Är Jaguar F-Type en pålitlig bil?

En av Jaguars vägpjäser och vackra lyxbilar är F-Type. Den är omtyckt och enligt ägarnas omdömen är det en ganska pålitlig bil. Den är inte helt problemfri, men den har få problem jämfört med andra modeller eller märken. J.D. Power gav 2 av 5 stjärnor till 2020 års F-Type, och ett 3-stjärnigt tillförlitlighetsbetyg för äldre modeller.

F-Types tillförlitlighet baseras på konsumenternas omdömen.

Jaguar F-Type, liksom de flesta andra Jaguar-modeller, har inga uppgifter om sin tillförlitlighet från NHTSA eller IIHS. Så det är lite komplicerat att avgöra om bilen är tillförlitlig eller inte. Inte ens J.D. Power har tillförlitlighetsdata för de flesta F-Types, förutom 2020-modellen, som de gav 2 av 5 stjärnor i tillförlitlighetsbetyg. Andra modeller får oftast ett tillförlitlighetsbetyg på 3 av 5 från JDP.

Om man utgår från konsumenternas recensioner är F-Type dock mycket tillförlitlig. Många användare säger att de har haft små eller inga problem med bilen. Prestandamässigt har fordonet levt upp till det namn som är synonymt med Jaguar – road demon. Och man får inte glömma F-Typens elegans förklädd till en tvådörrars bil; den är imponerande.

Det finns dock en del saker som många förare inte gillar med F-Type, och ägarna har klagat på några vanliga problem som är förknippade med bilen. Dessa klagomål omfattar F-Types som tillverkats från 2013 till idag.

Saker som folk inte gillar med Jaguar F-Type

Jaguar F-Type har fått dåligt betyg, både av förare och företag. Inte nödvändigtvis för att den är opålitlig, utan för att den inte uppfyller de standarder som de flesta av sina konkurrenter har. Kostnaden för själva bilen är också ett problem.

För det andra är folk missnöjda med kabinen och lastutrymmet. En annan sak som är gemensam för F-Type och de flesta Jaguars är den dåliga interiören. F-Typens interiör är gjord med sämre material och konstiga funktioner. Användarna säger att bilen är för trång och obekväm med både användbara och onödiga funktioner.

  Är en Jaguar sedan en bra bil?

Ägare har också klagat på de extra avgifter som följer med tilläggspaketet. Om du vill ha den mest kraftfulla F-Type måste du betala extra. Behöver du fler funktioner? Då blir prislappen högre.

Problem i samband med F-Type

Ett av de största problemen med F-Type är den minskade hanteringen när prestandan ökar. Ett annat problem är ett problem med förarens funktionalitet.

För att öka kraften och hastigheten har Jaguar förträngt den vanliga RWD och ersatt den med en AWD. Denna AWD skapade i sin tur understyrning för förarna. Efter problemet med understyrning blev det ett problem att ta svängar i hög hastighet eftersom bilen är benägen att öka glidningen från bakhjulen vid kurvtagning i hög hastighet.

Dessutom orsakar den ökade prestandan ett betydande slitage på fabriksdäcken. Pirelli P Zero-däcken, som fanns som standarddäck till F-Type, började få ett stort slitage innan de 25 000 mil som däcken var avsedda för.

Konsumenter och körningsexperter uppgav att Jaguars påtvingade kraft som fordonet inte kunde stå emot. Detta gjorde att bilen var mottaglig för många problem med förarens funktionalitet. Eftersom interiören redan var trång var Jaguar tvungen att klämma in vissa funktioner i cockpit.

Det finns ett trångt mätarkluster. Utrymmet mellan broms och gaspedal är också trångt. Inte att förglömma den trånga mittkonsolen som ger liten eller ingen nytta för bilens prestanda. Det är främst därför som F-Type har fått många negativa recensioner.

Andra vanliga problem i samband med F-Type är bland annat följande:
● Defekta O2-sensorer
● Tidiga kopplingsproblem
● Detektiva bränslefilterhalsar
● Spricka i inloppsventilhuvudet som leder till att cylinderhuvudet på passagerarsidan måste byggas om.
● Fel på kylaren
● Felaktiga sparkplattor
● Korroderad jordledning
● Dåligt ljudsystem
● Problem med differentialbrus
● Döda batterier
Många av dessa problem var dock oftast förknippade med äldre modeller och har inte längre hittats i de senaste modellerna. Till exempel utplånades kopplingsproblemet i samband med manuell växellåda med 2020 års F-Type eftersom den inte längre har en manuell växellåda, utan en automatisk. Ingen manuell växellåda, inga kopplingsproblem.

  Mercedes vs BMW tillförlitlighet, vilken är mest tillförlitlig?

Det är också värt att notera att en del av ovanstående problem inte är tillverkarfel. Vissa uppstår på grund av ineffektiv, otillräcklig och missbrukande körning. Döda batterier är till exempel ett typiskt exempel på ett problem som härrör från att man inte kört bilen under en längre tid, eller att man låter tillbehören vara på medan bilen står parkerad länge.

F-Type exteriör och interiör

Utsidan av Jaguar F-Type är tillverkad av lätt aluminium som erbjuder en imponerande viktminskning, vilket bidrar till F-Typens snabba hastighet. Den har också kompletta bi-xenonstrålkastare, ett helt LED-bräde på baksidan och integrerade LED DRL-lampor. F-Type coupé matchar aerodynamiken med sin infällbara bakre vingspoiler, även vid höga hastigheter.

De fyrcylindriga F-Type-modellerna har ett enda avgasrör, medan V8-modellerna har flera avgasrör. Jaguar byggde F-Type för endast två passagerare. Interiören har läderklädsel och knappar över hela instrumentbrädan. Ett infotainmentsystem placerat i mittkonsolen är också standard med olika funktioner.

F-Type 2020 har lädersäten med aluminiumknappar på dörren som standardalternativ. De 12 högtalarna har förbättrat ljudkvaliteten. Den har också mer imponerande alternativ för soltak, en tryckstartknapp och interiören erbjuder mer tystnad.

Prestanda och motor

F-Type kommer med olika motoralternativ. För användare som vill ha fart tillsammans med bättre bränsleekonomi lovar F-Type 25-35 mpg, även med sin kraftfulla motor. Basmodellen, med V6 2,0 liters motor, producerar upp till 296 hästkrafter med en toppfart på 160 mph.

Å andra sidan ger R-modellen med en V6 3,0-liters motor 380 hästkrafter med en topphastighet på 170 mph. Med den komprimerade V8 5,0-litersmotorn får användarna kraftfulla 575 hästkrafter som ger en topphastighet på 180 mph. Slutligen, för att skilja mellan RWD och AWD kommer framtida modeller att använda en ny växellåda för åttaväxlad transmission.

  Passar Mercedes hjul till Jaguar

FAQs

Hur mycket kostar Jaguar F-Type?

Äldre F-Type-modeller finns vanligtvis på marknaden som begagnade bilar. De säljs mellan 36 000 och 60 000 dollar, beroende på fordonets skick. De nyaste F-Typerna har dock ett utgångspris på 62 000 dollar, upp till 104 000 dollar ,beroende på trim och motor. Om du väljer ytterligare funktioner kan du lägga till ytterligare 3100 dollar eller mer.

Hur många trims har F-Type?

Den senaste Jaguar F-Type har fem trimnivåer. De inkluderar bas-F-Type, R-Dynamic, R, SVR och den senaste Checkered flag. Varje trim har sina unika funktioner och motorstorlek, vilket innebär att priserna skiljer sig åt.

Är F-Type en snabb bil?

Ja, F-Type är en snabb bil, vilket är en av huvudanledningarna till att folk älskar den. Jaguar F-Type 2020 med en V8-motor producerar upp till 575 hästkrafter och klarar 0-60 på så snabba som 3,5 sekunder. Det är inte många bilar i sin kategori som kan göra det.

Ska jag köpa en begagnad eller ny Jaguar F-Type?

Det är helt och hållet upp till vad du behöver. Du sparar kostnader om du väljer en äldre modell. Med nya modeller får du dock tillgång till de senaste funktionerna som F-Type erbjuder, och nyare bilar brukar ha färre problem jämfört med äldre bilar. Dessutom har de flesta tillverkningsfel som förknippas med äldre F-Types rättats till i den senaste modellen.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts