Varför är Porsche så dyra?

Varför är Porsche så dyra?

Den tyska bilindustrin har alltid hyllats som den allra bästa av hela bilindustrin, och Porsche kan vara den bästa av de bästa. Detta beror på att Porsche kontinuerligt har erbjudit de mest kapabla sportbilarna på planeten.

Dessutom utökade Porsche för några år sedan sortimentet med några mer ”normala” modeller som Cayenne, Macan eller Panamera. Oavsett modell eller tillverkningsår är de flesta Porsche byggda på ett exceptionellt sätt och de erbjuder också ett gäng imponerande teknik och tekniska lösningar.

Porsches uppdrag att leverera fantastiska prestanda är verkligen uppenbart så fort du lägger ögonen på prislappen. Men det är också värt att nämna att nästan alla Porsche-modeller i begränsad upplaga brukar drabbas av den mildaste värdeminskningen jämfört med rivalerna.

Porsche 911

Porsche 911 är en 2-sitsig 2-dörrars Porsche sportbil med kultstatus. Den första 911:an släpptes 1964, och 911-linjen anses allmänt vara den bästa sportbilslinjen genom tiderna. I början var 911:an segerrik i många tävlingar, bland annat 24 timmars Daytona och Le Mans samt Targa Florio.

Den nyaste 911-generationen 992 som släpptes 2020 är helt annorlunda jämfört med de äldre modellerna, men den grundläggande 911-formeln har alltid varit densamma. En flat-6 bakmonterad motor, distinkt design och det imponerande arvet som varje Porsche 911-modell erbjuder, oavsett ålder.

911-modeller från 1963-1998 använder en luftkyld motor som senare byttes ut mot en vattenkyld motor. Vissa purister har uttryckt sina reservationer vid den tidpunkten, men Porsche lyckades ändå tillfredsställa nästan alla med den vattenkylda motorn.

Äldre luftkylda Porsche 911:or är otroligt samlarobjekt i dag, och priserna på vissa modeller är fem gånger högre än vad de var när de släpptes. Höjdpunkterna i den moderna Porsche 911-utbudet är modellerna i GT-serien, inklusive GT3, GT3 RS, GT2, GT2 RS och GT4 samt den kommande GT4 RS.

  Porsche 911 kopphållarlösning

Porsche 911 GT-serien

Porsche 911 GT-serien är en perfekt sammanfattning av det som Porsche gör bäst, en lättviktig, naturligt insugande flat 6-motor med ett varvtal på över 8500 rpm. Den nyligen släppta 992 GT3 kostar runt 161 000 dollar för en basspecifikation och ett exemplar med ordentliga alternativ kostar nära 200 000 dollar.

Detta är mycket pengar för en bil, och vissa anser att det är löjligt att betala så mycket för en spårorienterad sportbil, men bilar som dessa är ganska prisvärda på lång sikt. Dessutom håller nästan alla GT3-modeller sitt värde otroligt bra, och de handlas till och med över detaljhandeln under några år efter tillverkningen.

Om du planerar att köpa en ny GT3, köra den i ett år eller två, utan alltför många mil, kommer du förmodligen att ha ditt livs billigaste bilägande. Detta beror på att efterfrågan på GT3 alltid är högre än utbudet, och det är i princip därför dessa bilar är så värdefulla på begagnatmarknaden.

Problemet med detta är att säkra en tilldelning för den nya GT3, eftersom de flesta av dessa byggplatser är lätt tillgängliga för långvariga Porsche-kunder, och endast ett fåtal nykomlingar kan säkra en byggplats utan att lägga ner en deposition några år i förväg.

Porsche-modeller som inte är sportbilar

Porsche tillverkar även Panamera, Cayenne och Macan. Dessa tre modeller är dina mer vanliga lyxbilar för konsumenter som ligger nära några andra tyska premiummodeller. Dessa modeller erbjuder också fantastisk byggkvalitet och fantastiska material men de drabbas av en hårdare värdeminskning.

  Varför är begagnade Porsche så billiga?

Porsche Panamera i instegsmodell säljs för 87 000 dollar, Porsche Panamera Turbo S e-hybrid Executive Sport Turismo kostar nästan 200 000 dollar från fabrik. Dessa modeller brukar vanligtvis skrivas ned med så mycket som 65 % under de första fem åren av ägandet, och ur ekonomisk synvinkel är dessa modeller alldeles för dyra.

Porsche Cayenne börjar på 67 000 dollar för instegsmodellen Cayenne och Cayenne Turbo S e-hybrid Coupe kostar 166 000 dollar. Porsche Cayenne-modellerna upplever vanligtvis en värdeminskning på 58 % efter 5 år. Detta innebär att dessa modeller är precis som Panamera ett dåligt ekonomiskt beslut.

Porsche Macan är en Porsche SUV på instegsnivå som börjar på 52 000 dollar för basmodellen Macan och den högpresterande Macan Turbo säljs för 84 000 dollar. Macan-modellerna upplever också en kraftig värdeminskning på cirka 54 % av originalbilens värde under de första fem åren av ägande.

FAQ-avsnitt

Är Porsche 911 GT-modellerna värda priset?

Kort sagt, ja det är de, men bara om du är ute efter en sportbil med strikt prestanda eftersom dessa bilar inte är det bästa alternativet för dagliga köruppdrag. Det bästa med Porsche GT-produkter är avsaknaden av kraftig värdeminskning eller värdeminskning överhuvudtaget för vissa specialmodeller.

Porsche GT-produkter är några av de bästa sportbilslinjerna i bilindustrin som helhet, så det finns knappast några invändningar när det gäller att köpa en GT3. Det är värt att nämna att den kommande GT3RS är en strikt spårbil, även om bilen är helt väglaglig saknar den en hel del vardagliga bekvämligheter och funktioner.

  Ruf vs. Porsche - Vad är skillnaden?

Varför är Porsche Taycan så dyr?

Porsche Taycan är den första serietillverkade Porsche EV i historien, och instegsmodellen Taycan kostar 80 000 dollar, toppmodellen Taycan Turbo S Cross Turismo kostar 187 000 dollar. Dessa priser är så höga eftersom Porsche har lagt ner mycket pengar på forskning och utveckling på Taycan, eftersom det är den första Porsche EV i historien.

Taycan öppnar också upp Porsche för EV-modeller, vilket innebär att prissättningen av Taycan måste återspegla märkets position och attraktionskraft på hela bilmarknaden. Porsche vet detta, så de prissätter Taycan över några av de redan etablerade Porsche-modellerna även för varumärkesvärdet.

Vilken är den dyraste Porsche någonsin?

Rennbilen Porsche 917 RS 60 Werks har för några år sedan på en auktion fått en prislapp på 5,12 miljoner dollar, den lika ikoniska Porsche 550 Spyder såldes för 5,33 miljoner dollar för några år sedan. Men ingen av dessa två kommer i närheten av de dyraste Porsche-modellerna som sålts.

Den dyraste Porsche-modellen genom tiderna är den legendariska 917K Le Mans-racerbilen. År 2017 på Pebble Beach i Kalifornien såldes denna bil för svindlande 14 miljoner dollar. Tvåan på listan över den dyraste Porschen genom tiderna är Porsche 956 som såldes för 10 miljoner dollar 2014.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts