Volvo S40 är en kompakt 4-dörrars premium-sedan som tillverkades av Volvo mellan 1995 och 2012. Sedan introduktionen av S40 har Volvo lyckats sälja mer än en miljon av dessa om man även räknar med kombiversionen V40 som är samma som S40 genomgående. Den första generationen tillverkades mellan 1995 och 2005 medan den andra generationen slutade tillverkas 2012.
S40 verkar vara en bil med genomsnittlig tillförlitlighet, vilket innebär att den hamnar på efterkälken i jämförelse med dagens bilar som oftast erbjuder en tillförlitlighet över genomsnittet. De vanligaste problemen som plågar S40 är förknippade med katalysatorn, bristfälliga bromsar, läckande soltak, oljeläckage och fel på MAF-sensorn.
De flesta av dessa kan lösas utan alltför stora problem, men de kostar ibland en hel del pengar. På det hela taget kan S40 vara ett värdigt alternativ som begagnad bil, men bara om du lyckas hitta en som har hållits i gott skick genom åren.
S40 ersattes senare av V40 som en hatchbackversion eftersom S40:s marknadspositionering började bli bristfällig jämfört med många av dess konkurrenter.
Volvo S40 katalysatorproblem
Om du känner en lukt av ruttna ägg när du kör bilen är det troligen katalysatorn som orsakar det. En katalysator är utformad för att omvandla skadliga avgaser till mer miljövänliga partiklar genom olika kemiska reaktioner som sker i katalysatorn. Katterna som finns i S40 är dock kända för att bli igensatta och kan därför inte omvandla skadliga gaser till mer hanterbara partiklar.
Den goda nyheten är att i dagens läge kostar även en felaktig katalysator mycket pengar tack vare många ämnen som finns i omvandlaren. Den dåliga nyheten är att en ny katalysator är ganska dyr av samma skäl.
Volvo S40 bromsar problem
Ett ganska välkänt klagomål på S40 är bromssystemet som verkar försämras mycket snabbare jämfört med andra bilar. Mer specifikt tenderar bromsskivorna att slitas ut mycket tidigare, vilket innebär att de behöver bytas ut i ett tidigare skede.
Problem som dessa märks lätt eftersom bilen inte kan stanna helt på det annonserade avståndet. Det är också viktigt att du byter ut skivorna så snart som möjligt eftersom problem som dessa kan leda till en säkerhetsrisk som ingen vill uppleva.
Volvo S40 läcker soltak
Soltaket på Volvo S40 är känt för att läcka vilket innebär att tätningarna runt soltaket tenderar att slitas ut riktigt snabbt. Dessa problem är kända för att inträffa på många Volvomodeller där S40 är en av de modeller som har den högsta andelen rapporterade fall.
De dräneringskanaler som finns runt soltaket tenderar att bli igensatta av damm och smutspartiklar vilket gör att de inte kan leda bort vatten från soltaket. Om detta problem kvarstår börjar tätningarna runt soltaket läcka, vilket kan orsaka förödelse på inredningen.
Volvo S40 oljeläckage
Volvo S40 är också känd för att drabbas av tillfälliga oljeläckage som kommer från turboaggregatets returrörstätning. Du måste ta itu med dessa problem så snart som möjligt, annars kan du skada motorn. Läckor som dessa tenderar att utvecklas med tiden, vilket innebär att de kan skada många komponenter som de kommer i kontakt med.
Det bästa du kan göra är att byta ut hela röret, särskilt om läckan redan är stor. Vissa människor föredrar att ta itu med dessa problem genom att helt enkelt stoppa läckan med tejp, men detta löser problemen endast tillfälligt.
Volvo S40 MAF-sensorfel
Mass airflow-sensorn (MAF) har till uppgift att reglera mängden luft som kommer in i förbränningskammaren. Om MAF-sensorerna börjar orsaka problem kommer du sannolikt att märka att S40 kämpar när det gäller acceleration och omkörning.
Det enklaste och billigaste sättet att åtgärda detta är att ta bort MAF-sensorn och rengöra den noggrant. Om du inte gör det tillräckligt snart kan MAF-sensorn till och med skada sig själv helt och hållet. Se därför till att besöka din lokala Volvo-återförsäljare för att avgöra vad som är det bästa tillvägagångssättet.
FAQ-avdelning
Är Volvo S40 värd det?
Volvo S40 är numera en av de mest populära begagnade Volvo kompaktbilarna, vilket innebär att många är intresserade av att köpa den. Den bristande tillförlitligheten avskräcker dock en del, särskilt när det gäller äldre exemplar med högre körsträcka.
Om du vill köpa S40 bör du därför se till att leta efter ett exemplar med jämförelsevis lägre körsträcka och med en komplett service- och underhållshistorik. S40 är ingen dålig bil, men med tanke på att den inte kostar så mycket pengar nuförtiden är folk inte angelägna om att underhålla den, och det är därför den får ett så dåligt rykte.
Är Volvo S40 en säker bil?
Volvo S40 är verkligen en riktigt säker bil, vilket är fallet med alla Volvobilar. S40 är dock numera en ganska gammal bil, vilket innebär att den inte drar nytta av alla de toppmoderna säkerhetssystem som de flesta av oss har kommit att förvänta oss av moderna bilar. Volvo S40 utformades med tanke på familjeanvändning, vilket gör den överlägset säker.
Det betyder att du inte behöver oroa dig för säkerheten om du är på marknaden för en S40. Kombiversionen av S40 verkar vara ännu säkrare samtidigt som den är mer kapabel att transportera människor och deras last.
Varför slutade Volvo att tillverka S40?
Volvo S40 var en ganska populär bil eftersom den lyckades få mer än 1 miljon sålda enheter. Dess större bror, S60, började dock få mer och mer erkännande vilket gjorde S40 lite överflödig.
Om du kombinerar det med det faktum att det tidiga 2010-talet var den tid då SUV:er och crossovers började säljas som en galning, kunde S40 helt enkelt inte hålla jämna steg med tiden.