Varför är bilar från 90-talet så fula?

På 90-talet fick bilindustrin många nya tillverkningsmetoder som gjorde det möjligt för dem att fatta grundligare designbeslut. Detta resulterade i många fantastiskt designade bilar som Ferrari F50 eller Aston Martin DB7, men alla 90-talsbilar var inte så snygga.

Faktum är att de flesta av dem var ganska obehagliga, och några av dem var till och med helt enkelt hemska. Det sägs att skönhet ligger i betraktarens öga, och det är sant. Men vissa av dessa bilar erbjuder designbeslut som bara en mamma skulle kunna älska, en mycket, mycket bra och omtänksam mamma.

Anledningen till att bilarna såg så dåliga ut är att hela bildesignens ethos förändrades på några få år. Aerodynamik blev en mycket viktig faktor att ta hänsyn till, och biltillverkarna antog på sätt och vis idén att funktionen i de flesta fall ska följa formen.

Mer vikt lades vid effektivitet och saker och ting rullade på därifrån. Det är värt att säga att 70-talets bilar allmänt anses vara de fulaste av dem alla. Olika generationer uppfattar dock äldre bilar på olika sätt, och vem vet vad vi kan tycka om 2020 års bilar efter några årtionden.

90-talets bildesign – Snyggaste bilar, sämsta bilar

Att välja en enskild bil och kalla den vacker eller ful är ganska subjektivt, men om vi tar ett bredare grepp och tar hänsyn till många online-tabeller och skönhetstävlingar för 90-talsbilar bör vi få en övergripande förståelse för vad allmänheten anser vara fult, eller så vackert som en bild.

  Vilken är den fulaste bilen?

Det är nästan omöjligt att tycka att Ferrari F50 inte är en snygg bil. Även om designen var tveksam i bästa fall när den först kom ut verkar det som om F50 åldrats starkt. Aston Martin DB7, BMW 8-serie, Lamborghini Diablo GT, BMW Z3 M Coupe, Mazda RX-7 och Porsche 911 993 GT2 var några av de snyggaste 90-talsbilarna.

Men om vi skulle sammanställa en lista över ”de fulaste 90-talsbilarna som finns” borde vi överväga att lägga till Subaru SVX, fjärde generationens Mustang, Lancia Ypsilon, Suzuki X-90, Buick Skylark och den goda gamla Fiat Multipla.

1990-talets designspråk för bilar

På 70-talet och framför allt på 80-talet var bilarna ganska enkla. Det betyder inte att 80-talets bilar såg dåliga ut, de var bara lite tråkiga. Kilformade bilar var lika vanliga som mjölk, och ibland verkade det som om bilindustrin liksom saknade motivation eller infrastruktur för att erbjuda mer futuristiska designval.

90-talet tycktes dock ha ändrat detta i viss mån. Även om många 90-talsbilar var minst sagt obehagliga var de åtminstone lite mer vågade. 90-talets bildesign omfamnade ett tio år gammalt koncept för krökning och sportdesign som gav liv åt många 90-talsvagnar och fick dem att se fantastiska ut.

Detta var den tid då bilar som Mazda Miata föddes, de var så behagligt krökta att Mazda bestämde sig för att inte ändra Miatas utseende på flera decennier. Superbilar blev mer ”super” med mer kraft, mycket bättre mekanik och ergonomi som stöddes av smarta designbeslut.

  De bästa hybridbilarna för pendling

Enkelhet – det bästa med 90-talets bildesign

Som tidigare nämnts är vissa 90-talsbilar verkligen vackra, och det är bara rätt att veta varför. Vad bilar som Mazda RX-7, BMW 7-serien, Lamborghini Diablo GT, BMW 8-serien, Acura NS-X, Toyota Supra och Nissan Skyline GT-R har gemensamt är enkelhet i designen.

Enkelhet är lätt för ögonen, oavsett hur bra eller inte så bra det kan vara. Det betyder att den här typen av bilar nästan alltid åldras bättre, särskilt om man jämför med överstylade bilar som Fiat Multipla eller Lancia Ypsilon som ser ut som om de stylats av någon som inte visste när han skulle sluta designa.

Brist på visuellt kluster gör formerna mer minnesvärda, det gör det möjligt för konstnären att fullända det väsentliga, vilket nästan alltid översätts genom generationer i tiden. Även om 90-talet var övervägande packat med fula bilar var och är vissa 90-talsbilar fascinerande vackra.

FAQ-sektionen

Vad definierar 90-talets bilar?

90-talets bilar var mycket mer avancerade jämfört med 80-talets bilar att det ibland verkar som om övergången från 80-talet till 90-talet var det största språnget i bilhistorien. Faktorer som definierade 90-talet var modern kurvdesign och enkelhet, mer kraft, bättre proportioner, mer säkerhetsutrustning, effektivitet och övergripande teknisk överlägsenhet.

Superbilar från 90-talet var ofta dubbelt så kraftfulla som 80-talets flaggskeppsbilar, vilket drev hela superbilsindustrin mot sportigare bilar. Detta är uppenbart så fort man tar en titt på den legendariska McLaren F1 eftersom denna fantastiska superbil fortfarande är en av de snabbaste bilarna som finns, och kommer troligen att förbli det på obestämd tid.

  Vilka SUV:er har parkeringshjälp

Vilken tidsepok erbjöd de snyggaste bilarna genom tiderna?

Det är extremt svårt att isolera bara ett enda årtionde i bildesignhistorien och kröna det som överlägset, men det verkar som om 1960-talets bilar är som ungdomarna kanske skulle säga det – byggda annorlunda. Bilar som Aston Martin DB5 och Ferrari 250 GTO ligger långt över molnen när det gäller värde, och det beror främst på hur de ser ut.

Varje årtionde har haft höjdpunkter och uppriktigt sagt preposteriskt fula bilar, men det verkar som om 1960-talet var lite mer sammanhållet och självsäkert. Med tanke på att bildesigntekniken förbättrades med stormsteg under de följande decennierna, men att de ändå knappast lyckades komma i närheten av 60-talet upprepar ytterligare varför 60-talet ofta betraktas som bildesignens absoluta höjdpunkt.

Hur ser framtiden ut för bildesign?

Det verkar som om bilindustrin just nu genomgår vad som bara kan beskrivas som en revolution. Elbilar blir alltmer populära, och i bildesignen betonas aerodynamik mer än någonsin för att förbättra effektivitet och tystnad.

Som sådan är vi tvungna att förvänta oss slanka bilar med många kurvor eftersom dessa är förgrunden för effektiv bildesign. Vissa märken antar ett helt nytt formspråk, så det är svårt att bedöma vad som kommer att komma i framtiden. Allt vi vet med säkerhet är att tekniken banar väg för en mer spännande design, åtminstone i teorin.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts