Varför är bilar från 80-talet så fula?

Skönhet ligger i betraktarens öga, och även om nästan alla tycker att en bil är hemskt snygg betyder det inte att någon annan nödvändigtvis håller med om det. Med det sagt handlar den här artikeln mest om varför vissa människor anser att vissa 80-talsbilar var ganska fula.

Anledningen till att så många 80-talsbilar var fula är att oljepriserna steg, att konkurrensen blev hårdare och att världen introducerades för mainstream enkroppsbilskonstruktion. Målet var att göra billigare och lättare bilar, vilket innebar bättre effektivitet och ett ganska boxigt designspråk med platta paneler.

Senare på 90-talet började datorerna ta över, vilket innebar att man kunde forma karosseripaneler på många intressanta sätt, vilket resulterade i ett kurvigt formspråk. Enkelhet var också en framträdande faktor när det gäller 90-talets design, och det är rättvist eftersom många 80-talsbilar var raka motsatsen.

80-talet var en period där djärv attraktiv design var målet för många tillverkare, det betyder att de antingen lyckades göra det på rätt sätt eller så lyckades de inte göra det alls. För att ytterligare illustrera frågan har vi ställt upp de sämsta bilkonstruktionerna från 1980-talet.

1987 Nissan Pulsar NX

På 1980-talet var designavdelningen på Nissan ganska underhållande. Av någon anledning trodde de att en utbytbar baklucka på en kombi var vad allmänheten längtade efter. Men inte nog med att designen var rent ut sagt ful, denna ”funktion” önskades av absolut ingen.

Konceptet var att göra det möjligt att välja mellan en mer kombi-liknande bil eller en halvt genomarbetad hatchback. Framsidan ser ut som om den utformats av en själlös man, eftersom det inte finns några som helst känslor. Hjulen såg ut som plåtar, och allt annat var fullständigt tråkigt och livlöst.

  Är hybridbilar säkra?

1989 Nissan S-Cargo

Som fortsättning på Pulsar NX är det återigen uppenbart att Nissans designavdelning på 80-talet måste vara i något av en komedieroll eftersom minibussen S-Cargo(?) såg ut som om den var designad av en 3-åring. Vem säger att japanerna inte har något sinne för humor eftersom skämtet ”Åh, jag fattar – det är en lastbil som ser ut som en snigel, och ni kallade den S-Cargo!” bokstavligen gick in i produktionen.

S-Cargo var tänkt att vara något av en hyllning till den legendariska Citroën 2CV, men det verkar som om de grävde in på okänt territorium när de designade den. Det är orättvist att rosta en bil och en designavdelning så här mycket, men skämtet är uppenbarligen fortfarande starkt.

1985 Subaru XT

Det här är den sista japanska bilen att ta sig upp på den här listan, men var medveten om att det finns många andra japanska designmisslyckanden från 80-talet. För att fullt ut förstå designfilosofin bakom XT var allt du behövde göra att köpa en linjal med rak linje. Det finns inte en enda kurva på XT, till och med Lamborghini Countach hade fler kurvor än XT.

Hjulalternativet såg ut som en casinotärning och interiören var ännu mer skrämmande än exteriören. Subaru XT hade den sämsta bilratten genom tiderna, utan minsta tvekan. Resten av interiören, inklusive växelspaken, var i stort sett likadan som resten, ful och rent ut sagt konstig.

  Kommer elbilar att bli billigare?

1983 Chrysler LeBaron Town & Country

Chrysler Lebaron är faktiskt en ganska hygglig bil för sin tid, men cabrioletutgåvan Town & Country var något annat. Av någon anledning bestämde sig Chrysler för att utrusta bilen med falska träpaneler i plast, vilket ärligt talat var ett av de märkligaste bildesignbesluten från 80-talet.

För att göra saken värre använde så många äkta premiumbiltillverkare högkvalitativa polerade trädetaljer, men Chrysler hade en annan idé.

1985 Alfa Romeo Milano

Det kan komma som en överraskning att en italiensk tillverkare hamnar på någon ”fulaste bil-lista”, särskilt eftersom Alfa Romeo är ett märke som är allmänt känt för sin uttrycksfulla och nästan alltid vackra design. Det finns ett skämt om att en CAD-maskin kraschade när de designade den här bilen, och jag förstår det.

När man tittar på sidoprofilen ser baksidan av bilen ut som om den kraschat. Hjulen såg också ut som plåtar och fronten var extremt tråkig. Det är fortfarande oklart vad som hände och varför Alfa ens bestämde sig för att släppa Milano, särskilt efter att de namngav den efter en berömd stad i Italien.

FAQ-sektionen

Vilka är de snyggaste bilarna från 1980-talet?

80-talet var en underhållande period, och även om det finns många designmisslyckanden som har sitt ursprung på 80-talet finns det också flera 80-talsbilar som ofta anses vara några av de vackraste bilarna genom tiderna. Ferrari F40 och Lamborghini Countach är utan tvekan de coolaste och snyggaste superbilarna från 80-talet.

  Vilken är den bästa SUV:n för en tjock person?

När det gäller mer ”uppnåeliga” bilar är Renault Turbo 5, BMW E30 M3 och Corvette C4 allmänt betraktade som höjdpunkter i 80-talets bildesign.

Vilken 80-talsbil är den mest ikoniska av dem alla?

Att välja en enskild 80-talsbil som den mest ikoniska är en svår sak att göra. För min del lutar jag åt F40 eller Countach, men det är svårt att säga att DeLorean inte är den mest ikoniska bilen från 80-talet.

Ferrari Testarossa och Buick GNX är också bilar som definierade den här perioden, så det verkar omöjligt att välja den mest ikoniska. Jag är dock partisk mot superbilar, och det är bara rätt att dra slutsatsen att för allmänheten är DeLorean den mest ikoniska 80-talsbilen som finns.

Vilken var den mest populära och mest sålda bilen på 80-talet?

På 80-talet dominerade Ford i viss mån försäljningslistan med Escort och Fiesta eftersom mer än 2,8 miljoner av dessa tillsammans såldes. Ford Sierra var också mycket populär med nästan en miljon sålda bilar, och försäljningen av Cortina nådde nästan 500 000 enheter.

Förutom dessa Ford-modeller var även Vauxhall Cavalier och Austin Metro extremt populära med omkring 1 miljon sålda enheter vardera.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts