller för den tredje sätesraden.
Behöver vi ens stora SUV:er?
Suburban är så stor att den lätt kan misstas för en buss, vilket väcker frågan om superstora SUV:er ens behövs i dagens läge. Större delen av bilindustrin är inriktad på att utveckla den mest effektiva och praktiska bilen, medan dessa stora kolosser praktiskt taget inte kan vara ekonomiska när de väger mer än 6 000 pund.
Detta är uppenbart så fort man tar en titt på bensinförbrukningen. Människor älskar dem dock eftersom de ser imponerande ut och erbjuder enorma mängder utrymme. På det hela taget är SUV:er som dessa lite onödiga, men de är så populära att de förmodligen inte kommer att gå någonstans inom kort.