Är Jaguar F-Types dyra att underhålla?

Att underhålla din Jaguar är ett bra sätt att undvika kostsamma reparationer. Jaguar F-Types är inte dyra att underhålla under de första åren om du följer ett regelbundet underhållsschema.

Precis som andra bilar måste du byta motorolja, filter, bromsvätska och ett par andra saker i din F-pace för att se till att fordonet går smidigt. Underhållskostnaderna skjuter dock i höjden när bilen åldras eller när du inte utför det i tid.

Jaguar F-Type underhållskostnader

Underhållskostnaderna för Jaguar F-Type är vanligtvis låga under det första året. Men du kommer att se en betydande prisökning när bilen åldras. När bilen arbetar med tiden kommer olika delar att bli svaga och behöver föryngras. Ett bra exempel är hjulrotation. Du kanske inte behöver göra det under det första året, men behovet kan uppstå under det andra året.

Det mest populära underhållet av Jaguar F-Type är ett oljebyte, tillsammans med filterbyte och andra mindre saker. Observera att underhållet kan bli kostsamma reparationer om det inte görs i tid.

Under de första fem åren kommer du sannolikt att spendera cirka 8 000 kronor på underhåll av din Jaguar F-Type. Regelbundet underhåll att utföra på en F-Type inkluderar:
● Oljebyte
● Filterbyte
● Hjulinställning eller däckrotation
● Inspektioner
● Byte av däck

Oljebyte

De flesta Jaguar F- typer kräver oljebyte mellan 7000 och 10 000 mil. Du kan dock kontrollera din ägarmanual för tillverkarens rekommendationer om när du ska byta olja och vilken typ av olja du ska använda. Det är viktigt att notera att motorns storlek och oljetyp avgör hur mycket du spenderar vid ett oljebyte.

Helsyntetisk olja är vanligtvis dyrare än konventionell olja, och en 8-cylindrig motor förbrukar mer olja än en fyrcylindrig motor. Räkna ändå med att spendera mellan 300 och 340 dollar för den här uppgiften. Detta inkluderar delar och arbete, där delar ligger på cirka 260-274 dollar och arbete på cirka 50-70 dollar.

  Är Jaguar SUV:er pålitliga?

Byte av filter

Filtret byts vanligtvis ut i samband med ett oljebyte. Så kostnaden läggs ihop med den totala kostnaden för att göra ett oljebyte. Om du gör jobbet själv behöver du dock bara delar. Oljefilter säljs för mellan 5 och 15 dollar.

Hjulinställning eller däckrotation

Eftersom fordonets framsida bär den största delen av fordonets vikt är det troligt att framdäcken slits snabbt. Däckrotation säkerställer att du inte får ojämnt däckslitage och förlänger även däckens livslängd. Proffs rekommenderar att däckrotation bör göras i samband med varje oljebyte.

De flesta gör det var 5 000 mil, eller i allmänhet mellan 3 000 och 7 000 mil, beroende på hur ofta de kör. Däremot är din ägarmanual ett bra ställe att konsultera; där kan du läsa när tillverkaren rekommenderar att du roterar dina hjul. Hjulinställning för F-Type kan kosta mellan 20 och 225 dollar, beroende på hur många hjul du roterar och expertens pris.

Fordonsinspektion

Fordonsinspektion innebär att man kontrollerar hur olika bilkomponenter mår. Inspektionen kan göras en gång om året, men de flesta experter rekommenderar att du gör en inspektion vid varje oljebyte. Du kan låta en expert göra detta eller så kan du göra det själv.

Kostnaden för att låta en expert göra detta varierar från verkstad till verkstad men kan vara så låg som 15-30 dollar. Under denna inspektion bör följande kontrolleras:
● Vätskenivåer
● Slangar
● Luftfilter
● Bälten
● Batteri
● Profildjup
● Däcktryck

Byte av däck

En del människor väntar tills deras F-Type-däck är dåliga innan de byter ut dem. Men för andra gäller att så fort de känner att de förlorar dragkraft eller att däcket inte längre fungerar som det ska väljer de nya däck. Det kostar vanligtvis mellan 1000 och 1600 dollar för fyra däck, beroende på märke.

Däckbyte är vanligtvis nödvändigt mellan 15 000 och 70 000 mil, beroende på vilket däck du väljer. Sommardäck har vanligtvis kortare körsträcka på grund av den mjuka gummiblandning som används för att förbättra greppet.

  Använder Jaguar Ford-motorer?

Annat underhåll som ser ut som reparationer

Om din F-Type råkar vara en med ett specifikt problem är det troligt att du kommer att spendera pengar på underhåll som ser ut som reparationer. Till exempel har användarna noterat att 2015 års F-Type har fel på parkeringssensorerna. Så chansen är stor att du fortsätter att spendera pengar för att åtgärda detta om du inte vet att det faktiskt är ett tillverkarfel.

Uppskattning av underhåll för en Jaguar F-Type

Låt oss se hur mycket du kan spendera på oljebyte, däckbyten, hjuljustering och inspektion för en F-Type under 5 år. Observera att detta underhåll kan ske två gånger per år, beroende på hur ofta du kör.
Underhållskostnad under fem år för en Jaguar F-Type (reservdelar och arbetskostnad ingår)
År ett År två År tre År fyra År fem
Oljebyte (tillsammans med filterbyte) 280 dollar (ibland kanske du inte behöver det) 280 dollar 280 dollar 280 dollar 280 dollar 280 dollar
Däckväxling $300 $300 $300 $320 $340 $360
Byte av däck
Det är troligt att du inte behöver detta under det första året 1200 dollar (4 däck) – – 1500 dollar
Besiktning 200 $ 200 $ 200 $ 220 $ 240 $ 240 $ 260 $.
Totalt 780 $2080 $2080 $820 $860 $2400 $2400

Observera: I ovanstående illustration förutsätts att du byter olja, roterar dina hjul, gör en allmän inspektion varje år och byter ut dina däck vart tredje år. Förstå också att inspektionen här inte omfattar byte av defekta delar.

Detta innebär bara priset för besiktning, som i vissa fall kan göras av dig själv. Så enligt en uppskattning kan du spendera upp till 6940 dollar inom loppet av 5 år om du utför underhåll, vilket framgår av tabellen ovan. Om detta fördubblas kan underhållskostnaden för F-Type om 10 år vara någonstans mellan 13 880 och 15 000 dollar.

  Är Jaguar F-Type en pålitlig bil?

FAQs

Hur minimerar jag underhållskostnaderna för min F-Type?

Ett sätt att minimera underhållskostnaderna är att göra underhållet själv. Till exempel kan du själv göra inspektioner och oljebyten. Vissa personer kan till och med rotera sina hjul själva. Detta innebär automatiskt att man sparar kostnader för arbetskraft.

Du bör dock inte försöka utföra dessa uppgifter om du inte är mekaniskt intresserad. Du kanske inte kan komma på vad som behöver bytas ut under en inspektion. Eller så är det troligt att du inte utför uppgiften på ett bra sätt, och det kan sluta med att det kostar dig mer i det långa loppet.

Vad är det vanligaste underhållet på en Jaguar F-Type?

Precis som för alla andra bilar är det vanligaste underhållet på en F-Type ett oljebyte tillsammans med filterbyte. Det är lämpligt att utföra oljebyte var 7 000-10 000 mil, beroende på oljetyp och hur ofta du kör. Däckrotation är också praktiskt för att undvika ojämnt däckslitage och förlänga däckens livslängd.

När ska jag utföra reparationer på min F-Type?

Underhåll som fordonsbesiktning utförs rutinmässigt för att kontrollera fordonets skick. Här kan du upptäcka eventuella fel och åtgärda dem i tid innan en felaktig komponent skadar andra komponenter. Det är tillrådligt att utföra reparationer direkt om du upptäcker några defekta delar under en inspektion.

I vissa fall kan prestandan minska när du kör ditt fordon, vilket bör tala om för dig att något inte fungerar som det ska. En särskild lampa som lyser i instrumentpanelen är ett annat sätt att upptäcka felaktiga komponenter eller tillbehör. Ibland kan du också känna eller till och med höra vissa ljud från fordonet.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts